logo F1online.skF1online.sk

Simulácia Mercedesu priznávala Verstappenovi najväčšie šance na víťazstvo

Lando Norris s DRS a Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:30

Red Bull v závere Veľkej ceny Sao Paula stavil na istotu, keď Maxa Verstappena povolal do boxov a obul mu čerstvé softy. Červení býci však v továrni určite budú uvažovať nad tým, či si z Brazílie nemohli odniesť trofej za druhé miesto, či dokonca vziať Landovi Norrisovi tú víťaznú. Vraj to nebolo vôbec vylúčené, myslia si v Mercedese.

Sobotňajšia kvalifikácia a nedeľné preteky sa z pohľadu Red Bullu líšili ako deň a noc. O tento kontrast sa postarala v prvom rade vynikajúca práca inžinierov, ktorí sa s nastaveniami auta trafili do čierneho. Pre červených býkov však bude menším sklamaním, že sa mexický balíček vylepšení neosvedčil a museli sa vrátiť k staršej verzii podlahy predstavenej v Austine.

Zmizli však problémy s nedostatkom gripu, ba dokonca sa po výmene motora zmiernili aj vibrácie, ako to reportoval Max Verstappen počas inštalačných kôl. Nová pohonná jednotka môže podľa Laurenta Mekiesa priniesť až dve desatiny na kolo v porovnaní so starým kusom. “Rozdiely nie sú obrovské, ale keď je všetko také tesné, aj najmenšie detaily sa počítajú,” cituje šéfa stajne nemecký AMuS.

V McLarene sa však na výmenu Verstappenovej pohonnej jednotky pozerajú s nefalšovaným záujmom. “Ak Red Bull nasadil nový motor z výkonnostných dôvodov, tak to spadá pod rozpočtový strop,” podotýka Andrea Stella.

Britskej stajni musí vŕtať hlavou, ako zvláda Red Bull tak intenzívne vyvíjať, že do Mexika priniesol posledný balík, popri tom pripravovať monopost na rok 2026 a ešte si dovoliť nasadiť úplne novú pohonnú jednotku bez porušenia rozpočtového stropu.

To sa však bude riešiť, až keď to bude aktuálne. Táto téma nás bude zaujímať zas o rok, keď FIA zverejní výsledky kontrol dodržiavania rozpočtových stropov. V tomto momente padok môže akurát uvažovať, či by veľký krok vpred stačil Red Bullu na víťazstvo.

“Max mal v pretekoch také auto, s ktorým mohol vyzvať McLaren do boja o pretekové víťazstvo, keby štartoval z normálnej pozície,” nepochybuje šéf tímu Laurent Mekies, ktorý označil rozhodnutie absolvovať poslednú zastávku v boxoch za správne.

Max Verstappen by na jednej sade pneumatík musel zvládnuť 37 kôl, pričom v závere by musel odrážať útoky Landa Norrisa na gumách, ktoré mali toho za sebou o sedem kôl menej. “Náš simulačný strategický program naznačoval, že najpravdepodobnejším víťazom bol v tej chvíli Max,” prezradili inžinieri Mercedesu reportérom nemeckého magazínu.

Technický riaditeľ tímu Pierre Waché však s týmto názorom nesúhlasí podobne ako Laurent Mekies. “Aby sme sa dostali späť dopredu, museli sme ísť s gumami až na limit. Druhá sada stredne tvrdých gúm už vykazovala známky opotrebovania.”

Stredne tvrdé gumy by toho azda zvládli o čosi viac ako v druhom stinte (v ňom prežili 27 kôl), keďže Verstappen nebol v takej hustej premávke a v monoposte bolo menej paliva, ale 37 kôl by vraj bolo priveľa. “Podľa našich výpočtov by to pneumatiky na konci pretekov vzdali a spadli by sme až na piate miesto za Piastriho,” vyhlásil Waché.

Red Bull bude hľadať problém niekde celkom inde, nie v poslednej zastávke v boxoch. “Nechcem z toho viniť okruh ani okolnosti,” dodáva Mekies. “Jednoducho by sme potrebovali nájsť najlepšie riešenie o čosi skôr. Keby sme mali už v piatok auto vo forme z nedele, mohli sme vyhrať.”

Súvisiace články

Diskusia