logo F1online.sk

Hodgkinson dostal cenu od kráľovnej, jeho prístroje zachraňovali pacientov s COVID-om

Ben Hodgkinson
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 1. 2022

Meno Ben Hodgkinson je už fanúšikom Formuly 1 dobre známe. Tento britský inžinier patril v posledných rokoch k oporám motorového oddelenia Mercedesu. Na jar ho do svojich služieb získal Red Bull, kde sa stane prvým šéfom ich vlastnej motorárne Red Bull Powertrains. Hodgkinson sa však preslávil ešte aj niečím iným. Spolu so svojim tímom sa mu na jar 2020 podarilo zdokonaliť a vyrobiť tisíce prístrojov, ktoré zachraňovali pacientov s ochorením COVID-19 vo Veľkej Británii.

Talentovaný inžinier dostal od kráľovnej Alžbety II. Medailu britského impéria za svoje úsilie v boji s pandémiou. Spolu so svojim tímom inžinierov dokázal na jar 2020 v rekordne krátkom čase skonštruovať, zdokonaliť a aj vyrobiť špeciálny typ pľúcnej ventilácie, ktorá je v boji s koronavírusom absolútne kľúčová.

Britským nemocniciam v tom čase chýbal jeden konkrétny prístroj označovaný ako CPAP (Continuous Positive Airway Pressure), čo je typ neinvazívnej pľúcnej ventilácie s kontinuálnym tlakom. Tie sú špecifické aj tým, že si nevyžadujú obsluhu lekára alebo iného špecializovaného pracovníka. Na pacienta napojeného na CPAP môže dohliadať aj „obyčajná“ zdravotná sestra.

Tímy Formuly 1 vtedy mali počas prvej vlny pandémie povinnú odstávku a zamestnanci nesmeli chodiť do práce do tovární. Hodgkinson dostal povolenie od Mercedesu sa projektu výroby zdravotníckych pomôcok zúčastniť, pribral k sebe hŕstku svojich najlepších inžinierov a pustili sa do práce. Na základe 25 rokov starého modelu a s pomocou nákresov dodaných špičkovými britskými univerzitami, bol už po niekoľkých dňoch intenzívnej práce na svete prvý prototyp.

Zariadenie označené ako Mark II UCL-Ventura vzniklo už po desiatich dňoch zásluhou práce neveľkého tímu inžinierov okolo Hodgkinsona, ktorí pracovali takmer nepretržite 24 hodín denne. Dokonca sa im ho podarilo trochu vylepšiť, keďže ich finálny model sa vyznačoval zníženou spotrebou kyslíka.

Prototyp dostal od britských úradov potrebné povolenia a prešiel všetkými skúškami. Vláda si následne objednala desaťtisíc kusov.

Ani toto za normálnych okolností enormné číslo nevyviedlo Hodgkinsona a jeho ľudí z miery. Mercedes im povolil využiť zariadenia motorárne v Brixworthe a výroba sa spustila rýchlosťou tisíc kusov za jeden deň. Drobný tím inžinierov Formuly 1 tak zvládol vyvinúť a vyrobiť desaťtisíc medicínskych prístrojov za asi tri týždne. Za tento počin bol teraz Hodgkinson vyznamenaný kráľovnou Alžbetou.

„Vo Formule 1 pracujem 20 rokov. Ste tu pod veľkým tlakom a je to stresujúca práca, ale máte v sebe to mentálne nastavenie, že sú to predsa iba preteky a nejde o život,“ povedal Hodgkinson pre Northampton Telegraph.

„Toto však bola otázka života a smrti. Za tých pár hodín spánku som mal výčitky svedomia. Ráno som sa skrátka cítil hrozne.“

„Plnil som len svoju povinnosť. Som hrdý, že sa mi to podarilo, ale necítim sa preto nijak nenahraditeľne. Čo som urobil je, že som pracoval neskutočne tvrdo tri týždne. Sú tu však lekári a sestričky, ktorí v takýchto náročných podmienkach pracujú dňom i nocou mesiace a mesiace,“ povedal skromne Hodgkinson.