logo F1online.sk

Nový motor Ferrari: Evolúcia, nie revolúcia

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 1. 2021

Technické direktívy, koronavírus, odstávka tovární a zmrazenie vývoja. Rýchly vývoj udalostí na prelome rokov 2019 a 2020 sa podpísal pod katastrofickú sezónu Ferrari, kde bojovali s novým a nie príliš výkonným motorom. V Maranelle celý rok pracovali na novom, ktorý bude motorové oddelenie v najbližších týždňoch dokončovať.

Portál Motorsport.com a jeho redaktor, Franco Nugnes, prišli so súhrnom zmien, ktoré Scuderia na svojej pohonnej jednotke v priebehu roka vykonala. Významný faktor, ktorý sa podpísal pod katastrofickú sezónu bol pochopiteľne motor, síce spoľahlivý, no menej výkonný. Ferrari takisto medzi rokmi 2019 a 2020 vykonalo viacero zmien aerodynamiky v snahe dodať monopostu prítlak, čo zvýšilo jeho aerodynamický odpor a tým ho na rovinkách ešte spomalil.

„Nový motor pre sezónu 2021 je teraz v pokročilej fáze vývoja a prinesie niekoľko zaujímavých noviniek. V tíme veria, že vylepšenia prinesú solídne zvýšenie výkonu,“ píše Motorsport.com.

V Maranelle síce zvažovali, že v roku 2021 prídu s úplne novou a revolučnou konštrukciou. Miesto toho však inžinieri radšej zvolil bezpečnejšiu cestu, pri ktorej sa „pozreli“ na každý aspekt spaľovacieho procesu, elektronických a rekuperačných systémov v snahe o vylepšenie každého z nich. Početné menšie zmeny budú, ako inžinieri Ferrari veria, znamenať značný rozdiel.

V tomto smere Ferrari uvažovalo aj o kompletnej zmene architektúry pohonnej jednotky, inšpirovanej Mercedesom, ktorý využíva aj Honda. Základom tohto konceptu je rozdelenie turbíny turbodúchadla a kompresoru, ktoré by boli posadené na opačných koncoch spaľovacieho motora. Tento model však inžinieri zavrhli (zrejme kvôli obavám zo spoľahlivosti), hoci sa ním naďalej zaoberá pracovná skupina Wolffa Zimmermanna, ktorá v spolupráci s rakúskou spoločnosťou AVL naďalej rozvíja tento koncept pre jeho prípadné ďalšie využitie v budúcnosti. Nateraz tak dva najdôležitejšie komponenty turba zostávajú na svojich miestach a Ferrari pokračuje vo vývoji konvenčného usporiadania.

Na druhú stranu, ako sme už pred niekoľkými týždňami informovali tu, motorové oddelenie Ferrari pod vedením Enrica Gualtieriho predstavilo nové „superrýchle“ hlavy valcov. Podľa nich dostal nový motor interné označenie ako „superrýchly“. Netýka sa to však jeho rýchlosti, ale inovatívneho „superrýchleho“ nasávania vzduchu do valcov. Tým dôjde k lepšiemu premiešaniu paliva so vzduchom, čo urýchli spaľovaciu fázu. Toto riešenie tiež prispeje k zvýšeniu tlaku v spaľovacej komore k maximálnej pravidlami povolenej hranici 500 barov, ku ktorej sa tímy pokúšajú dostať čo najbližšie. Treba dodať, že toto riešenie Ferrari pôvodne plánovalo nasadiť až v roku 2022.

Ferrari vyvinulo i nové hlavy piestov a sacie potrubie. V Maranelle tiež skúmali možnosti využitia úplne nových zliatin, aby zvýšením výkonu neohrozili spoľahlivosť motorov. Minimálne hlavy piestov však nateraz zostanú vyrobené z ocele.

V Maranelle takisto uvažovali o odstránení obtokového ventilu turbodúchadla, ktorého sa tímy môžu v tomto roku po prvýkrát zbaviť. Inžinieri vo Ferrari sa však napokon postavili proti tomuto kroku, pretože by to znížilo aerodynamický efekt plynov prúdiacich z výfuku.

Pracovalo sa aj na spoľahlivosti. Obavy spôsobil najmä zúžený výfuk, no vďaka novej prevodovke a rozšíreniu zadnej časti by problém mal byť vyriešený. Bolo tiež nutné vyvinúť nový chladič, a to nielen kvôli spoľahlivosti. Totižto chladiace systémy nasadené v roku 2020 produkovali príliš veľký odpor na bočniciach monopostu. Táto novinka má priniesť zníženie aerodynamického odporu a teda zrýchlenie na rovinkách.

Menovaný zdroj takisto uvádza, že nová turbína turbodúchladla bude o trochu menšia, v porovnaní s rokom 2020, čo je dôsledok snahy zlepšiť rekuperáciu energie. Toto riešenie by malo umožniť využívanie dodatočných 160 konských síl z MGU-K po dlhšiu dobu, než tomu bolo v minulom roku. A ako uvádza Motorsport: „Táto novinka je dôležitá pri snahe o zníženie celkovej straty na Mercedes.“