logo F1online.skF1online.sk

S novými pravidlami vždy prichádza aj riziko, uvedomuje si Ford

Výfuk a zadná nárazová štruktúra
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala11. 6. 2025

V roku 2026 sa do Formuly 1 vráti Ford, ktorý chce nadviazať na svoju úspešnú históriu v športe a k 23 majstrovským titulom v pozícii výrobcu pohonných jednotiek pridať ďalší. Tentoraz sa o to pokúsi v spolupráci s Red Bullom, no uvedomuje si, že to nebude vôbec jednoduché.

Z vyjadrení zástupcov tímov, výrobcov pohonných jednotiek, jazdcov a insiderov sa už teraz dá aspoň niečo vyčítať o tom, ako bude vyzerať rozloženie síl na poli pohonných jednotiek. Vo všeobecnosti sa očakáva, že najsilnejším motorom bude disponovať Mercedes. Red Bull by mal trochu strácať, no zrejme nie až tak veľmi ako Audi, ktoré už teraz otvorene priznáva, že bude mať čo doháňať.

V každom prípade pravdu sa dozvieme 7. a 8. marca 2026, keď tímy prvýkrát naplno vytočia svoje motory v kvalifikácii a napokon aj v samotnej Veľkej cene Austrálie. Každý bude vstupovať do novej sezóny s nádejou, ale aj s istými obavami.

“Pri nových pravidlách a najmä, keď sa týkajú pohonných jednotiek a šasi súčasne, sa zakaždým objaví — nuž, nepovedal by som, že strach, ale isté riziko, že jednotlivé tímy budú štartovať na rôznych výkonnostných úrovniach,” povedal Mark Rushbrook, šéf športového úseku Fordu, v rozhovore pre Autosport. “Dôležité je, ako to teraz vyvážime. Ide o to, ako zareagujeme ako šport a súperi.”

O jednom potenciálnom riziku sa hovorí už niekoľko dlhých mesiacov. Viacero vysoko postavených ľudí v padoku má obavu z toho, že nové pohonné jednotky nemajú dobre nastavený pomer výkonu medzi spaľovacím motorom a elektrickou časťou, čo môže mať negatívny dopad na to, ako budú od ďalšieho roka vyzerať veľké ceny F1.

“My sme zatiaľ spokojní s tým, ako na tom sme,” ubezpečil Rushbrook, no rovnako ako Christian Horner apeluje na celý šport, aby kládol dôraz na fanúšikov, keď sa bavíme o parametroch budúcich pohonných jednotiek. “Toto je takisto súčasťou procesu, ktorým si prechádzajú všetci výrobcovia.”

“Každý má svoje vlastné simulácie a každý sa musí seba spýtať: Čo to znamená pre pretekanie a pre šou, ktorú ponúkneme fanúšikom? Aby bol tento šport úspešný, všetci musíme ťahať za jeden povraz, aby sme naďalej ponúkali dobrú šou. Samozrejme, že všetky tímy chcú vyhrať, ale na pleciach nás všetkých je zodpovednosť priniesť dobré preteky,” odkazuje rodák z Michiganu, ktorý pre Ford pracuje už viac ako 26 rokov.

Rushbrook však zdôrazňuje, že ešte je priskoro na konečné závery a vyhlásenia, že preteky budú od ďalšej sezóny nudné. “Ja to naozaj nevnímam ako strach. Najskôr si musíme počkať, ako sa to vyvinie, a na základe toho zareagovať.”

Aj preto odmieta návrh, ktorý sa v efjednotke spomínal pred pár týždňami. Niektoré hlasy nabádali Formulu 1 k tomu, aby celkom zrušila nové pravidlá a vrátila sa k hlučným spaľovákom s desiatimi valcami. “My vo Forde veríme, že tu musí byť prítomná aspoň nejaká forma elektriny. To je čiastočný dôvod, prečo nás pravidlá pre rok 2026 prilákali. Je to o balanse medzi spaľovacím motorom a elektrinou. Musí byť tento balans 50 na 50? Nie nevyhnutne, ak budeme vidieť, že máme priestor prispieť, niečo sa naučiť a použiť v technológiách pre naše cestovné autá.”

Súvisiace články

Diskusia