F1 uvažovala o zmene materiálu dosky podlahy, rieši aj vyrovnávanie výkonnosti v roku 2026

Vo štvrtok sa v Ženeve uskutočnilo druhé tohtoročné zasadnutie Komisie F1. FIA, zastúpená riaditeľom pre monopost Nikolasom Tombazisom, Liberty Media generálnym riaditeľom F1 Stefanom Domenicalim a všetkých desať tímov rozobrali viacero dôležitých tém, ktoré budú mať dopad nielen na budúcu, ale už aj na prebiehajúcu sezónu.
Medzinárodná automobilová federácia vo svojej správe zo stretnutia uvádza, že sa podarilo dohodnúť a dotiahnuť do konca niekoľko bodov. Tie sú už de facto odsúhlasené a čaká sa len na formálne schválenie Svetovou motoristickou radou FIA:
- Komisia F1 vyriešila posledné zostávajúce body v súvislosti so zavedením povinnej dvojzastávkovej stratégie pre tohtoročnú VC Monaka.
- Aktualizované boli pravidlá parc fermé, ktoré teraz rátajú s tým, že pilot sa môže v pretekoch rozhodnúť nenasadiť chladiacu vestu.
- Pravidlá boli doplnené o regulačný mechanizmus, ktorý bude riešiť prípadné oneskorenie príchodu vybavenia na zámorské podujatia. Podobný prípad sa stal v Číne, kde riaditeľstvo pretekov muselo na poslednú chvíľu meniť štvrtkový program.
Vo finančných pravidlách sa objavila jedna dôležitá zmena: Nové tímy vo Formule 1 budú mať možnosť navýšenia kapitálových výdavkov, čo je nevyhnutným predpokladom pred príchodom Cadillacu do Formuly 1.
V neposlednom rade sa riešili aj požiare trávniku na VC Japonska. Na zasadnutí sa rokovalo o možných riešeniach, dokonca aj o nasadení alternatívneho materiálu dosky podlahy — na niektorých podujatiach by sa namiesto titánových dosiek mohli nasadzovať oceľové, čo by znížilo riziko vzplanutia suchej trávy.
Podľa informácií portálu The Race však tento nápad narazil na odpor, keďže ide o komplikované a drahé riešenie na problém, ktorý sa dá riešiť aj oveľa elegantnejšie; pokosením a polievaním trávnika okolo trate.
2026
V súvislosti s rokom 2026 Komisia F1 pokračovala v riešení otázky potenciálnej výkonnostnej nevyrovnanosti medzi dodávateľmi pohonných jednotiek. Formula 1 sa chce vyhnúť scenáru z roku 2014, keď jeden výrobca dlhé roky ťaží z veľkej výhody nad konkurenciou.
Ak by sa niečo také stalo, potenciálni prenasledovatelia by mohli mať problém. V budúcom roku bude totiž vývoj agregátov podliehať ešte aj rozpočtovému stropu. Doháňať zameškané sa preto bude veľmi ťažko.
Autosport informuje, že medzi tímami sa našla širšia zhoda na tom, že potenciálne vyrovnávanie výkonnosti by bolo možné dosiahnuť pomocou navýšenia počtu hodín na dynamometroch, ale aj zvýšením rozpočtu pre daných výrobcov. Platí tiež, že pri posudzovaní výkonnosti by sa bral ohľad len na samotnú pohonnú jednotku, nie na výkonnosť tímu ako celku.
V posledných dňoch sa hovorilo aj o tom, že na poslednú chvíľu by mohlo dôjsť k zmene pomeru výkonu generovaného elektrickou časťou a spaľovacím motorom v neprospech elektriny. Zo súčasných približne 50/50 by sa výkon elektrickej časti mohol znížiť zo 470 na 270 koní, vďaka čomu by F1 predišla potenciálnej blamáži, kedy by jazdci museli na koncoch roviniek uberať plyn pre nedostatok energie v batériách.
Podľa insiderov je však problémom nájsť kompromis, s ktorým by súhlasili všetci. Na podrobnosti sa má pozrieť špeciálna poradná skupina pre pohonné jednotky. Potenciálne zmeny tak prídu skutočne “na poslednú chvíľu”.
- Značky
- FIA