logo F1online.skF1online.sk

McLaren žiada zavedenie tajného hlasovania, chce slobodu pre menšie tímy

Lando Norris pred reštartom
© McLaren Media Centre
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2021

Veľké spojenectvá sú pre Formulu 1 problém, myslí si McLaren, ktorý z tohto dôvodu žiada okamžitý prechod na tajné hlasovania pri dôležitých otázkach. Chce, aby menšie tímy mali pri hlasovaniach absolútnu slobodu a necítili sa byť zaviazané “držať stranu” partnerskej stajni alebo svojmu dodávateľovi. Vo Wokingu sú presvedčení, že pre Formulu 1 bude najlepšie, ak v nej bude desať samostatných a plne autonómnych celkov.

V posledných rokoch sa v kráľovnej motoršportu vytvorilo niekoľko silných spojenectiev. Továrenské tímy si okolo seba vybudovali sieť sesterských, oficiálnych ale i neoficiálnych béčkových tímov. Niektoré osobnosti padoku boli dokonca priamo prepojení s jedným či dvoma ďalšími tímami, a to aj z pohľadu vlastníckych pomerov.

Vytvorenie takých aliancií podľa McLarenu nie je pre Formulu 1 vôbec dobré, pretože pri hlasovaniach si veľké stajne ľahšie presadia svoje, ak dajú svojim “vazalom” pokyn hlasovať tak či onak. Z toho napokon neprofitujú fanúšikovia a šport, ale hŕstka bohatých tímov.

“V súčasnosti môže zmariť nejaké rozhodnutie s ohľadom na budúcnosť menšina, nie väčšina. Toto je navyše skreslené tým, že niektoré tímy majú takú moc, aby ich partneri hlasovali v ich prospech,” píše Zak Brown vo svojom stĺpčeku pre web McLarenu. “Už sa objavili prípady, keď takto spriaznený tím hlasoval za niečo, čo bolo jasne v jeho neprospech, len aby uspokojil svojho väčšieho partnera. Toto nie je šport. Takýmto spôsobom fanúšikov nedostaneme na prvé miesto.”

“Túto situáciu treba riešiť a preto žiadame, aby sa na všetkých zasadnutiach Komisie F1 bezodkladne zaviedlo tajné hlasovanie,” apeluje na vedenie šéf McLarenu. “V iných športoch má regulačný orgán aj výkonnú moc, pretože vždy sa koncentruje na to, čo je najlepšie pre šport. To by malo byť kľúčové aj pre Formulu 1. Takáto zmena pri hlasovaniach by mohla viesť k zrýchleniu rozhodovacieho procesu, z čoho by napokon profitovali fanúšikovia, a tým pádom i šport vrátane jeho účastníkov.”

Formula 1 si prostredníctvom novej Concordskej dohody vybojovala o trochu viac voľnosti. Na zmeny v pravidlách, na ktoré bol kedysi potrebný jednohlasný súhlas všetkých desiatich tímov, teraz stačí prikývnutie ôsmich z nich. Nemá to však želaný efekt, ak všetky bloky partnerských tímov padoku budú hlasovať rovnako; stačí, aby sa návrh nepozdával napríklad jednému z tímov Mercedes alebo Ferrari, ku ktorému by sa dobrovoľne-nasilu pridali aj jeho partneri.

“Vzostup partnerstiev medzi tímami je pre náš šport nezdravé. Nie je to v najlepšom záujme súťaže, ak sú dvaja alebo traja súperi majetkovo prepojení alebo sa zhodujú v strategických cieľoch. Jedným zo základných princípov Formuly 1 je — na rozdiel od iných sérií, v ktorých pôsobí jediný výrobca — otvorená súťaž medzi konštruktérmi,” pokračuje Brown. “Neželám si, aby sa počet tímov v F1 znižoval, ale spojenectvá medzi stajňami sú stále problém, pretože neprispievajú k vyrovnanosti šancí. Preto musia byť prijaté zmeny vo vedení Formuly 1.”

“Vo Formule 1 sa vždy objavili konflikty záujmov a je nepravdepodobné, že by sa to tak rýchlo zmenilo. Pre F1 a FIA, ktorých jediným záujmom je úspech tohto športu, je o to dôležitejšie konať v najlepšom záujme Formuly 1 a nenechať sa blokovať a v každej zákrute spomaľovať,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia