logo F1online.skF1online.sk

Norris ustál úvodný nápor Piastriho a vyhral v Rakúsku. McLaren deklasoval konkurenciu

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 14:20

Veľká cena Rakúska sa stala korisťou Landa Norrisa. Ten po zisku pole position v sobotu vyhral nedeľné preteky, ale nebola to žiadna hladká plavba za trofejou. Lando sa musel nadrieť a v úvodných kolách zviedli piloti McLarenu úchvatný súboj o prvé miesto. Piastri sa znovu dotiahol v závere, ale oba útoky Norris odrazil a nakoniec zvíťazil.

Piastri sa na štarte dostal cez Charlesa Leclerca a popravde, nebol vôbec ďaleko od víťazstva. Prakticky celý prvý stint bol zavesený za Norrisom, ale nedokázal sa dostať dopredu. Rovnako neúspešná bola aj jeho snaha v závere pretekov.

Po odloženom štarte mal smolu Verstappen

Štart pretekov sa musel odložiť, pretože Williams Carlosa Sainza vypovedal poslušnosť a odmietol sa rozbehnúť. Kým sa ho podarilo roztlačiť a rozbehnúť, celé pole absolvovalo zahrievacie kolo. Španiel bol odsúdený na štart z boxov, ale z druhej šance sa dlho neradoval. „Mám pocit, ako keby auto ďalej brzdilo,“ hlásil Carlos do vysielačky a mal pravdu. Keď sa zaradil na koniec boxovej uličky, jeho zadné brzdy zachvátili plamene.

Štart bol preložený na 15:15 a keďže brzdy Williamsu sa rozplynuli v oblaku horiaceho karbónu, do pretekov nastúpilo iba devätnásť jazdcov. Po zhasnutí červených svetiel mal Charles Leclerc až príliš dobrý štart, skúsil to z vnútornej strany, kde si ho Lando Norris s prehľadom „pokryl“ a tým možno nechtiac pomohol svojmu tímovému kolegovi, ktorý predbehol Leclerca a pokúsil sa o útok na Norrisa do tretej zákruty.

V tretej zákrute sa však diali veci o niečo hlbšie v poli. Kimi Antonelli absolútne minul svoj brzdný bod a zostrelil Maxa Verstappena. Pre oboch sa preteky skončili a na trať musel vyjsť safety car.

Preteky boli reštartované v 4. kole a McLareny si to mohli rozdať v priamom súboji jeden na jedného. Austrálčan sa pokúsil o prvý atak v 6. kole v štvrtej zákrute, ale zatiaľ neúspešne. Oscar rozhodne nešetril pneumatiky a nemanažoval tempo. V úvode pôsobil bojovne aj George Russell, ale Lewis Hamilton ho dokázal odraziť a Mercedes si následne musel urobiť odstup a manažovať tempo.

To však neplatilo pre Piastriho, ktorý sa sústavne držal v DRS za Norrisom a v 11. kole bol veľmi blízko. Oscar sa v tretej zákrute dostal dopredu, ale Norris si pripravil výjazd, vypýtal si DRS a do štvrtej zákruty úspešne vykonal protiútok. Bola to absolútne fantastická prestrelka.

Znie to neuveriteľne, ale Piastri sa dokázal kolo za kolom držať zavesený za tímovým kolegom. Druhé kolo súboja McLarenov prišlo v 15. kole. Tentoraz si to Piastri pripravil do štvrtej zákruty, ale opäť mu chýbalo pár metrov.

Prvé zastávky v boxoch

Réžia sa extenzívne venovala súboju McLarenov, ktorých na trati často nedelilo ani pol sekundy. V 19. kole zamieril ako prvý z čela do boxov George Russell, ktorý medzitým nabral dosť veľkú stratu na pilotov Ferrari pred sebou, ktorí dostávali pokyn „lift and coast v každej zákrute“.

V ďalšom kole prišiel do boxov Norris, ktorého krátko predtým v štvrtej zákrute takmer zostrelil Piastri. Ten prebrzdil pravú prednú gumu a hlásil, že má prebrzdenú plôšku na pneumatike. Oscar však pokračoval a pokúsil sa natiahnuť svoj prvý stint podobne ako piloti Ferrari.

Piastri napokon zastavil na konci 24. kola a na trať sa vrátil 5,7 sekundy za Norrisom. Nasledovali ho piloti Ferrari, ktorí to neskúsili na jednu zastávku. V tom čase sa rozbehlo viacero súbojov v strede poľa medzi pilotmi na rôznych stratégiách. Jedným takým bol súboj Cunodu s Colapintom, pri ktorom japonský pretekár zostrelil svojho súpera. Júki zamieril do boxov na kontrolu predného zavesenia, výmenu predného krídla a pre čerstvé pneumatiky. Následne spadol na posledné miesto a preteky sa preňho v podstate skončili.

Stabilizovali sa aj rozdiely medzi pilotmi McLarenu. Piastri sa na o pár kôl čerstvejších tvrdých pneumatikách nijak nepribližoval a obaja plynulo zvyšovali náskok na pilotov Ferrari za sebou, pre ktorých zas nepredstavoval absolútne žiadnu hrozbu trápiaci sa Russell.

V polovici pretekov držali fantastické šieste a siedme miesto piloti Sauberu. Šiesty Bortoleto strácal len tri sekundy na Russella pred sebou. Za nimi sa nachádzali piloti Haasu s Oconom vpredu a poslednú bodovanú priečku držal Pierre Gasly. Po vypadnutí Verstappena s Antonellim nám na čele chýbali viaceré zápletky, ale otvorili sa príležitosti pre tímy stredu poľa.

Druhé zastávky v boxoch

Približne 30 kôl pred koncom začali tímy s druhými zastávkami v boxoch. V tomto smere zvádzali súboje hlavne tímy stredu poľa, keďže na čele sa situácia zdala byť rozhodnutá. Na konci 46. kola zamieril do boxov Russell. Na konci 49. kola ho nasledoval Leclerc a po ňom aj Hamilton, ktorý protestoval a tvrdil, že má dobré pneumatiky, ale tím mu nedovolil zostať na trati. Na konci 52. kola ich nasledoval Norris a hneď po ňom aj Piastri.

Oscar sa vrátil na trať za posledným Colapintom, ktorý zvádzal súboje s Cunodom. Z nejakého dôvodu sa Francovi podarilo vytlačiť pilota McLarenu mimo trate takmer všetkými štyrmi kolesami. Argentínčan si akoby neuvedomil, že keď je posledný v poradí, tak pilot za ním jednoducho musí byť o kolo rýchlejší. Colapinto neskôr vo vysielačke uviedol, že Piastriho nevidel, aj keď ten bol takmer na jeho úrovni.

Liam Lawson a Fernando Alonso boli jediní muži na trati, ktorí sa pokúsili zastaviť len raz. Tí sa po druhých zastávkach ostatných dostali na šieste, resp. siedme miesto. Ich najbližším prenasledovateľom bol Bortoleto.

Piastri to skúsil ešte raz

V záverečných pätnástich kolách robil Piastri všetko, čo bolo v jeho silách, aby sa znovu dotiahol na Norrisa a pokúsil sa o ďalší útok. Norris žiadal tím o pomoc a pýtal sa, kde stráca čas. Inžinier mu odpovedal, že najviac stráca v rýchlych zákrutách a vyjadril nádej, že dôvodom boli o kolo pomalší piloti.

Lando opäť nemal odpoveď na Oscara, ktorý sa dotiahol veľmi rýchlo. Norris neskôr dostal informáciu, že má drobné poškodenie predného krídla a nedá sa s tým nič robiť. Keď sa však Piastri dostal pod dve sekundy za tímového kolegu, jeho progres sa zastavil. V závere sa Lando musel vyrovnávať s premávkou a v posledných kolách sa priplietol do súboja Alonsa s Bortoletom o siedme miesto.

Landa to však nezastavilo a vyhral Veľkú cenu Rakúska pred Oscarom Piastrim. Norris znížil svoju stratu na lídra šampionátu a tímového kolegu v boji o titul. Piloti McLarenu zároveň poslali ešte hlbšie Verstappena, ktorý po vypadnutí skončil bez bodu, a Russella na piatom mieste v cieli pretekov.

Tretí skončil Charles Leclerc a štvrtý Lewis Hamilton. Monačan stratil na Piastriho dvadsať sekúnd a sedemnásobný majster sveta ďalších desať sekúnd. Ferrari zase muselo uberať plyn a Leclerc dokonca dostal v jednej chvíli pokyn, aby to robil v každej zákrute, na čo odpovedal, že už to robí v každej zákrute. Napriek tomu, že Scuderia krvácala čas v každej zákrute, Leclerc mal v cieli ohromujúci 42-sekundový náskok na piateho Russella.

Mercedes zažil v Rakúsku ďalšiu nočnú moru. Za všetko hovorí skutočnosť, že George mal v cieli náskok iba 5 sekúnd na šiesteho Lawsona (najlepší výsledok v kariére Novozélanďana) a desať sekúnd na bojujúce duo Alonso – Bortoleto. Bodovanú desiatku uzavreli Hülkenberg s Oconom.

Po pretekoch platí, že Norris má na Piastriho stratu 15 bodov, Verstappen stráca na čelo už 61 bodov a Russell 67 bodov.

V Pohári konštruktérov sa Ferrari vrátilo na druhé miesto a momentálne má náskok jeden bod na Mercedes. Red Bull stráca na Ferrari už 48 bodov. V strede poľa sa Racing Bulls posunul na šieste miesto, Haas je siedmy, Aston Martin ôsmy, Sauber deviaty a Alpine beznádejne posledný. Racing Bulls a Sauber momentálne delí len desať bodov, také tesné to je v strede poľa.

Budúci víkend sa vraciame do akcie. Na programe je Veľká cena Veľkej Británie v Silverstone.

Preteky - VC Rakúska 2025

logo McLaren
Oscar Piastri
logo McLaren
Lando Norris
logo Ferrari
Charles Leclerc
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Lando Norris
McLaren701.1:08,27225
2.
Oscar Piastri
McLaren+2,695703.1:07,92418
3.
Charles Leclerc
Ferrari+19,820702.1:08,76515
4.
Lewis Hamilton
Ferrari+29,020704.1:08,62812
5.
George Russell
Mercedes+1:02,396705.1:09,37210
6.
Liam Lawson
Racing Bulls+1:07,754706.1:09,9778
7.
Fernando Alonso
Aston Martin+ 1 kolo6911.1:09,9356
8.
Gabriel Bortoleto
Stake+ 1 kolo698.1:09,2474
9.
Nico Hülkenberg
Stake+ 1 kolo6920.1:09,4592
10.
Esteban Ocon
Haas+ 1 kolo6917.1:09,5501
11.
Oliver Bearman
Haas+ 1 kolo6915.1:09,960
12.
Isack Hadjar
Racing Bulls+ 1 kolo6913.1:10,204
13.
Pierre Gasly
Alpine+ 1 kolo6910.1:10,151
14.
Lance Stroll
Aston Martin+ 1 kolo6916.1:09,214
15.
Franco Colapinto
Alpine+ 1 kolo6914.1:09,621
16.
Júki Cunoda
Red Bull+ 2 kolá6818.1:09,802
-
Alex Albon
Williamsnedokončil1812.1:10,641
-
Max Verstappen
Red Bullnedokončil17.-
-
Kimi Antonelli
Mercedesnedokončil19.-
-
Carlos Sainz
Williamsneštartoval019.-

Súvisiace články

Diskusia