F1 si nemôže dovoliť opakovanie krízy z roku 2009, uvedomuje si Domenicali

Zdá sa, že aj v spoločnosti platí zákon rastu entropie. Každým rokom je politická situácia čoraz chaotickejšia a nepredvídateľnejšia, ba mohli by sme povedať, že pribúda takých rozhodnutí, ktoré sa javia byť celkom náhodné. Takéto rozhodovanie je však pre ekonomickú stabilitu hotová pohroma a obavy z ďalšej recesie sú rozhodne namieste.
Zatvárať si oči pred ňou nesmie ani Formula 1, ktorá nemá veľmi dobré spomienky na predchádzajúcu hospodársku krízu z roku 2008. Krátko po veľkom rozmachu záujmu o F1 odišli hneď tri automobilky: Honda, Toyota a BMW. Vtedy si aj kráľovná motoršportu naplno uvedomila, že svetová ekonomika má veľký vplyv na ňu samotnú. V súčasnosti to vo svete nevyzerá oveľa lepšie a k upokojeniu finančných trhov rozhodne neprospieva ani Trumpova colná vojna.
Generálny riaditeľ Formuly 1 Stefano Domenicali si uvedomuje, že je dôležité vyhnúť sa scenáru z roku 2009 a už teraz sa treba zamyslieť nad tým, čo robiť, ak na svet doľahne ďalšia hospodárska kríza.
“Bolo by naivné nepripúšťať takúto možnosť, najmä s ohľadom na dnešnú ekonomickú klímu,” prikývol Stefano Domenicali v rozhovore pre Autosport, pričom pripomenul, že už poznáme meno prvého odídenca: “Renault aj po dlhých rokoch opustil Formulu 1.”
“Poviem to jasne: Veľkí výrobcovia sú pre nás životne dôležití,” pokračoval rodák z Bologne. “Sme však dostatočne dospelí, aby sme vedeli, že ak tento priemysel zasiahne hlboká kríza, veľké automobilové koncerny sa môžu rozhodnúť prijať tvrdé rozhodnutia.”
F1, FIA a tímy sa na nedávnom zasadnutí Komisie F1 dohodli na tom, že motorové pravidlá zatiaľ upravovať nebudú, no nechali si otvorené dvere pred rokom 2029, keď by sa na scénu mohli vrátiť aj tradičné spaľovacie motory s ekologickými palivami.
Formula 1 podľa Domenicaliho musí výrobcom pomôcť, aby najvyššie vedenie automobiliek nerozhodlo ukončiť pôsobenie v nákladnom motoristickom športe. “Preto musíme veci zjednodušiť a výrazne znížiť náklady, no zároveň si zachovať technické spojenie s technológiami, ktoré sú relevantné k bežnej cestnej premávke. Sú nimi napríklad udržateľné palivá, ktoré môžu byť doplnkom k ponukám elektrických vozidiel. Ak si kríza vynúti zastavenie ich programu v F1, budeme pripravení nezávisle odpovedať a nájsť alternatívy.”
V posledných týždňoch sa v padoku ozývali aj hlasy v prospech predĺženia súčasného cyklu pravidiel s možnosťou skoršieho prechodu na desaťvalce či osemvalce. Toto však Stefano Domenicali z pozície zástupcu F1 tvrdo odmieta.
“Niekto sa pokúsil zatlačiť na to, aby sme predĺžili platnosť súčasných pravidiel. To by bolo úplne nesprávne,” odkazuje Domenicali. “Musíme prejaviť rešpekt tým, ktorí investovali veľké peniaze do tohto športu a do nákladného projektu.”
Stámiliónové investície by vyšli navnivoč a automobilky by si do budúcna dvakrát premysleli, či budú chcieť mať s F1 ešte niečo spoločné. “Keby sme teraz zmenili pravidlá, vyslalo by to do sveta nesprávny odkaz. Spochybňovať predchádzajúce rozhodnutia ohľadom pohonných jednotiek by bolo obrovskou chybou,” upozornil generálny riaditeľ efjednotky.