logo F1online.skF1online.sk

Wolff o Russellových problémoch: Nevieme, či bola chyba u nás alebo na strane FOM

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 11:20

Ani po skončení pretekov v Mercedese netušili, čo spôsobilo zvláštny výpadok merania času na monoposte Georgea Russella a s tým súvisiace komplikácie so systémom DRS. Podľa šéfa Mercedesu Tota Wolffa mohlo dôjsť k zlyhaniu na strane tímu, ale aj na strane FOM.

Aby fungoval automatizovaný systém vyhodnocovania rozostupov medzi jazdcami a ich oprávnenia aktivovať DRS, základným predpokladom je správne fungujúci transpondér. Monopost Georgea Russella však z neznámych dôvodov prestal komunikovať so senzormi, ktoré sú umiestnené na okruhu na konci každého minisektora a v detekčnom bode DRS.

Mercedes nechcel prísť o možnosť aktivovať systém DRS v prípade, že by Russell predbiehal jazdca o kolo pozadu, alebo by ho predbehol niektorý z jeho súperov a on by sa chcel pokúsiť o protiútok, preto so súhlasom FIA siahol po manuálnej aktivácii. Situáciu však skomplikovali problémy s volantom a Russell musel prenastaviť niektoré tlačidlá; namiesto vysielačky sa tak aktivovalo DRS, keď nemalo. Penalizácii sa napokon vyhol; podľa FIA zapnutím DRS získal 0,02 sekundy, no zvoľnením stratil 0,28 sekundy.

Toto Wolff sa po pretekoch vyjadril aj k tomuto problému. “V podstate máte tento senzor a keď auto prejde danou čiarou, signál FOM rozpozná daný monopost. Z nejakého dôvodu ho však prestal rozpoznávať. Nie sme si stopercentne istí tým, či to bolo spôsobené problémami s rozvodmi na našom aute, alebo či bola chyba na strane Formuly 1.”

Transpondéry do monopostov dodáva externá firma, s ktorou sa FIA bude musieť skoordinovať a postarať sa o to, aby sa podobný výpadok v budúcnosti nezopakoval. Mercedes si zas musí posvietiť na vlastnú techniku; zlyhávajúci systém brake-by-wire či kolabujúci displej na volante stál Russella cenné desatiny sekundy na kolo.

“Dialo sa toho veľa,” pripustil Wolff. “Myslím si, že tento pilot vyhral preteky,” nadhodil v súvislosti s tým, s akými problémami musel Russell jazdiť, a že brzdy podchvíľou nefungovali, ako by mali.

Nájsť správny brzdný bod bolo ako hodiť si mincou. “Vracalo sa to, takže treba rátať s tým, že zabrzdíte buď elektronicky [systémom brake-by-wire], alebo zabrzdíte hydraulicky. To sú dva celkom rozdielne brzdné body, no on to zvládol.”

Čo by sa však stalo, keby Russellovi celkom odišiel volant? Vraj by sa v monoposte cítil ako piloti za starých čias — volantom by mohol akurát tak otáčať doprava a doľava. “Na displeji sme nemali všetky veci, ktoré sme očakávali. Mali sme tiež obavy, že prídeme o celý displej, čo by znamenalo, že aj o tlačidlá. Nemali by sme ako meniť nastavenia. Samozrejme, na volante má aj svetlá na preraďovanie. Podvedome na to musel myslieť, ale nestratil pre to koncentráciu.”

Russell sa dočkal veľkej pochvaly od svojho šéfa. “Manažoval tieto výpadky systému, zatiaľ čo mal za chrbtom Norrisa. Ak mám povedať pravdu, bola to neuveriteľná jazda, navyše nám vybojoval pódium. Na mäkkých pneumatikách zašiel naozaj ďaleko aj vďaka tomu, že manažoval, a v prípade potreby útočil.”

Súvisiace články

Diskusia