logo F1online.sk

Kubicovi je ľúto, že BMW zahodilo sezónu 2008. Cítil šancu na titul

Robert Kubica
© Twitter/F1
Milan Kubala
Milan Kubala21. 6. 2020

Na Roberta Kubicu sa počas jeho prvých rokov v F1 hľadelo ako na majstrovský materiál. Osud však nakoniec všetko zariadil inak; rozlet talentovaného Poliaka zastavila nehoda na rely. V štatistkách mu tak svieti jediné víťazstvo, no Kubica cíti, že nemuselo zostať len pri ňom.

Sezóna 2008 sa pre Kubicu začala veľmi dobre. V prvých troch veľkých cenách skončil dvakrát na pódiu a raz vypadol, nuž a vo výborných výkonoch pokračoval aj potom. Po dvoch štvrtých miestach nasledovalo Monako, kde obsadil druhú priečku. Na ďalšej veľkej cene v Kanade dokonca oslavoval svoje prvé víťazstvo vo Formule 1.

V Pohári jazdcov to vyzeralo ešte zaujímavejšie. Robert Kubica sa dostal na čelo a pred Massom s Hamiltonom mal štvorbodový náskok. Uprostred sezóny sa však BMW rozhodlo nepokračovať vo vývoji a presunulo zdroje na budúci ročník. Do platnosti mali totižto vojsť nové pravidlá.

Na druhej strane sa Ferrari a McLaren vrhli do boja o titul so všetkým, čo mali k dispozícii. Kubica nakoniec za Hamiltonom zaostal o 23 bodov. Tímu BMW presun zdrojov nakoniec aj tak nebol nič platný, keďže o rok opustil Formulu 1. Dlho vyvíjaný KERS sa ukázal ako nekonkurencieschopný.

“Mám na to rovnaký pohľad ako pred dvanástimi rokmi,” vrátil sa k ročníku 2008 Robert Kubica v rozhovore pre magazín GP Racing, z ktorého cituje Autosport. “Bol som v boji o titul, cítil som, že toto môže byť naša posledná šanca.”

“Nemali sme najrýchlejšie auto, to je fakt. Obyčajne získa titul najrýchlejšie auto, ale neplatí to vždy,” pokračuje poľský pretekár, ktorý tušil, že práve počas inkriminovanej sezóny sa to mohlo zlomiť. “Z rôznych dôvodov — či už to boli chyby druhých alebo len kvôli tomu, že sme na začiatku ročníka odviedli lepšiu prácu — sme nakoniec aj bez najrýchlejšieho auta v šampionáte viedli. Musíte sa chopiť príležitosti, lebo nikdy neviete, kedy dostanete ďalšiu šancu.”

BMW to nespravilo a Kubicov pohľad sa napokon ukázal ako ten správny. “Po desiatich rokoch som sa stretol aj s niekoľkými mechanikmi, s ktorými som vtedy pracoval. Pozerali sa na to presne tak isto ako ja. A ľutovali to, pretože ďalšej šance sme sa už nedočkali.”

Dokonca aj dlho po zastavení vývoja si Kubica držal aspoň matematickú šancu na zisk titulu. Sen sa definitívne rozplynul v Japonsku. Druhé miesto už nestačilo na to, aby mohol pomýšľať na celkové víťazstvo.

“To bolo pretekanie, nikto nedominoval. Tímy Ferrari a McLaren boli na niektorých okruhoch silnejšie než ostatní, ale mali technické problémy a kopili chyby,” konštatuje Kubica. “Tak som sa dostal do vedenia šampionátu a v tom súboji som sa udržal veľmi dlho — a bez najrýchlejšieho auta.”

“Spomínam si, ako som sa vo Fudži kvalifikoval na šiestom mieste, zatiaľ čo môj kolega Nick Heidfeld bol šestnásty. Výkonnostne sme už na tom boli veľmi slabo. V prvej zákrute som sa však dostal do čela a skončil som druhý,” pripomína svoj majstrovský ťah zo štartu. “Som si istý, že keby sme nasadili súčiastky, ktoré sme testovali tri mesiace dozadu, tak by som tie preteky vyhral.”

“Stále ma to mrzí, no na druhej strane si uvedomujem, že som mal aj šťastie, že som sa do takej pozície dostal. Veľa talentovaných pretekárov takúto šancu nikdy nedostane,” dodal Kubica.

Súvisiace články