logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Bahrajnu 2021

Po štarte VC Bahrajnu 2021, Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy5. 4. 2021

Formula 1 nám pravidelne prináša prekvapujúce a nezvyčajné zvraty, ktoré sa veľakrát nezaobídu bez istej dávky kontroverzie. Nebolo tomu inak ani v tohtoročnom Bahrajne. Ten neplánovane dostal do vienka úlohu premiérového podujatia v novej sezóne. Po dominancii v predchádzajúcom roku a priškrtených vývojových možnostiach počas krátkej zimnej prestávky, odborná aj laická verejnosť unisono očakávali, že hegemónia Mercedesu bude bez ťažkostí pokračovať od prvých pretekov ročníka 2021. Testy naznačili isté problémy strieborných šípov, ale neočakávalo sa, že by mali u trojcípej hviezdy biť na poplach. Až v bahrajnskej kvalifikácii vytrel všetkým zrak Max Verstappen na Red Bulle, keď získal pole position až o takmer štyri desatiny sekundy pred Hamiltonom. Jedinú škvrnu na kvalifikačnom výkone červených býkov predstavovala nezvládnutá pneumatiková stratégia Sergia Péreza v Q2, kvôli ktorej mu len tesne ušiel postup do Q3.

Následne Mexičan pripravil infarktové chvíle svojej stajni už v zahrievacom kole pred pretekmi, keď mu z ničoho nič zhasol monopost. Našťastie, po reštarte systému formula naskočila, ale Sergiovi zostala len cena útechy v podobe štartu z boxovej uličky. Situácia bola o to prekvapujúcejšia, ak vezmeme do úvahy, že Red Bull nemal počas testov, tréningov a kvalifikácie prakticky žiadne viditeľné problémy so spoľahlivosťou. Po štarte pretekov už Pérezovo auto dostalo krídla a spanilou jazdou z posledného miesta limitoval škody konečnou piatou priečkou v cieli. Lenže rodák z Guadalajary citeľne chýbal tímu tam, kde ho najviac potrebovali. V boji o víťazstvo.

Pérezove problémy pred štartom po dramatických záverečných kolách takmer upadli do zabudnutia. Lewis Hamilton po vzrušujúcom finiši vyhral o 745 tisícin sekundy pred Verstappenom. Holanďan síce Hamiltona pokoril v 53. kole, ale keďže ho nedovolene predbehol mimo trate, musel sedemnásobnému majstrovi sveta vrátiť pozíciu na základe odporúčania riaditeľstva pretekov. Aj keď Max v záverečnom kole znovu tlačil na Brita hlavne v DRS zónach, na opätovné prinavrátenie vedenia mu to už nestačilo. Jazdcovi Red Bullu možno chýbalo jedno kolo na porazenie Hamiltona.

Samozrejme, táto otázka už zostane navždy nezodpovedaná, ale s určitosťou vieme povedať, kde prišiel Max o jedno kolo. Paradoxne ho oň nechtiac obral kolega Sergio Pérez práve v zahrievacom kole pred štartom. Po tom, ako zostal nehybne na trati, musel byť zrušený plánovaný štart pretekov a následne sa odjazdilo ďalšie zahrievacie kolo, kvôli ktorému sa však Veľká cena Bahrajnu šla už len na 56 kôl.

Mimochodom, pre Red Bull nie sú technické problémy v zahrievacom kole žiadnou novinkou. V Austrálii 2015 a 2016 pripravili dvakrát o sezónny debut Daniila Kvjata. Posledné preteky, ktoré jazdci neabsolvovali v plnej dĺžke v pretekovom režime, sa datujú do Nemecka 2019, keď kvôli dažďu a zlej viditeľnosti museli ísť prvé tri kolá za safety carom.

Posledným jazdcom, ktorého technika zradila už v zahrievacom kole, bol Joylon Palmer. Na domácej veľkej cene v Silverstone 2017 mu v monoposte Renault vypovedala službu hydraulika. Paradoxne aj vtedy oslavoval víťazstvo Lewis Hamilton.

VC Bahrajnu okrem kontroverzie s limitmi trate priniesla ďalšiu porciu štatistických zaujímavostí a sme veľmi radi, že prostredníctvom redakcie Auto Motor und Sport ich s vami môžeme zdieľať:

  • Hamilton nie je práve špecialistom na úvodné podujatia sezóny. Pred tohtoročným Bahrajnom vyhral prvé podujatie ročníka iba v rokoch 2008 a 2015. V oboch prípadoch v Austrálii.
  • Lewis obral Michaela Schumachera o ďalší historický rekord. Tentokrát v počte kôl na čele pretekov. Brit pred Bahrajnom strácal na Schumiho 27 kôl, ale aktuálne je už na čele s 5126 okruhmi vo vedení. Druhý Michael ich má 5111 a tretí Sebastian Vettel 3495.
Mercedes
  • Hamilton zaknihoval v posledných siedmich veľkých cenách šesť víťazstiev, ale z toho iba dvakrát dokázal vyhrať z pole position. A tak má aktuálne na konte 96 výhier a 98 štartov z prvej priečky. Sme zvedaví, ktorú z týchto dvoch štatistík zaokrúhli ako prvú na 100.
  • Lewis dokázal vyhrať aspoň jedny preteky už vo svojej 15. sezóne, navyše bez prerušenia (2007-2021). V tomto smere dorovnal ďalší historický rekord Michaela Schumachera. Ten to dokázal v rokoch 1992-2006. Zaujímavý je fakt, že za posledných 30 rokov vždy vyhral aspoň jedno podujatie v ročníku Schumi alebo Hamilton. Ale ani raz nedošlo k situácii, aby vyhrali obaja v jednej sezóne.
  • Hamilton, Verstappen a Bottas stáli spolu na pódiu už 14-krát, čím vyrovnali rekord tria Hamilton, Rosberg, Vettel.
  • Stajňa Red Bull prvýkrát v hybridnej ére (od roku 2014) štartovala dva razy po sebe z pole position. Predtým sa to naposledy podarilo Sebastianovi Vettelovi v USA a Brazílii 2013.
Red Bull Content Pool
  • Poslednými pretekmi, v ktorých spolu bojovali mená Schumacher, Verstappen, Alonso a Räikkönen, bola VC Japonska 2003.
  • Mick Schumacher porazil v kvalifikácii tímového kolegu Nikitu Mazepina o 0,824s, čo predstavuje väčší náskok ako mal jeho otec Michael v debutovej kvalifikácii v belgickom Spa 1991 pred Andreom de Cesarisom. Schumi talianskeho jazdca zdolal o 0,774s.
  • Mick stratil celkovo na pole position Maxa Verstappena 3,452s. Iba o kúsok menšie manko mal pri kvalifikačnej premiére v F1 jeho otec Michael na Ayrtona Sennu (3,401s).
Twitter/Haas
  • Prvé preteky Nikitu Mazepina trvali iba do tretej zákruty. Kratšiu úvodnú veľkú cenu kariéry zažili len Felipe Massa a Allan McNish v Austrálii 2002, keď sa stali účastníkmi nehody hneď po štarte, po ktorej zostalo nepojazdných až osem monopostov.
  • Dlhé trvanie debutových pretekov nezažili ani bratia Michael a Ralf Schumacherovci. Michaela v Spa 1991 zradila zhruba po 750 metroch spojka a Ralfa v Austrálii 1997 rovnako odstavil technický problém (prevodovka) v druhom kole.
  • Júki Cunoda je prvým Japoncom, ktorý bodoval pri svojej premiére v F1 (9. miesto). V prvej desiatke síce finišovali aj jeho predchodcovia – N. Takahara (9. miesto/1976), K. Takahaši (9. miesto/1977), S. Nakadžima (7. miesto/1987), S. Nakano (7. miesto/1997) a K. Kobajaši (9. miesto/2009). Ale podľa platných vtedajších pravidiel nebodovali.
Twitter/AlphaTauri
  • Pred Cunodom získal prvé body v kariére naposledy George Russell, stalo sa tak vlani taktiež v Bahrajne (pod názvom VC Sachíru) a rovnako za 9. priečku. A posledný pilot pred Cunodom, ktorý bodoval hneď pri svojom debute v F1, bol Stoffel Vandoorne. Znova v Bahrajne, vtedy za 10. miesto, keď v McLarene zaskakoval za Fernanda Alonsa.
  • Historický rekord Mercedesu v najdlhšej prestávke medzi dvoma pretekmi (1955-2010, 54 rokov) prekonal v Bahrajne Aston Martin. Jeho pauza trvala od roku 1960 neuveriteľných viac ako 60 rokov.
  • Keďže Aston Martin predtým v piatich pretekoch v rokoch 1959 a 1960 nebodoval ani raz, zažil na okruhu Sachír bodovú premiéru. Postaral sa to Lance Stroll desiatym miestom.
  • Sebastian Vettel odišiel z bahrajnskej púšte s piatimi trestnými bodmi na svojom konte. Od zavedenia tohto pravidla v roku 2014 ich nazbieral už 29. To je viac ako ktorýkoľvek iný jazdec v F1.