logo F1online.skF1online.sk

Waché potvrdil piatkový balík vylepšení Red Bullu, no nebude “radikálne iný”

Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala27. 2. 2025

Zákulisné informácie o piatkovom novom balíčku Red Bullu sa potvrdili. Technický riaditeľ Pierre Waché avizuje, že zajtra sa monopost RB21 predstaví v novom šate, no upozorňuje, že nemáme očakávať obrovské prekvapenia. V štvrtom roku platnosti jednej sady pravidiel sa už nevyskytujú prestavby monopostov, ktoré by divákom vyrazili dych.

Red Bull si zatiaľ správanie monopostu pochvaľuje. Zdá sa, že inžinierom sa podarilo splniť jeden čiastkový cieľ, ktorý si stanovili pred zimnou prestávkou: Chcú jazdcom poskytnúť monopost, ktorý bude možné presnejšie nastaviť na rôznu škálu podmienok.

Po prvotnom preverení má prísť výkon k dobru. Informácie nemeckého magazínu Motorsport Magazin sa potvrdili: V piatok si Max Verstappen vyskúša vylepšenú verziu monopostu.

“Nie, nebude to radikálne odlišné,” krotí však očakávania Pierre Waché v rozhovore pre planetf1.com. “Budeme skúmať tieto súčiastky. Myslím si, že všetci robia to isté. Nič sa nezmenilo oproti predchádzajúcim rokom.”

Nové súčiastky sa dostanú na trať vďaka usilovnej práci továrne v Milton Keynes. “Máte danú základnú podobu auta a snažíte sa komponenty z vášho vývoja dostať čím skôr na trať — s ohľadom na vaše výrobné kapacity a všetko ostatné. Snažíte sa tiež komponenty preskúmať pred prvými pretekmi,” vysvetľuje pochopiteľný dôvod, prečo došlo k urýchleniu celého procesu. “Myslím, že na tretí deň máme pripravené nové komponenty, ale nebudú dramaticky odlišné. Určite to robia všetci; skúmate drobné veci.”

“Mali sme to naplánované na prvé preteky, ale snažíme sa to vtesnať do tretieho dňa, pretože nám to otvorí možnosť preskúmať, či je tento smer správny alebo nie. Nie je to však žiadna mágia,” upozorňuje časť verejnosti, ktorá bude v piatok čakať Red Bull RB21 ako z iného sveta.

Tajomstvá Red Bullu pod kapotou

Nie sú síce ako z iného sveta, ale výrazné vylepšenia na monoposte sa majú nachádzať v útrobách monopostu. Odborník na techniku F1 Sam Collins na začiatku štvrtkových popoludňajších jázd prezradil, čomu sa inžinieri venovali počas zimy.

Aj keď uznal, že slová Christiana Hornera sú pravdivé v tom, že sa zmenila aerodynamika celého monopostu a každý kúsok karosérie sa trochu posunul, natočil či ohol, o prekopaní koncepcie auta hovoriť nemožno.

“Keby niekto za mnou prišiel a povedal mi, že s týmto autom pretekali na konci minulého roka v Abú Zabí, asi by som mal problém nesúhlasiť s touto poznámkou,” poznamenal Sam Collins. Potom sa však začal o monopost Red Bullu zaujímať bližšie.

“Na fotografiách, ktoré som videl, je veľmi jasné, čo sa zmenilo na tohtoročnom Red Bulle,” pokračoval vo svojej rozprave a pripomenul štvrtkové technické problémy s únikom vody. “Aj keď auto zvonku vyzerá veľmi podobne, tie veľké rozdiely sa nachádzajú pod karosériou. Myslím si, že problém s tlakom vody súvisí s tým, že nasadili celkom nový chladiaci systém.”

“Všetky chladiče preusporiadali, majú nový tvar. Ak sa pozriete do jednej z bočníc, uvidíte komponenty [usporiadané] v tvare vodorovne položeného ‘vé’. Prvýkrát som to zbadal na autách Ferrari a Haasu v roku 2016. Tento koncept sa dostal až do tohtoročného Red Bullu po tom, čo dlhé roky vo Formule 1 dosť absentoval,” prezrádza Collins.

Zmena rozloženia komponentov chladenia nemá vplyv len na samotné požiadavky na chladenie, ale aj na vyváženie monopostu, s ktorým inžinieri pred rokom aktívne bojovali. To je však len jedno z odhalených tajomstiev červených býkov. Ďalšie spoznáme, keď nám Red Bull odhalí útroby aj iných častí.

Red Bull ešte nenarazil na strop

Pierre Waché konštatuje, že aj keď autá sa napohľad začínajú čoraz viac na seba podobať, stále sa dajú hľadať desatinky sekundy k dobru. V tejto sade pravidiel sa priestor na vývoj ešte celkom nevyčerpal.

“Neviem, ako vysoko sa nachádza strop,” pripustil Waché. “Viem, že nájsť ďalší výkon je náročné. Ak sa držíte v medziach pravidiel, je to veľmi náročné. Taká je povaha každých pravidiel. Po dvoch alebo troch rokoch sa začnete dostávať na rovinku a v skutočnom svete to začne byť čoraz náročnejšie, vývoj spomaľuje. Následne zvažujete riziká.”

“Nie som si istý tým, že sme narazili na strop. Môžeme nájsť potenciál, no ide o to, kde ho nájdeme. Ak ho pilot nedokáže využiť, tak je to veľký problém. Výšku [výkonnostného] stropu možno neodhalíte, ale vieme hľadať ďalší smer vývoja auta, aby ho pilot dokázal využiť,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia