logo F1online.skF1online.sk

Jazdecké štandardy? Verstappen by ich hodil do skartovača

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 01:49

Medzinárodná automobilová federácia naďalej odmieta zavedenie stáleho a profesionálneho zboru komisárov, ktorý by nielen rozhodoval na každých pretekoch, ale zároveň transparentne vysvetľoval svoje odôvodnenia, napríklad aj prostredníctvom rozhovorov s médiami. Odpoveďou na nespokojnosť a nekonzistentnosť pri rozhodovaní mali byť jazdecké štandardy, ale nejeden má pocit, že situáciu ešte zhoršili.

Jazdecké štandardy vstúpili do hry v priebehu tejto sezóny a neskôr boli aj zverejnené. Problém je však v tom, že v motoršporte neexistujú dve rovnaké situácie. Ukazuje sa, aké ťažké je spísanie pretekárskych pravidiel na papier.

Aj preto mnohí orodujú za zriadenie stáleho a profesionálneho zboru komisárov. Celé jazdecké štandardy totiž podľa nejedného názoru premenili motoršport na „pretekanie na apex“ a nekonzistentnosť a nespokojnosť pokračujú. Aj keď o tom verejne príliš nechce hovoriť, medzi nespokojencov patrí aj štvornásobný majster sveta Max Verstappen.

„Je lepšie nič nehovoriť,“ povedal Max. „Ak by som k tomu mal čo povedať, išiel by som priamo za komisármi alebo FIA. Ak o veciach príliš hovoríte verejne, potrestajú vás za to.“

To je, samozrejme, reakcia na rôzne predpisy a hlavne trest, ktorý vlani dostal nielen on za príliš expresívnu komunikáciu s verejnosťou. „Určite stále premýšľam nad tým, čo poviem. Bol som jediný, koho potrestali za vulgarizmus, takže je lepšie byť opatrný pri vyjadrovaní. Jednoducho si poviem, že je lepšie mlčať. Bohužiaľ, presne tak to je,“ skonštatoval Verstappen.

Na margo jazdeckých štandardov napokon povedal: „Nie vždy sa mi páčia naše pravidlá, ale jednoducho sa nimi riadim podľa toho, ako sú napísané.“

Na tento rozhovor pre holandské médiá nadviazal portál Motorsport.com, ktorý sa Verstappena taktiež pýtal na pravidlá. Vieme, že predpisy sa v posledných rokoch značne rozšírili a prichádzajú ďalšie. K športovým a technickým pravidlám (rozdeleným na motory a aerodynamiku) pribudli pred pár rokmi finančné predpisy a v budúcom roku budú úplnou novinkou aj prevádzkové pravidlá. Všetky tieto dokumenty sa pritom rozširujú a predlžujú.

Na otázku, či sa Formula 1 stáva čoraz zložitejšou, Verstappen odpovedal: „Dá sa to aj tak povedať. Problém je, že čím viac pravidiel máte, tým je to pre vás náročnejšie.“

„Nie je to o komisároch. Tí sa len riadia pravidlami. Niečo vidíte a vytvoríte si na to názor, ale po prečítaní pravidiel to môže vyzerať inak. Čím sa teda budete riadiť? Komisári sú v ťažkej pozícii. Zažil som si to sám počas môjho skvelého dňa v Marrákeši,“ povedal Verstappen s úsmevom na margo svojho dňa s komisármi, ktorý si musel odkrútiť práve v rámci svojho trestu za nadávanie.

„Komisári boli nesmierne milí, ale v konečnom dôsledku ich vždy zväzujú pravidlá. Niekedy je naozaj ťažké správne rozhodnúť,“ dodal.

Práve jazdecké štandardy budú predmetom plánovaných diskusií medzi jazdcami a FIA v Katare. Tie majú byť reakciou na potrestanie Oscara Piastriho v Brazílii. Jeden zo šéfov jazdeckých odborov Carlos Sainz v Las Vegas avizoval, že stretnutie sa uskutoční. Sám Max sa do debaty neplánuje príliš zapojiť.

„Myslím si, že Carlos a George už majú všetko pripravené, takže ja sa len pohodlne usadím a budem sa pozerať,“ usmial sa Verstappen, ktorý naznačil, čo považuje za najlepšie riešenie. „Ja by som tie jazdecké smernice vzal a jednoducho ich…,“ povedal a rukami napodobnil, ako vkladá papiere do skartovača.

Súvisiace články

Diskusia