Čo sa deje s Williamsom? Po Imole sa niečo zlomilo, hovorí Sainz


Mali sme po fantastickom úvode sezóny od Williamsu prehnané očakávania? Tento tím získal z posledných troch víkendov len jeden bod a jeho piloti videli šachovnicovú vlajku len dvakrát. Po vynikajúcom štarte do nového ročníka pasovali niektorí britskú stajňu dokonca aj na pódium, ale v poslednom období sa v Grove niečo škaredo pokazilo.
Nenechajte sa mýliť, bodový zisk tohto tímu je stále vynikajúci, ale súperi sa postupne doťahujú a táto „deka“ musí skončiť. Najprv je však vhodné pripomenúť, aká je situácia. Williams vlani prekročil rozpočtový strop. Dôvodom boli neúnosne vysoké škody po tvrdých nehodách. FIA o tom vedela a umožnila to, keďže pravidlá to povoľujú pod podmienkou, že strop sa pre tento tím v nasledujúcom roku zníži o čiastku, o ktorú ho prekročil.
Okrem toho, Williams vrhol všetko svoje úsilie do sezóny 2026 a novej generácie monopostov. Je teda pochopiteľné, že v Grove šetria, kde sa dá. Bohužiaľ, keď šetríte, tak vaša spoľahlivosť utrpí ako prvá.
Na druhej strane však treba povedať, že tím má biedne výsledky aj v kvalifikáciách, čo s úsporami nemá nič spoločné. Z posledných troch podujatí evidujeme len jednu účasť pilota Williamsu v Q3. „Taký je trend z posledných niekoľkých pretekov,“ povedal Carlos Sainz o tempe svojho monopostu na mäkkých pneumatikách.
„Povedal by som, že od Imoly nedokážeme nájsť správnu cestu pri práci so softami. Kedysi sme boli nesmierne konkurencieschopní, ale keď obujeme zmesi C5 alebo C6, tak akoby sme stratili rýchlosť. Tuším, že v tréningoch som bol na hardoch tretí a na mediumkách prvý. Avšak keď prezujeme na softy, priľnavosť sa buďto vyparí, alebo ostatní ju dokážu nájsť, ale my nie. Musíme na tom zapracovať,“ povedal Sainz.
Tragédia pokračovala aj v Rakúsku
Rakúsky víkend sa v podaní Williamsu premenil na hotovú nočnú moru. Carlos opäť vybuchol v kvalifikácii, hoci bol presvedčený, že auto malo nejaké poškodenie. Alex Albon to vytiahol aspoň do Q3 a v úvode pretekov sa pohyboval vysoko, keď dokonale vyťažil z kolízie Kimiho Antonelliho a Maxa Verstappena.
Po Alexa aj jeho tímového kolegu si však prišla „formulová zubatá“. Carlos do pretekov ani neodštartoval, keď ho zradili brzdy. Albona zas, nie prvýkrát v tejto sezóne, vyradil z hry motor. „Nechápem, prečo sa mi to stáva tak často. Už niekoľkokrát sa mi stalo, že som nemohol ani len odštartovať do pretekov. Dnes som mal zase nejaký problém,“ povzdychol si Sainz.
„Ako tím si prechádzame ťažkým, naozaj ťažkým obdobím. Ak sa nemýlim, tak práve máme za sebou polovicu sezóny, ktorá bola z našej strany veľmi rozháraná,“ pokračoval Carlos.
„Musím povedať, že aj keď sme veľmi rýchli a podľa mňa sme sa rýchlo prispôsobili novému autu, zjavne máme príliš veľa problémov, keď ide o všetko. Nezáleží, či ide o spoľahlivosť, stratégiu alebo realizáciu pretekov. Musíme sa preskupiť, hoci pred Silverstone na to nemáme čas. Sú to však naše domáce preteky, takže sa musíme dať dokopy a zistiť, či sa dokážeme zlepšiť,“ dodal Sainz.
Ten v nedeľu odstúpil za vskutku „veľkolepých“ okolností. Ak niekto sedel na tribúne oproti výjazdu z boxovej uličky, musel vidieť obrázok, na ktorý len tak nezabudne. Sainz sa na dvakrát odlepil z roštu, ale rýchlo sa ukázalo, že kolo absolvoval so „zatiahnutou ručnou brzdou“.
Keď sa vrátil do boxov, jeho zadné brzdy zachvátili plamene a po celej boxovej uličke sa rozľahol pach spáleného karbónu. „Nemohol som zaradiť prvý prevodový stupeň, pretože brzdy boli zaseknuté. Keď som to pochopil, reštartoval som systém a pokúsil sa pohnúť, ale problém sa okamžite vrátil. Zachvátili ma plamene a bolo po všetkom,“ povedal Sainz.