logo F1online.sk

Marko: Ak by Lauda žil, ľudí z Mercedesu by sme nezískali

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Ladislav Király
Ladislav Király27. 4. 2021

Novou posilou Red Bullu sa stal Ben Hodgkinson, ktorý bol jedným z lídrov motorového oddelenia Mercedesu. Tento krok naznačil, že Red Bull to myslí s výrobou vlastných motorov veľmi vážne a poriadne rozvíril hladinu. Mercedesu sa však takýto manéver príliš nepozdáva.

Red Bull aktuálne spolupracuje s Hondou, ktorá po sezóne Formulu 1 opustí. V rokoch 2022 až 2024 budú v novo vzniknutej motorárni Red Bull Powertrains vylepšovať súčasnú pohonnú jednotku Hondy, ale od roku 2025 chcú mať k dispozícii vlastný produkt. Je jasné, že to nebude nič lacné a jednoduché, ale Helmut Marko, Christian Horner a spol. si trúfajú.

Red Bull by najradšej spolupracoval so značkou ako Porsche alebo Audi, avšak ich príchod je vo hviezdach. Preto sa kompetentní rozhodli, že sa do toho pustia na vlastnú päsť a uvidia. Na začiatok potrebujú sto zamestnancov a podľa možností najlepších odborníkov.

Taký je aj Ben Hodgkinson, ktorý pracoval v motorárni Mercedesu v Brixworthe celé dve desaťročia. Bol tam už v časoch, keď motoráreň patrila Ilmoru a od roku 2017 zastával pozíciu šéfa mechanického inžinierstva. Teraz sme sa však dozvedeli o jeho prestupe do Red Bullu.

Mercedes robí všetko, čo je v jeho silách, aby okamih Hodgkinsonovho nastúpenia na novú pozíciu čo najviac oddialil a Red Bull sa zasa usiluje o presný opak. „Mercedes skúša po právnej stránke všetko, aby začiatok jeho pôsobenia čo najviac oneskoril,“ prezradil Helmut Marko pre F1-Insider.com. „Nepotrvá to však tak dlho, ako by v Mercedese chceli.“

„Rozhodujúca je jedna vec: vôbec sme ho nemuseli lákať, ale on sa sám prihlásil na náš inzerát. A nie je jediný, kto k nám chce prísť. Ide aj o iné osobnosti zvučných mien, ktoré však zatiaľ nemôžem prezradiť. Viem len jedno: ak by ešte žil Niki Lauda, tak by sa nám to nepodarilo,“ dodal Rakúšan.

Mercedes je považovaný za motorového lídra minimálne od roku 2014 a je zrejmé, že z Brixworthu bude možné čerpať veľké množstvo know-how. Prostredníctvom ľudí ako Hodgkinson by to malo byť pomerne jednoduché.

Zatiaľ však veľa nevieme o tom, ako budú vyzerať pravidlá pre rok 2025. Vieme, že by sme mali postupne presedlávať na biopalivo a výrazne by mal stúpnuť aj počet koní, ktoré bude dodávať elektrika – možno až na 50 percent z celkovej porcie výkonu. V Red Bulle teda zatiaľ hlavne budujú.

„Výstavba továrne je v plnom prúde,“ potvrdil Helmut Marko aj pre Auto Motor und Sport, pričom stroje a testovacie stanoviská prevezme Red Bull buď z anglickej filiálky Hondy alebo ich nakúpi v rakúskej spoločnosti AVL. To však nestačí, pretože najdôležitejší sú kvalitní ľudia.

Nuž a so spomínaným Hodgkinsonom môže byť problém v tom, že možno by pre Red Bull mohol začať pracovať až po skončení sezóny 2022. A to je ešte poriadne ďaleko.

„Náš plán je taký, aby sme si pre rok 2025 postavili vlastný motor,“ zdôraznil Marko pre AMuS a vzápätí odpovedal aj na otázku, čo sa stane v prípade, ak sa Audi odrazu ohlási a bude sa chcieť pridať: „Tak potom sa musíme pozrieť na to, či bude možné kooperovať.“