Ford hlási pripravenosť, ale aj nervozitu pred barcelonskými testami


Bude nový projekt Red Bull Powertrains a spolupráca s Fordom pozitívnym alebo negatívnym prekvapením sezóny 2026? Všetci dúfajú, že sa zaradia k pozitívnym prekvapeniam, ale niekto musí v novej sezóne nevyhnutne sklamať. Nové pravidlá sú veľká neznáma spolu s potenciálom rakúsko-amerického spojenectva.
Už sú to tri roky, čo Red Bull oznámil spojenie s Fordom a spoluprácu na vývoji vlastnej pohonnej jednotky. Tú čaká už o pár týždňov veľká premiéra a skúška proti ostrieľanejším súperom. Vo Forde však veria, že sú pripravení.
„Plníme náš plán a sme presne tam, kde potrebujeme byť. Hotovo však bude až vo chvíli, keď sa všetko spojí v jednom aute na trati,“ povedal v rozhovore pre Motorsport.com šéf Ford Performance Mark Rushbrook.
„Prvý deň predsezónnych testov bude dôležitý, rovnako celý testovací týždeň bude dôležitý. Až vtedy zistíme, či sa vyplatila všetka tvrdá práca v posledných troch rokoch,“ dodal jeden z najvyššie postavených ľudí vo Forde.
Red Bull Powertrains a Ford nebudú pred novou sezónou najväčší favoriti, hoci niektoré správy tvrdia, že FIA im a Mercedesu napokon povolila trik s kompresným pomerom, ktorý v zime plnil titulky motoristických médií. Red Bull ani Ford však nemajú žiadne nedávne skúsenosti s vývojom a obsluhou pohonných jednotiek vo Formule 1.
„Keď pošlete na trať nové auto alebo motor, vždy cítite určitú nervozitu a očakávania,“ priznal Rushbrook. „Máme skvelé počítačové nástroje na dizajn motorov, naše laboratóriá sú vynikajúce na vývoj, vyhodnocovanie a následnú kalibráciu hardvéru. V laboratórnych podmienkach toho dokážeme veľa nasimulovať.“
„Avšak všetko odhalíte a uvidíte, až keď to všetko poskladáte dokopy a pošlete na trať. Je otázne, či sa v skutočnom svete odhalí niečo, čo ste nevideli v laboratóriu,“ dodal Rushbrook.
V posledných rokoch prebiehala vývojová vojna vo Formule 1 predovšetkým v oblasti aerodynamiky. Vývoj motorov bol zmrazený a keďže jednotliví dodávatelia sa postupne vyrovnali, pohonné jednotky neboli takým dôležitým determinantom úspechu ako aerodynamika.
To sa v budúcej sezóne zmení a rozhodovať by mali predovšetkým výkon a spoľahlivosť pohonných jednotiek, ale Rushbrook upozorňuje, že nielen tie. „Dôležitý bude výkon a spoľahlivosť, potom ovládateľnosť z hľadiska kvality softvéru a kalibrácie,“ vysvetlil šéf Ford Performance.
„V súčasnosti pracujeme na detailoch kalibrácie a ovládateľnosti. Niečo z toho zvládnu počítače, ďalšia práca prebieha v laboratóriu a časť v spolupráci s jazdcami na simulátore. Presne na tieto oblasti sa v súčasnosti sústredíme,“ dodal Rushbrook.







