AMuS: Tímy hovoria o skoršom zavedení motorov V10 a predĺžení aktuálneho cyklu pravidiel

Stláča Formula 1 „panic button“? V prvých týždňoch roka 2025 sa na stole objavilo niekoľko návrhov, ktoré znejú absolútne šialene. Hlasy sú čoraz hlasnejšie a nemecký magazín Auto Motor und Sport priniesol interné informácie o snahe niektorých zainteresovaných strán o zaradenie spiatočky. FIA vraj v tejto veci už vytvorila novú pracovnú skupinu.
Všetko spustil vlani svojimi vyjadreniami Stefano Domenicali, ktorý označil motory V10 poháňané ekologicky udržateľným palivom za alternatívu pre Formulu 1 smerom do budúcnosti. Znelo to ako malý formulový populizmus v snahe získať fanúšikov, ale postupne sa k nemu pridali viacerí vrátane Mohameda bin Sulajema a Christiana Hornera. Zdá sa, že to nebola náhoda a všetky tieto rozhovory sa v zákulisí skutočne vedú.
„Znie to ako absolútne šialený nápad, ale hovorí sa o tom čoraz vážnejšie,“ napísal vo svojej analýze elitný motoristický reportér Michael Schmidt z Auto Motor und Sport. „Súčasný cyklus pravidiel sa má predĺžiť o ďalšie dva roky a potom by sa malo prejsť na lacnejšie motory V10 poháňané ekologicky udržateľným palivom. Bol by to úplný obrat v plánoch Formuly 1, ako premeniť tento šport na atraktívnejší pre veľké automobilky.“
Aj keď to znie šialene, zároveň je to pomerne jednoduchý nápad. Nie každý je však nadšený a uprostred celej diskusie sú to práve automobilky, ktoré dvíhajú hlas opozície. Audi a Honda sa chcú zapojiť do Formuly 1 práve pre novú generáciu pohonných jednotiek, ktoré v súčasnosti vyvíjajú za ťažké milióny. Takýto dokonalý obrat nebol na stole, keď sa Nemci a Japonci dohodli s F1 a následne investovali obrovské peniaze do vývoja.
Domenicali a spol. však chcú jednoduchšie pohonné jednotky, ale zároveň menšie a ľahšie monoposty. To všetko by V10 priniesli. Nielenže sú menšie, ľahšie a jednoduchšie než nové motory, ale tiež sú menšie, ľahšie a jednoduchšie než tie súčasné.
„Čo spočiatku znelo ako sen niekde vo vzdialenej budúcnosti, odrazu nabralo tempo. Manažment F1 má viacero dôvodov, prečo sa obávať novej generácie predpisov. Tie by mohli ohroziť vyváženie v štartovom poli a tým pádom aj divácke nadšenie. S novými autami, novými pneumatikami a veľkou neznámou menom biopalivá existuje veľké riziko, že si niekto vyloží nové pravidlá lepšie než všetci ostatní a potom predvedie one man show,“ píše AMuS.
Formula 1 by sa obratom o 180 stupňov strelila do kolena, ale čo ak ponechanie predpisov pre rok 2026 bude znamenať postrelenie sa do oboch kolien? Spomeňme si na rok 2009 a hromadný odchod automobiliek. Ak by sa niečo také stalo v nasledujúcich rokoch – nebudeme pripomínať, že Donald Trump v súčasnosti vyhlasuje obchodné vojny aj krajinám, ktoré USA neurobili absolútne nič –, Formula 1 by mohla byť v ohrození.
Komplikované pohonné jednotky s veľkými batériami sú doménou veľkých automobiliek a keby tie odišli, život športu by sa jednoducho zastavil. Naopak, ľahké a lacné desaťvalce dokážu vyrábať a prevádzkovať aj menšie súkromné firmy, čím by Formula 1 nemusela byť závislá na osude nestabilného trhu a svojvôli populistických politikov.
Prečo sa odrazu pridal aj Sulajem?
Keď už je reč o populistoch a politikoch, nemôžeme vynechať Mohameda bin Sulajema. Prezident FIA chýbal na otváracích pretekoch sezóny. Nehľadajte za tým však žiadny komplikovaný dôvod. Moslimovia v súčasnosti oslavujú Ramadán a prezident sa zrejme ospravedlnil zo všetkých pracovných povinností. Jeho stanovisko v tejto otázke však poznáme a je na sto percent za.
Dôvodov môže byť niekoľko. Aj keď sú nové motory a monoposty v počiatočnej fáze vývoja, rôzne tímy naďalej hlásia, že predpisy pre rok 2026 sú príliš ambiciózne a panujú obavy z rekuperácie energie. „To môže viesť k obrovským rýchlostným rozdielom podľa toho, či niektorý monopost nabíja baterky, alebo nie. Mnohí sa tiež obávajú, že tým utrpí šou,“ píše AMuS.
„To viedlo k myšlienke predĺžiť súčasné pravidlá o ďalšie dva roky a potom v roku 2028 presedlať na atmosférické motory. Niektorí interpretujú komunikáciu prezidenta ako snahu zabrániť zakopnutiu FIA. Ak sa obavy tímov potvrdia, bude to chyba federácie, pretože tá napísala nové pravidlá. Iní obviňujú Sulajema zo snahy pomôcť Cadillacu, keďže vraj má emocionálnu väzbu na značku General Motors,“ píše AMuS, ktorý zároveň pripomína, že takýto scenár by Cadillacu dokonale vyhovoval. Odjazdiť roky 2026 a 2027 s preverenými motormi Ferrari a potom zaviesť vlastné motory V10 bez nutnosti vyvíjať komplikované hybridy by sa im pozdávalo.
Audi a Honda sú zásadne proti
Auto Motor und Sport ide ešte ďalej a tvrdí, že FIA už v tejto veci zriadila pracovnú skupinu a zaoberá sa možnosťou zaviesť vo Formule 1 opäť motory V10. Je jasné, že takáto možnosť skutočne existuje. „Ukazuje to, že sú pod tlakom. V kruhoch F1 sa o tom diskutuje a tímy sú rozpoltené podľa toho, čo im viac vyhovuje po politickej stránke,“ uvádza AMuS.
Pomerne posmešne cituje nemecký magazín jedného zo zasvätených: „Najväčší tlak vytvárajú výrobcovia, ktorí už vedia, že s vývojom motora na rok 2026 meškajú,“ cituje nemenovaný zdroj z padoku Auto Motor und Sport.
Aj keď je pomerne jasné, že sa hovorí o Red Bulle a nemenovaný zástupca nápadne pripomína človeka z Mercedesu, nesmieme zabúdať, že to nie je ani náhodou len o výrobcovi energetických nápojov. Audi prišlo do Formuly 1 s prísľubom hybridných pohonných jednotiek, ktoré budú relevantné pre cestnú premávku, a Honda urobila otočku o 180 stupňov z rovnakého dôvodu.
V tomto súboji však máme viac hráčov. „Red Bull bude od roku 2026 súťažiť s vlastnými motormi, ale pri vývoji extrémne zložitej technológie sa musí obávať straty na automobilky. Ferrari podľa špekulácií taktiež súhlasí so zmenou plánu,“ píše AMuS.
Proti sú však Mercedes a hlavne Audi a Honda, ktorí vstúpili do F1 s prísľubom zavedenia nových pravidiel. „Nebudeme mať dostatok motorov. Všetko sme navrhli a nastavili na zavedenie nových pohonných jednotiek pre rok 2026,“ povedal šéf Mercedesu Toto Wolff. Nezabúdajme, že keby došlo k zmene plánu, Audi by sa ocitlo bez motora a v podstate by muselo pokračovať s pohonnými jednotkami Ferrari, ktoré aktuálne používa Sauber.
„Všetci výrobcovia investovali v posledných troch rokoch minimálne pol miliardy dolárov do novej technológie a infraštruktúry, čo by boli vyhodené peniaze. To isté platí pre dodávateľov palív,“ napísal Auto Motor und Sport.
Musíme vydržať len tri roky?
Ak si už teraz mädlíte ruky a tešíte sa na návrat hlučných motorov, musíte zostať trpezliví. Nateraz vieme len to, že o zmene sa diskutuje, ale asi nemôžeme realisticky očakávať, že k nej príde veľmi rýchlo. Aj AMuS však zdôrazňuje, že sa pracuje na viacerých možnostiach, ktoré zabezpečia, že koza zostane celá a vlk sa nasýti.
„Na predsezónnych testoch v Bahrajne prebiehala vášnivá diskusia o jednotlivých modeloch, ktoré boli pevne ustanovené v Melbourne. Formula 1 ani FIA zatiaľ nevydali stanovisko o tom, kam sa bude uberať najvyššia motoristická trieda. Všetci čakajú, ako sa situácia vyvinie a ktorý tábor vyvinie väčší tlak,“ píše AMuS.
„Keďže nie je možné pokračovať so súčasnými predpismi a v prípade presadenia zmeny plánu hrozia právne kroky zo strany poškodených strán, diskutuje sa aj o alternatívnej možnosti. Hovorí sa, že nové pravidlá nebudú platiť päť rokov, ale len tri, čo umožňujú aj stanovy FIA. Cyklus predpisov nemusí nevyhnutne trvať päť rokov. Tri roky stačia. To by umožnilo prechod na atmosférické motory v roku 2029,“ píše AMuS.
„Toto Wolff by mohol byť týmto riešením nadšený, keďže náklady na motory sú od roku 2024 zastropované a žiadne peniaze by neboli vyhodené zbytočne,“ dodal nemecký magazín.
Ten na záver pripomína, že nás tlačí čas. S rozhodnutím nemožno otáľať; naopak, musí prísť čo najskôr a do leta musíme mať jasno. Potom bude nasledovať diskusia, či by boli motory V10 skutočne najlepším riešením. Malý turbomotor by ponúkal oveľa viac výhod a bol by pre výrobcov automobilov relevantnejší ako veľký atmosférický motor.