logo F1online.skF1online.sk

Mám podobný pocit ako pred rokom 2022, hovorí Newey

Adrian Newey
© Aston Martin F1
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 10:16

Hoci sa od roku 2026 očakáva, že jedným z najväčších rozdielových prvkov medzi tímami budú pohonné jednotky, veľmi dôležitá bude aj aerodynamika. Adrian Newey po preskúmaní nových pravidiel prezradil, že má podobný pocit ako pred sezónou 2022. Spočiatku mal pochybnosti, či má vo Formule 1 zotrvať a či v nej bude mať čo robiť, ale tento pohľad musel rýchlo poupraviť.

Newey sa postavil pred mikrofón vôbec prvýkrát od svojho príchodu do Aston Martinu. Doposiaľ všetok svoj pracovný čas investoval len do štúdia nových pravidiel a prípravy monopostu na rok 2026, ktorý sa dostáva do dôležitej fázy; tímy už vo veterných tuneloch skúmajú, ktorý vývojový smer prinesie najväčšie zisky a bude mať najväčší potenciál na sezónny vývoj.

Aerodynamické oddelenia sa vraj nebudú nudiť. “Na pravidlá pre rok 2026 mám podobný pohľad, aký som mal pred veľkou zmenou pravidiel v roku 2022: Spočiatku som si myslel, že pravidlá sú také prísne, že konštruktérom na prácu ani nič nezostane,” povedal v rozhovore pre oficiálny web stajne Adrian Newey. “Potom sa však začnete vŕtať v detailoch a uvedomíte si, že je v nich väčšia flexibilita pre inovácie a rôzne prístupy, než sa spočiatku zdá.”

Na začiatku modernej éry prísavného efektu sme videli aj viacero filozofií monopostov. Tímy sa po štyroch rokoch pravidiel v podstate zhodli na najlepšom riešení a teraz sa podľa Neweyho blížia k tomu, čoho by sa mala Formula 1 báť a čo by nikdy nemalo prísť na začiatku platnosti danej sady pravidiel: “Keď je všetko tak trochu nudné, autá vyzerajú identicky a dajú sa rozlíšiť len lakovaním.”

To nám pred rokom 2026 nehrozí. Geniálny inžinier avizuje, že by sme mohli vidieť podobnú Formulu 1 ako v roku 2014, aspoň v tom zmysle, že jednotlivé tímy predstavia monoposty s celkom rôznymi filozofiami.

“Ďalším aspektom je fakt, že sa naraz menia pravidlá šasi aj pohonných jednotiek,” pokračoval bývalý technický riaditeľ Williamsu, McLarenu či Red Bullu. “To je zaujímavé, ale aj trochu strašidelné.”

“Pravidlá aerodynamiky aj pohonných jednotiek prinášajú príležitosti. Očakávam, že uvidíme rôzne aerodynamické riešenia a rozdiely by sa mohli objaviť aj vo výkonnosti pohonných jednotiek. Takéto niečo sa stalo na začiatku hybridnej éry v roku 2014,” pripomenul víťaz dvanástich konštruktérskych a trinástich jazdeckých titulov.

V Aston Martine veria, že Honda si splní svoju časť úloh a Newey sa bude môcť pokojne sústrediť na svoju prácu. “O rok odštartujeme naše partnerstvo s Hondou. Ja Honde veľmi dôverujem a mám pred ňou obrovský rešpekt, keďže som s ňou pracoval. Jeden rok strávila mimo Formuly 1, takže do istej miery potrebuje všetko dobehnúť, ale je to skvelá partia inžinierov. V podstate celú spoločnosť vedú inžinieri.”

Súvisiace články

Diskusia