logo F1online.skF1online.sk

Čaká nás úprava bezpečnostných predpisov, FIA sa nepáči niekoľko vecí

Romain Grosjean vylieza z ohňa
© FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 2. 2021

Vyšetrovanie nehody Romaina Grosjeana z Veľkej ceny Bahrajnu sa blíži k svojmu záveru. Správa vyšetrovacej komisie FIA bude zverejnená v priebehu budúceho týždňa a podľa informácií portálu RaceFans prinesie aj odporúčania týkajúce sa bezpečnostných prvkov.

Strašidelná nehoda na výjazde z tretej zákruty úvodného kola Veľkej ceny Bahrajnu. Pilot Haasu Romain Grosjean skrížil cestu Daniilovi Kvjatovi, došlo ku kontaktu, ktorý poslal Francúza čelne proti zvodidlám. Náraz v rýchlosti asi 240km/h rozpolil monopost na dve polovice, následkom čoho vypukol masívny požiar. Dostať sa z ohnivého pekla trvalo Grosjeanovi asi tridsať sekúnd, no akoby zázrakom vyskočil z auta po vlastných a utrpel len ľahšie zranenia, z ktorých najhoršie sú popáleniny oboch rúk.

To podnietilo ďalšie úpravy súčasných monopostov, hoci treba povedať, že samotná nehoda a jej následky sú priam reklamou na bezpečnosť dnešných monopostov. Pri nehode sa však objavilo niekoľko oblastí, ktoré by sa dali po stránke bezpečnosti zlepšiť. Komisia FIA podľa informácií portálu RaceFans vyznačila tri z nich:

  • Príčina požiaru monopostu,
  • Uvoľnenie headrestu,
  • Nájsť spôsob, ako vylepšiť ochranu nôh a pedálov.

Tieto oblasti v podstate kopírujú to, čo o svojej nehode povedal Grosjean. Ten sa musel pri opúšťaní kokpitu vytočiť do ľavej strany, takisto sa mu v ňom zasekla ľavá noha, čo sa mu mohlo stať osudným. Romain si musel pri svojom boji vyzuť ľavú topánku, aby vyslobodil svoju nohu, ktorá zostala zaseknutá niekde v priestore pedálov, pritom si poranil ľavý členok.

Podľa dostupných informácií bolo vypracovaných niekoľko odporúčaní, ktoré by mali byť implementované od roku 2022 spolu s novými technickými pravidlami.

Zmena zrejme čaká palivové uzávery vedúce z nádrže monopostu. Kým samotná nádrž aj jej uzavretie dokázali ohromnej sile nárazu odolať (ďalší faktor, ktorý Grosjeanovi zachránil život), tak samotný uzáver palivovej nádrže umiestnený pod krytom, ktorý je potrebný na dopĺňanie paliva, sa následkom nárazu roztrhol a zapríčinil únik paliva.

Tieto uzávery musia spĺňať technické a bezpečnostné kritériá FIA, každý tím si však navrhuje vlastný dizajn, hoci všetkým ich dodáva firma ATL. Oblasť bezpečnosti palivových nádrží a systémov sa však v tomto roku dočká zmien, na čo budú musieť tímy reagovať.

Pokiaľ ide o bezpečnosť v oblasti nôh a Grosjeanov problém so zaseknutou ľavačkou, tak v tomto smere využíva Haas systém Ferrari, od ktorého odoberá veľkú časť komponentov. Oba tímy už potvrdili, že ich riešenie je rovnaké. RaceFans taktiež oslovil všetky tímy s otázkami na dizajn uzáveru palivovej nádrže, no žiadnych zásadných odpovedí sa nedočkal.

Na pretras zrejme prídu aj skúšky headrestov jednotlivých tímov. Z priložených fotografií je vidno, že ten Grosjeanov sa následkom nárazu uvoľnil, čo Francúzovi sťažilo jeho snahu auto čo najrýchlejšie opustiť. Tento komponent príliš neobstál napríklad ani pri nehode Kevina Magnussena na Veľkej cene Belgicka v roku 2016, kedy následkom nárazu doslova odletel. Dá sa očakávať, že v tomto smere dôjde k sprísneniu testov ich bezpečnosti.

„Museli sme v tejto oblasti urobiť niekoľko drobných zmien, ten náš bol veľmi blízko požadovaných štandardov a podľa nášho názoru budú musieť svoje dizajny pozmeniť aj ostatné tímy. povedal pre RaceFans zdroj, ktorý si neželal byť menovaný. Ďalší uviedol: Dizajn z roku 2020 sme museli podrobiť menším úpravám kvôli novým testom, takže to nie je presne ten, ktorý sme používali v minulej sezóne, ale chcelo to len drobné zmeny.“

Súvisiace články

Diskusia