Podľa talianskych médií Elkann adresoval odkaz Hamiltonovi: Medové týždne sa skončili


Každý tím vo Formule 1 funguje v cykloch. Niektoré stajne rátajú cykly od pódia k pódiu, od víťazstva k víťazstvu či od titulu k titulu, no vo Ferrari sa tieto obdobia počítajú trochu inak: Od jednej krízy k druhej. Z pondelňajších vyjadrení Johna Elkanna je zjavné, že v Maranelle sa začína nový krízový cyklus a jedným z jeho spúšťačov má byť Lewis Hamilton.
Nad slovami prezidenta FIA nejeden novinár či fanúšik len krúti hlavou. Na jednej strane John Elkann správne vyzdvihol mechanikov za ich tohtoročnú vynikajúcu prácu, no zvyšok jeho vyjadrenia, v ktorom ukazuje prstom na údajný problém, celkom nekorešponduje s realitou.
Scuderia vstupovala do sezóny 2025 s najvyššími ambíciami, no prakticky hneď začalo byť zrejmé, že Ferrari SF-25 nedokáže držať krok s McLarenom. Tifosi vlievali svoje nádeje do balíčkov vylepšení a najmä vylepšeného zadného zavesenia, no ani táto úprava nedokázala vykompenzovať nedostatky auta, ktoré sú v ňom zakorenené oveľa hlbšie a na ich odstránenie by Ferrari potrebovalo, aby súčasné pravidlá platili ešte aspoň jeden rok. Zaslúžia si teda inžinieri pochvalu, akej sa dočkali mechanici?
Elkann si takúto otázku očividne nekladie a zodpovednosť presúva na jazdcov. Sú však skutočne problémom jazdci, keď od roku 2008 majstrovský titul nedokázali vo Ferrari vybojovať ani také esá ako Fernando Alonso, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen či Charles Leclerc s Carlosom Sainzom?
Okrem toho svojich pilotov nepriamo označuje za rozvracačov. Títo rozvracači majú byť dôvodom, prečo tím nie je súdržný, čo Elkann považuje za základný stavebný kameň úspechu. Výkonnosť monopostu a jeho vlastnosti či odbornosť strategického oddelenia sú zrejme až na druhom mieste.
V skutočnosti však vo Ferrari nemajú byť dvaja rozvracači, ale podľa talianskych médií len jeden. Denník Corriere della Sera tvrdí, že Elkann svoje slová adresoval Lewisovi Hamiltonovi: “Medové týždne sa už skončili, ale teraz sa zdá, že napriek viacročnému kontraktu prichádza hádka. Elkann je sklamaný z chýb, ktoré stajňu oberajú o body a z istého primadonského prístupu. Je to priamy odkaz pre tím snov, ktorý mal v šampionáte dominovať, aspoň podľa vyjadrení.”
Hamilton nechce byť ďalšou obeťou Ferrari
Taliansky insider Ferrari Giuliano Duchessa túto tému ďalej rozoberá vo svojom analytickom článku pre portál AutoRacer. Všetko nasvedčuje tomu, že Lewis Hamilton si vo Ferrari nerobí spojencov, no dôvod je fascinujúci.
“Nie je žiadnym tajomstvom, že nie všetci vrcholoví inžinieri sú spokojní s tohtosezónnymi vyjadreniami najmä Lewisa Hamiltona. Nie je žiadnou záhadou ani to, že istá skupina inžinierov, tých najrenomovanejších, reaguje alergicky na zmeny v prístupe, na ktoré poukazujú ľudia po príchode zvonku,” vysvetľuje Giuliano Duchessa podstatu problému, prečo sa Ferrari za celé tie roky nedokáže zmeniť, hoci si musí uvedomovať, že najlepším indikátorom úspechu sú výsledky a podľa nich v tíme niečo nefunguje. Keď niečo nefunguje, treba to zmeniť.
Taliansky novinár pokračuje: “Presne to sa stalo už za Vettelových čias, ktorý na rozdiel od Schumachera prišiel do tímu bez správnej podpory. Hamilton už dal veľmi jasne najavo, hoci svojským štýlom, že nehodlá byť toho ďalšou obeťou, a tak si vynucuje zmenu pravidiel, tlačí na pílu. Nie je to tak, že by všetko bolo správne, ale aspoň z Lewisovho pohľadu je to lepšie ako zostať pasívny.”
Pri týchto slovách si môžeme pripomenúť vyjadrenia Lewisa Hamiltona z tohto leta. Sedemnásobný šampión prezradil, že sa chystá skontaktovať so Sebastianom Vettelom a poradiť sa s ním. Nemecký šampión by sa s ním istotne ochotne porozprával o situácii aj skôr. Hamilton to však odmietol s tým, že najskôr si chce utvoriť vlastný obraz, ktorý nebude nijak skreslený Vettelovými názormi, a až potom s ním bude konfrontovať bývalého jazdca Ferrari a prípadne ho požiada o radu.
Nedá sa preto vylúčiť, že tento prístup mu navrhol sám Sebastian Vettel. Nemeckému šampiónovi s odstupom času azda môže byť trochu ľúto, že sa vo Ferrari nepokúsil o menšiu revolúciu, a teda nespravil maximum pre zisk majstrovského titulu a odštartovanie novej éry dominancie, ako sa to podarilo Michaelovi Schumacherovi.
Bez správnej podpory to Hamilton má nesmierne ťažké, ale zrejme je to lepšie než sa nečinne prizerať, ako Ferrari donekonečna opakuje staré chyby. A napokon Hamilton už nemá čo stratiť. Sám si musí uvedomovať, že jeho kariéra sa chýli ku koncu a ak sa v padoku nájde niekto s naozaj silným hlasom, kto by Scuderiu mohol zmeniť, je to on.
“Ak Elkann tak túžil po Hamiltonovi, hoci nie pre rýchlosť, akú mali Leclerc a Sainz, ale na odštartovanie veľkej operácie, ktorá mala priniesť do tímu novú mentalitu a narušiť istú dynamiku, prečo ho teraz obviňuje z prehnaného rečnenia?” kladie si zásadnú otázku Duchessa a v podstate si aj odpovedá.
“Angličan má používať príliš negatívny tón od auta cez jeho skúsenosti, ktoré opisuje ako nočnú moru, až po nedávne veľmi kritické vyjadrenia k FIA. Možno sú tieto slová vnímané ako príliš prehnané na jazdca, ktorý nezískava zrovna dobré výsledky? Je to možné, ale bol to Elkann, kto ho veľmi chcel vziať na palubu. Napriek najlepším úmyslom je toto jeden z tých dní, keď sa riskuje zvyšovanie negatívneho tlaku a celkovej nepohody,” doplnil.







