logo F1online.skF1online.sk

FIA vydala štyri nové nariadenia, chce zabrániť motorovým trikom

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Ladislav Király
Ladislav Király22. 6. 2020

V posledných mesiacoch sa hovorilo hlavne o globálnej pandémii, špekulovalo sa o termíne rozbehnutia sezóny a o nevyhnutných opatreniach. Súťaživosť išla do istej miery bokom, avšak pomaly sa všetko začína vracať do starých koľají. Vyzerá to tak, že stajne sa opäť raz začínajú obviňovať zo všetkého možného a Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA) bombardujú otázkami.

Príčinou sú hlavne mimoriadne komplexné pohonné jednotky, ktoré dávajú priestor pre podvádzanie. V skutočnosti by ho dávať pochopiteľne nemali, ale sú natoľko komplexné, že tímy si ho jednoducho nájdu. Niekto vyšpekuluje niečo s palivom, niekto s olejom, niekto s dostupným elektrickým výkonom.

Ako informuje Motor Sport Magazine, v posledných týždňoch vstúpili do platnosti až štyri nové technické nariadenia upravujúce oblasť pohonnej jednotky. Je celkom zrejmé, že niektoré tímy sa pýtali „je toto legálne?“ a FIA vysvetľovala. Nuž a takúto otázku kladie niekto vždy len vtedy, ak má podozrenie, že druhá stajňa danú oblasť zneužíva.

V minulom roku bolo terčom obvinení hlavne Ferrari. Červení vraj mali prísť napríklad na to, ako oklamať prietokový merač paliva. Podľa všetkého to robili tak, že identifikovali okamihy, v ktorých je prietok meraný a medzi týmito okamihmi cez neho presúvali viac paliva. Merač si teda nič nevšimol, avšak do spaľovania sa dostalo väčšie množstvo účinných látok. Takto to podľa pozorovateľov mohlo fungovať, ibaže viac nikto nevie.

Ferrari vraj takto dokázalo získavať približne pol sekundy na kolo, avšak všetko malo aj problém. Mohlo tak robiť len v kvalifikácii a v obmedzenom množstve pretekových kôl, pretože inak by mu nestačilo palivo.

No a malo to aj ďalší háčik: tím musel od minulej sezóny pred pretekmi nahlásiť množstvo paliva, aké má k dispozícii a FIA ho vedela skontrolovať aj po pretekoch. Všetko muselo sedieť. Aj preto v Abú Zabí každý tak spozornel, keď sa Ferraristi previnili a do auta natankovali výrazne viac paliva, ako nahlásili. Prečo to robili?

V tomto roku do hry vstúpi aj druhý senzor, ktorý má zabrániť akémukoľvek presúvaniu paliva v okamihu, keď to prvý senzor nedokáže zachytiť. Druhý senzor má merať na náhodnej báze, takže aj keby sa palivo cez prvý senzor dostalo, na druhom by už bolo porušenie pravidla takmer určite zachytené.

Novinky, ktoré vstúpili do platnosti…

PRVÁ. Doposiaľ to bolo tak, že povolený prietok paliva rástol so špecificky určeným množstvom otáčok a 100 kilogramov za hodinu mohol dosiahnuť až pri 10 500 otáčkach. Teraz však prichádza aj ďalšie obmedzenie: pri menšom výkone ako 50kW nesmie prietok paliva prekročiť 10 kilogramov za hodinu. Je celkom zrejmé, prečo je to tak. Stajne zjavne našli spôsob, ako pri slabom výkone, keď potrebovali minimum paliva, dokázali benzín dostať cez merač a „uskladniť“ ho niekde za ním. Do spaľovania potom išiel až vo chvíli, keď to bolo potrebné a prišlo k dodatočnému zvýšeniu výkonu. Po novom je presne stanovený rozpis týkajúci sa toho, pri akom výkone je možný aký prietok paliva.

DRUHÁ. V systéme ERS pribudol nový IVT senzor, ktorý meria napätie a prúd. Jeho úlohou je postarať sa o to, aby nebola elektrická energia medzi jednotlivými súčasťami pohonnej jednotky distribuovaná tak, že by prichádzalo k porušeniu pravidiel. Tie jasne hovoria, že elektrická podpora je zhora limitovaná 120 kilowattmi. FIA zaviedla novú, elektronicky sofistikovanú verziu kontroly, ktorá bude v Rakúsku na autách Mercedesu, Ferrari a Red Bullu. Ostatné stajne ju dostanú až neskôr.

TRETIA. Ďalšia novinka sa týka spaľovania oleja. V minulých rokoch bolo povolené využitie pomerne veľkého množstva oleja, ktorý potom tímy využívali aj v spaľovacom procese. V minulom roku to potom bolo už len 0,9 litra na sto kilometrov a tentoraz to bude už len 0,3 litra. Nová technická direktíva navyše hovorí o nových pravidlách merania a zapečatenia, ktoré FIA môže v prípade potreby využiť. Medzi novinkami je napríklad aj fyzické meranie množstva oleja, ktorý je do auta načerpávaný.

ŠTVRTÁ. Posledná technická direktíva sa opäť týka prietoku paliva, konkrétne kalibrácie merania množstva paliva natečeného do nádrže. Keď sa Ferrari v minuloročnom Abú Zabí previnilo, predstavitelia tohto tímu sa odvolávali na nedobrú kalibráciu. Tento problém by mal tentoraz odpadnúť, ale viac detailov o tejto novinke zatiaľ nemáme. Je však zrejmé, že ak by niekto pred pretekmi úmyselne nahlásil menšie množstvo paliva, ako v nádrži skutočne mal, tak by vytvoril priestor pre podvádzanie.

Ďalšia zaujímavá informácia hovorí o tom, že Ferrari FIA pomáhalo s nastavením IVT a dokonca aj s pravidlami týkajúcimi sa spaľovania oleja. Je to jeho „dlh“ federácii za to, že z minuloročných obvinení vyšlo bez prísnejšieho trestu. Mercedes i Red Bull avizujú, že tieto opatrenia chceli mať už v minulom roku a s prehľadom ich splnia. Nuž uvidíme.

Súvisiace články

Diskusia