Red Bull dvíha varovný prst: Trik s mini-DRS sa vrátil

Nová sezóna sa ešte ani nezačala a už máme na obzore prvú technickú kauzu. Red Bull upozorňuje na to, že na predsezónnych testoch opäť spozoroval trik s mini-DRS, za ktorý sa po minuloročnej VC Azerbajdžanu dostal pod paľbu McLaren. Rakúsky tím avizuje, že zadné krídla bude sledovať.
Kontroverzné zadné krídlo McLarenu vlani rozpútalo malú búrku. Britská stajňa podľa názoru súperov získavala nepovolenú výhodu tým, že klapka DRS sa na krajoch zadného krídla otvárala aj vo chvíli, keď pilot nemohol otvoriť DRS. Pravidlá pritom presne špecifikujú, aká veľká môže byť štrbina pri zatvorenom DRS.

Všetko utíchlo po tom, čo sa McLaren dohodol s FIA, že zadné krídlo upraví. Aby federácia všetko podchytila aj priamo v pravidlách, od štartu sezóny 2025 bude platiť nové znenie a sprísnené statické testy. Šírka štrbiny v zadnom krídle sa už nemá nachádzať v intervale 10-15 mm, ale bude menšia; od 9,4 do 13 milimetrov.
Klapka DRS sa navyše podľa aktualizovaného znenia pravidiel môže nachádzať len v dvoch pozíciách — keď je DRS zatvorené a keď je otvorené. Nemala by sa teda objavovať žiadna “medzipoloha” s ohnutou klapkou.
“S výnimkou poruchy DRS alebo prechodu z jednej pozície do druhej, komponenty DRS sa smú nachádzať len vo dvoch polohách,” uvádza FIA v článku 30.10.10 Technických pravidiel F1. “Komponenty DRS musia byť v rovnakej polohe pred a po každej aktivácii. Prechod medzi dvoma polohami nesmie presiahnuť 400 ms.”
Papier však znesie veľa. “Pri pohľade na videá sme zbadali, že niektoré zadné krídla sú dosť flexibilné. Veľmi pozorne to sledujeme,” povedal jeden zo šéfov tímov pre The Race. Problémom totiž nemusí byť len mini-DRS, ale aj celková flexibilita zadného krídla ako takého; celá konštrukcia sa v rýchlosti priblíži k trati a v zákrutách zas vráti do pôvodnej polohy.
Šéf technického oddelenia Red Bullu Pierre Waché však naráža na flexibilitu klapky zadného krídla, ktorá sa má otvárať aj pri deaktivovanom DRS. Rakúsky tím znie dosť presvedčene a konkrétne menuje: “Ešte stále je to tu. Myslím, že Ferrari a McLaren stále robia tieto veci s mini-DRS.”
Na návrat triku mohla upozorniť aj flow-vis farba na zadnom krídle McLarenu, ktorá inžinierom pomáha pochopiť, ako vzduch obteká monopost. Na zadnom krídle britskej stajne sa však objavil nezafarbený trojuholník, ktorý by mohol naznačovať, že v tomto priestore sa klapka DRS ohýba.
Nedá sa preto vylúčiť, že tímy opäť zatlačia na FIA, aby ešte sprísnila statické testy. Zatiaľ sa však nikto nechystá protestovať. Samozrejme, na predsezónnych testoch si tímy smú na auto nasadiť prakticky čokoľvek, čo im zíde na um. Podmienkou je absolvovanie nárazových testov. Na druhej strane vyvstáva otázka, prečo by spomínané tímy nasadili flexibilné zadné krídla, ak by vedeli, že v Austrálii sa budú musieť zaobísť bez nich.
Pierre Waché však dostal otázku, či očakáva, že sa po štarte sezóny bude opäť hovoriť o triku so zadným krídlom. “Bude. Je to dosť jasne viditeľné.”