logo F1online.skF1online.sk

Vyvraciame mýty: FIA v Japonsku nekontrolovala zadné krídlo McLarenu

Oscar Piastri v garáži
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala12. 4. 2025

Na Veľkej cene Bahrajnu sa opäť otvorila stará-známa téma flexibilných krídel a opäť sa stredobodom pozornosti stal McLaren s jeho zadným krídlom. Na prvý pohľad sa môže zdať, že rozoberať túto tému je už celkom zbytočné, keďže FIA v Japonsku kontrolovala zadné krídlo McLarenu a uviedla, že výsledky všetkých testov boli v súlade s pravidlami. Naozaj však toto zadné krídlo skontrolovala?

Papájový tím podľa konkurencie nedisponuje len mini-DRS, ale flexibilné je aj celé jeho zadné krídlo. Takéto obvinenia sa vrátili aj v Bahrajne napriek tomu, že už od Japonska platia ešte prísnejšie parametre pri testoch flexibility. Ako je však možné, že sa na túto tému stále bavíme, ak si FIA posvietila na zadné krídlo McLarenu? Kde sa vzal tento mýtus?

Po každých pretekoch FIA vykonáva dva typy kontrol. Jedna je “hromadná” a istým kontrolám sa podrobia všetky monoposty, druhá je hĺbková. FIA pre ňu od roku 2021 náhodne vyberá spravidla jeden monopost z najlepšej desiatky. V Japonsku si inšpektori Medzinárodnej automobilovej federácie takto “hĺbkovo” posvietili na auto Landa Norrisa a skonštatovali, že všetko bolo v poriadku.

Na základe tejto skutočnosti by sme sa mohli domnievať, že Norrisov monopost bol tým pádom stopercentne v súlade s pravidlami, no mýlili by sme sa. Predmetom spomínanej “hĺbkovej kontroly” totiž nie je celý monopost od predného krídla až po zadné, ale ide len o isté komponenty, na ktorých dôkladné skontrolovanie bežne nie je čas. Mechanici sa totiž po pretekoch ponáhľajú, aby stihli všetku techniku odoslať na ďalšiu veľkú cenu včas.

“Tieto hĺbkové previerky sú invazívne a často vyžadujú rozobratie dôležitých komponentov, ktoré obyčajne nie sú kontrolované pre množstvo času, ktoré si táto procedúra vyžaduje,” vysvetlila FIA v roku 2023 po diskvalifikácii Charlesa Leclerca a Lewisa Hamiltona z VC USA. “Súčasťou tohto procesu je porovnanie fyzických komponentov s CAD nákresmi, ktoré tímy musia dodať FIA, a taktiež overenie dát tímu, ktoré sú neustále monitorované softvérovými inžiniermi FIA.”

Ako však už pred dvoma rokmi FIA naznačila, dôkladná kontrola celého monopostu by si vyžiadala oveľa viac času, než koľko majú tímy k dispozícii. Preto FIA pri “hĺbkových kontrolách” neskúma všetko, ale vždy si vytypuje pár špecifických oblastí.

Ako sa píše aj v samotnej správe technického delegáta FIA Joa Bauera, na ktorú sa pri obhajobe McLarenu mnohí odvolávajú, na Norrisovom aute sa skúmal len “softvér, konfigurácie a zaprotokolované dáta”. Nasleduje výpis konkrétnych parametrov, ktorými sa FIA v tejto súvislosti zaoberala.

“Všetky položky, ktoré boli predmetom inšpekcie, sú v súlade s Technickými pravidlami Formuly 1 pre rok 2025,” dodáva Jo Bauer vo svojej správe, v ktorej však chýba akákoľvek zmienka o zadnom krídle či jeho flexibilite.

Správa technického delegáta FIA o hĺbkovej kontrole monopostu Landa Norrisa.

Ani na iných veľkých cenách sa nekontroluje všetko. Pre zaujímavosť v Austrálii FIA náhodne vybrala monopost Georgea Russella. Vtedy upriamila svoju pozornosť na “zostavu plynového pedála vrátane všetkých príslušných senzorov vrátane ich identifikácie, prepojenia so SECU, homologizačného stavu, protokolovania dátových signálov, kalibrácie…”, a tak ďalej.

Po VC Číny FIA ukázala prstom na autá Charlesa Leclerca a Lewisa Hamiltona, keďže v ich prípade chcela dôkladne preskúmať “vybavenie pri zastávkach z boxoch a súvisiacich kontrolných systémov”. Opäť sa riešila len veľmi špecifická oblasť a rozhodne nie celé auto.

FIA tak síce neskontrolovala Norrisovo zadné krídlo v rámci týchto hĺbkových previerok, no nemohla ho otestovať v rámci štandardných kontrol? Podľa správy technického delegáta sa však monopost lídra šampionátu podrobil len nasledujúcim testom:

Lando Norris (pred pretekmi)

  • digitálne skenovanie predného krídla a jeho porovnanie s CAD nákresmi
  • rozsah nastavení klapky predného krídla
  • výška Gurneyho klapky predného krídla
  • výška Gurneyho klapky zadného krídla
  • hustota a tvrdosť dosky podlahy
  • minimálna vzdialenosť medzi jednotlivými sekciami zadného krídla vo vertikálnom smere
  • teplota pneumatík na rošte

Lando Norris (po pretekoch)

  • hmotnosť monopostu
  • doska podlahy a opotrebovanie dosky podlahy
  • vzorka paliva a oleja

Súčasťou bol aj celý rad kontrol parametrov pohonnej jednotky a prevádzkových kvapalín. Deformácie komponentov však FIA skúmala len na monoposte Ollieho Bearmana — išlo o test flexibility hlavnej klapky zadného krídla a priečneho zadného krídla — a na autách Maxa Verstappena a Georgea Russella test flexibility prednej časti podlahy.

Téma zadného krídla McLarenu tak stále zostáva na stole. Na základe dostupných informácií rozhodne nemôžeme a ani nechceme tvrdiť, že zadné krídlo je nelegálne. Chceme len upriamiť pozornosť na to, že “hĺbková kontrola auta” sa netýka celého monopostu. Z tohto dôvodu nie je možné so stopercentnou istotou vyhlásiť ani to, že v Japonsku bolo zadné krídlo McLarenu v súlade s pravidlami. Dôvod je prostý: FIA jeho flexibilitu nekontrolovala.

Súvisiace články

Diskusia