logo F1online.skF1online.sk

Za dominantným Oscarom Piastrim sa v Bahrajne odohrala formulová dráma

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala13. 4. 2025

Oscar Piastri na Veľkej cene Bahrajnu predviedol, ako musíte využiť výhodu najrýchlejšieho monopostu. Austrálsky pretekár v nedeľu v podstate ani nebol v zábere, pretože nikomu nedovolil, aby ohrozil jeho víťazstvo. Jeho tímový kolega Lando Norris sa celé preteky pokúšal dostať na druhé miesto, ale po tvrdých súbojoch s Charlesom Leclercom a Georgeom Russellom sa napokon musel uspokojiť s tretím miestom za pilotom Mercedesu.

Lando Norris mal snový štart do pretekov a v prvom kole poskočil zo šiesteho miesta na tretie; polepšil si aj George Russell, ktorý sa posunul na druhú priečku. Všetci zarobili na úkor Charlesa Leclerca, ktorý s tímovým kolegom Lewisom Hamiltonom ako jediní štartovali na stredne tvrdých pneumatikách.

Piastrimu sa v úvodných kolách podarilo odpútať, ale rýchlo sa ukázalo, že snový štart Landa Norrisa nebol až taký snový a britský pretekár nestál na rošte na svojom mieste. Záležitosť sa čoskoro dostala na stôl komisárov. Kým oni riešili jeho postavenie na štarte, Lando sa snažil dobiedzať na druhého Russella. V 8. kole komisári rozhodli, že Norris dostane päťsekundovú penalizáciu.

Pilot McLarenu to však beztak mal rozbehnuté výborne. Jeho monopost mal celkom zjavne výkonnostnú prevahu a potreboval čo najrýchlejšie poraziť Russella, aby nahnal potrebný náskok.

V 9. kole sa rozpútala tvrdá bitka o ôsme miesto. Lewis Hamilton začal využívať svoje stredne tvrdé pneumatiky, kým jazdci na softoch sa čoraz viac trápili. Carlos Sainz mu nedal svoje ôsme miesto zadarmo, ale napokon podľahol Lewisovi aj Júkimu Cunodovi. Podobne tuhý boj zviedli aj Gasly a Verstappen pred nimi o šieste miesto.

Prvé zastávky v boxoch

Na konci 10. kola zamierili do boxov Norris, Gasly a Verstappen. Posledný menovaný mal nejaký problém. Jeho zastávka trvala o niečo dlhšie a stratil dôležitý čas na trati v súboji s Gaslym a Norrisom. Ako sa neskôr ukázalo, na vine bol nefunkčný semafor.

V 14. kole prišiel do boxov z druhého miesta George Russell, ktorý sa vrátil na trať tesne pred Norrisa a s výhodou o tri kolá čerstvejších pneumatík. Mercedes si túto situáciu postrážil a udržal sa pred McLarenom na trati. V 15. kole zamieril k mechanikom aj Oscar Piastri a pokračoval na virtuálnom čele pretekov. Skutočným lídrom sa stal Charles Leclerc, ktorý pokračoval na stredne tvrdých pneumatikách. Druhé miesto držal na rovnakých gumách Lewis Hamilton.

Preteky sa zmenili na strategickú bitku a Scuderia už začala hovoriť o pláne B, ale Leclerc požiadal plán D, čo je potenciálne jedna zastávka v boxoch. Ako vidíte, do akcie sa dostala tradičná „abeceda Ferrari“. Na konci 18. kola tím nariadil Leclercovi, aby zamieril do boxov. Ten protestoval a žiadal „plán Delta“, čo musela byť jedna zastávka. Nebolo mu to však nič platné, tím ich povolal oboch a Scuderii sa podaril dvojitý pit stop.

Leclerc sa vrátil na trať tesne za Gaslym, ktorého rýchlo prekonal a posunul sa na štvrté miesto. Vrátil sa tak na rovnakú priečku, ktorá mu patrila pred prvými zastávkami v boxoch.

V 20 kole bolo poradie v najlepšej desiatke nasledovné: PIA, RUS, NOR, LEC, GAS, OCO, ANT, VER, DOO, HAM.

Presne v 20. kole sa Antonelli dostal pred Verstappena, ktorý do vysielačky lakonicky skonštatoval: „Nemám žiadnu priľnavosť.“ Neskôr dodal: „Všetko sa prehrieva.“

Leclerc sa vracia do pretekov

Charlesovi sa jeho stratégia nepáčila, ale na trať vyšiel neďaleko za vedúcim balíkom. Trvalo to len pár kôl a Monačan začal Russella s Norrisom pred ním sťahovať po desatinách. Dôležitý progres sa daril aj Hamiltonovi, ktorý sa v 22. kole posunul pred Doohana a okamžite zdolal aj utrápeného Verstappena. Ferrari malo skvelé tempo a stredne tvrdé pneumatiky svedčali aj Oconovi. Ten zamieril do boxov ako úplne prvý, získal pozíciu na trati a následne za sebou ťahal vláčik pozostávajúci z jazdcov top tímov.

V 24. kole to Leclerc vyskúšal na konci boxovej uličky na Norrisa. Pilot Ferrari to poslal z veľkej diaľky na brzdy na čerstvejších pneumatikách, ale nestihol svoj monopost spomaliť včas a Norris si podržal tretie miesto.

Hviezdna chvíľa pilotov Ferrari však prišla v 25. kole. Leclerc si tentoraz Norrisa poctivo nachystal, v prvej zákrute poslal McLaren do defenzívnej stopy, pripravil si výjazd a v štvrtej zákrute sa tešil z tretieho miesta. Hamilton za ním si v 25. kole poradil s Antonellim a v 26. s Oconom, čím sa posunul už na šieste miesto. Pred sebou mal oveľa pomalšieho a rozhodne zdolateľného Gaslyho.

Do pretekov zasiahol nečakaný safety car

Red Bull si celý víkend šetril tvrdé pneumatiky, aby v nedeľu zistil, že nestoja za nič. Max začal ako prvý druhé kolo zastávok v boxoch a radšej stavil na mediumky. Jeho tímu však opäť nevyšla zastávka a zdržal sa takmer päť sekúnd. Do boxov ho zakrátko nasledoval Antonelli, ktorý taktiež zažíval hororový večer v Bahrajne.

Leclerc sa medzitým na čele snažil dotiahnuť na Russella, ale jeho Ferrari už nemalo dostatočnú rýchlostnú prevahu, aby si s ním poradil podobne jednoducho ako s Norrisom. V tejto chvíli sa nám tempo upokojilo a opäť sa čakalo, čo prinesú stratégie.

V 32. kole však riaditeľstvo pretekov vyslalo na trať safety car. Dôvodom boli trosky. To využili v podstate všetky tímy na zastávku v boxoch. Stratégie sa nám premiešali a rozostupy vynulovali. McLareny zvolili stredne tvrdé pneumatiky, George Russell zvolil mäkké, Leclerc tvrdé; takí Gasly, Ocon, Verstappen a Doohan boli v boxoch krátko predtým a radšej zvolili pozíciu na trati.

V 34. kole sa nám najlepšia desiatka zoradila za safety carom nasledovne: PIA, RUS, LEC, NOR, HAM, GAS, OCO, VER, DOO, SAI.

V 35. kole nasledoval reštart a my sme netušili, aké pneumatiky a stratégie sú najlepšie. Leclercovi reštart na studených hardoch vôbec nevyšiel, ale s vypätím všetkých síl si takmer zázrakom udržal tretie miesto. McLaren dokonca stratil pozíciu, keďže Leclerc svojho súpera zdržal natoľko, že do boja sa úspešne zapojil Hamilton. Lando podnikol protiútok do štvrtej zákruty a Lewisa predbehol, ale prekročil bielu čiaru a musel mu vrátiť štvrté miesto.

Norris tak mal prácu navyše a musel bojovať s Hamiltonom. V 38. kole z celkových 57 sa mu to podarilo a mohol sa vrhnúť na Leclerca. Ukázalo sa, že tvrdé pneumatiky sú skutočne nanič a Lewis to do vysielačky dal čoskoro najavo.

Medzitým zo seba vytĺkali dušu aj piloti v strede poľa. Boje Doohana, Cunodu, Bearmana, Antonelliho a pilotov Williamsu o ôsme miesto patrili k ďalším z mnohých ozdôb vzrušujúceho popoludnia v Bahrajne. Prišli aj tresty. Lawson dostal päť sekúnd za kolíziu s Hulkenbergom, Sainz dokonca desať sekúnd za incident s Antonellim po reštarte.

Norris sa pokúša o záchranu víkendu

15 kôl pred koncom sa do ďalšej ofenzívy nadýchol Lando Norris. Ten mal veľkú chuť na Charlesa Leclerca a jeho tretie miesto s prípadnou vyhliadkou na útok na druhého Russella, ktorý sa postupne začínal trápiť na mäkkých pneumatikách. V 46. kole z 57 to Norris skúsil z vonkajšej strany do prvej zákruty, ale prebrzdil a stratil nemálo času.

Netrvalo to však dlho a McLaren bol opäť nalepený na Leclercovi, ktorý sa nedokázal dotiahnuť na Russella. Lando mal na dosah ruky aj druhé miesto, pretože Mercedes nebol ďaleko pred ním. V 48. kole sa Norris opäť vrhol do útoku. Mal jednoznačne lepšie tempo než Ferrari na tvrdých pneumatikách. Nasledovala tvrdá bitka do štvrtej zákruty, ale Charles súperovi nič nedaroval a bez milosti mu na vonkajšej strane nenechal žiadne miesto.

V 52. kole už Leclerc nemal vo výzbroji nič, čím by Norrisa dokázal odraziť. McLaren bol skrátka príliš blízko a príliš rýchly. Landovi to tentoraz z vonkajšej strany vyšlo. Mohol sa tak vrhnúť na Russella, ktorý sa podobne ako v kvalifikácii dostal do reči s pravidlami, keď použil DRS v časti okruhu, kde to nie je dovolené.

Tri kolá pred koncom sa Norris dostal do DRS za Russellom a v úplne poslednom kole bol dostatočne blízko. Jeho pretekárske umenie však dnes v Bahrajne nebolo najlepšie a Lando to z nejakého dôvodu vyskúšal z vonkajšej strany do prvej zákruty, čo si Russell s prehľadom postrážil, nenechal súperovi miesto a nedovolil mu ani nachystať si výjazd. Pilot Mercedesu si tak po skvelom výkone odniesol druhé miesto za fantastickým Oscarom Piastrim, ktorý v nedeľu nezaváhal a zaslúžene si odniesol bahrajnské víťazstvo.

Štvrté a piate miesto obsadili Charles Leclerc a Lewis Hamilton, ktorých Ferrari podalo oveľa sľubnejší výkon. Obom príliš nepomohol safety car, keďže preň stratili výhodu neskoršej zastávky v boxoch a čerstvejších pneumatík.

V poli sme videli niekoľko ďalších skvelých výkonov. Pierre Gasly bojoval do posledného kola o šieste miesto s Verstappenom. Aj keď neuspel, siedma priečka je pre Alpine skvelý výsledok. Rovnako skvelé výkony podali aj piloti Haasu, Ocon skončil ôsmy a Ollie Bearman po štarte z posledného miesta desiaty. Dva body za deviate miesto si odniesol Júki Cunoda, ktorý ukázal tak žiadaný prísľub pre Red Bull.

Preteky poznačili problémy s časomierou. Live timing aj rozostupy v priamom prenose nefungovali, alebo sa aktualizovali pomaly. Problémy mali jazdci aj s DRS, čo viedlo k prešetrovaniu Georgea Russella, ktorý ho zrejme omylom použil tam, kde sa to nesmie. Všetko však budeme podrobne dokumentovať po pretekoch.

Budúci víkend je Veľká noc a tiež Veľká cena Saudskej Arábie, ktorou zakončíme túto pretekovú trojičku.

Preteky - VC Bahrajnu 2025

logo Mercedes
George Russell
logo McLaren
Oscar Piastri
logo McLaren
Lando Norris
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:35:39,435571.1:35,14025
2.
George Russell
Mercedes+15,499573.1:35,51818
3.
Lando Norris
McLaren+16,273576.1:35,72815
4.
Charles Leclerc
Ferrari+19,679572.1:36,13212
5.
Lewis Hamilton
Ferrari+27,993579.1:36,23510
6.
Max Verstappen
Red Bull+34,395577.1:36,1678
7.
Pierre Gasly
Alpine+36,002574.1:36,5316
8.
Esteban Ocon
Haas+44,2445714.1:37,0984
9.
Júki Cunoda
Red Bull+45,0615710.1:37,2252
10.
Oliver Bearman
Haas+47,5945720.1:37,3031
11.
Kimi Antonelli
Mercedes+48,016575.1:36,690
12.
Alex Albon
Williams+48,8395715.1:37,141
13.
Isack Hadjar
Racing Bulls+56,3145712.1:36,952
14.
Jack Doohan
Alpine+57,8065711.1:36,682
15.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:00,3405713.1:37,906
16.
Liam Lawson
Racing Bulls+1:04,4355717.1:37,380
17.
Lance Stroll
Aston Martin+1:05,4895719.1:38,064
18.
Gabriel Bortoleto
Stake+1:06,8725718.1:38,006
-
Carlos Sainz
Williamsnedokončil468.1:36,954
-
Nico Hülkenberg
StakeDSQ5716.1:37,338

Súvisiace články

Diskusia