logo F1online.skF1online.sk

Špeciálne lakovanie ani nebolo lakovanie. Red Bull obalil auto fóliou

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala7. 4. 2025

Red Bull v Japonsku oslavoval aj sa lúčil. Za sebou má totiž poslednú Veľkú cenu Japonska s Hondou, ktorá mu ako dodávateľ pohonných jednotiek pomohla získať šesť majstrovských titulov. Také niečo sa patrilo osláviť v špeciálnych farbách. Monopost však nemal špeciálne lakovanie v pravom slova zmysle.

Červení býci sa rozlúčili s Hondou na jej domácom podujatí najlepším možným spôsobom. V bielej farbe a s červenými prvkami inšpirovanými lakovaním monopostu RA272, v ktorom Richie Ginther v roku 1965 vybojoval prvé víťazstvo pre japonskú automobilku, Max Verstappen dokázal triumfovať pred dvojicou McLarenov.

Aby však všetko prebehlo bez problémov, rakúska stajňa musela celú akciu dobre premyslieť. Logistika počas pretekovej trojičky je totiž veľkou výzvou aj bez špeciálneho lakovania. Ak ho chcel Red Bull nasadiť na Veľkej cene Japonska bez toho, aby auto musel po pretekoch zaslať do továrne na prelakovanie a strácať tým čas, musel byť inovatívny.

Až po skončení nedeľného programu sa však ukázalo, ako to vlastne stajňa vymyslela. Fotografi v padoku si všimli, že mechanici začali z auta strhávať bielu vinylovú fóliu, pod ktorou sa ukrývalo štandardné lakovanie červených býkov.

X/kazu23
X/kazu23
X/kazu23

Verstappen tak v nedeľu vyhral s monopostom, ktorý by bez špeciálnej fólie bol o niečo ľahší. Avšak, keďže každé auto musí splniť minimálny hmotnostný limit, tím by tieto dodatočné stovky gramov zrejme musel nahradiť závažiami. Aj závažia by však boli z hľadiska čistej rýchlosti výhodnejšie. Na jednej strane by znížili ťažisko monopostu, na druhej strane Red Bull by s ich pomocou mohol vyladiť vyváženie.

Dôkaz toho, že v tímoch to s takýmito záležitosťami myslia smrteľne vážne, sme dostali aj na konci minulej sezóny, keď Red Bull zrušil plánované špeciálne lakovania, pretože si nemohol dovoliť ani gram navyše.

Pre úplnosť poznamenajme, že kompletné lakovanie monopostu F1 váži od jedného do šiestich kilogramov v závislosti od farby, vizuálu a vlastností samotného náteru. Na štandardnom okruhu predstavuje 10 kg hmotnosti navyše stratu približne 0,3 sekundy na kolo — nuž a stačí sa pozrieť, ako tesne dopadla sobotná kvalifikácia.

“Zakaždým, keď sa do niečoho takého pustíme, je to boj medzi marketingovým a inžinierskym oddelením,” povedal marketingový riaditeľ Red Bullu Oliver Hughes pre Autosport. “Ak sa inžiniera spýtate na lakovanie, tak vám povie, že lakovanie je len na obtiaž, je to len hmotnosť, ktorá spomaľuje auto. Keby to bolo na inžinieroch v padoku, každé auto by bolo z holého karbónu.”

“Preto vidíte, že veľká časť áut je len karbón. Zakaždým, keď Pierrovi Wachému navrhnem nové lakovanie, len prevráti očami. Keď mu ešte poviem, že ho pripravíme na prvé preteky z trojičky, prevráti ich ešte dvakrát,” smeje sa. “Určite sme si na technickom oddelení nepripísali žiadne plusové body.”

“Hlavným obmedzením je však v skutočnosti ten tlak, pod ktorý to dostáva tím, aby bolo auto prelakované a všetky kusy karosérie mali na sebe farbu. Po skončení pretekov a pred Bahrajnom sa zas musíme vrátiť k hlavnému lakovaniu, čo je výzva sama osebe,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia