Vowles o sprísnení testov flexibility: Iných to zasiahne viac

FIA v januári oznámila tímom, že aj napriek jej minuloročným prísľubom zachovať pravidlá a testy ohľadom flexibility predných krídel dôjde k zmene. Otázkou je, ktoré stajne na túto novinku doplatia najviac. Šéf Williamsu James Vowles prezradil, že z pohľadu jeho tímu to nebude veľký problém. Väčšie straty zaznamená časť konkurencie.
Šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis ešte pred Vianocami ubezpečoval, že FIA je s pravidlami predných krídel a ich záťažovými testami spokojná. Potom však prišiel január a v zákulisí sa začali preberať dôležité témy.
Ukázalo sa, že federácia zrazu otočila o 180 stupňov. Už od štartu sezóny chcela zaviesť sprísnené statické testy predných krídel, pri čom však narazila na odpor; mnohé stajne počas zimy vyvíjali flexibilné krídla v domnení, že k žiadnej zmene nedôjde. Aby v zhone nemuseli pripravovať iné predné krídla a tie pôvodné jednoducho vyhodiť do koša, hľadal sa kompromis. Napokon sa obe strany dohodli na VC Španielska ako na hraničnom termíne.
“Myslím, že pôvodne malo dôjsť k zmene od siedmeho podujatia,” prezradil James Vowles v piatok po predstavení nového auta. Ani toto posunutie termínu však tímom nevyhovovalo. “Zdôraznili sme, že vtedy je na programe Monako a pre tímy by bolo veľmi náročné mať dostatočnú zásobu [nových] predných krídel do Monaka. Preto sa to posunulo až na preteky po Monaku.”
Šéf Williamsu tiež potvrdil, že technické oddelenie zostalo mierne zaskočené zmenou postoja FIA. Celý čas rátalo s tým, že k žiadnej zmene nedôjde. “Keď sa zmenili pravidlá, naše predné krídlo bolo už v podstate vo výrobe.”
Menšou výhodou britskej stajne je fakt, že predné krídlo ešte nemala také prepracované, ako niektoré iné celky. “Pokiaľ ide o vyčerpanie tejto oblasti, myslím si, že všetky tímy robia, čo vedia. Niektoré tímy však v tejto oblasti pokročili ďalej než ostatné. Nemyslím si, že my by sme boli lídrami v tejto konkrétnej oblasti. Môžem povedať, že nám táto zmena pravidiel nespôsobí obzvlášť veľké problémy a pravdepodobne bude mať väčší dopad na ostatných.”
Ktoré tímy bojovali za zmenu pravidiel a ktoré boli proti nej, zostáva nejasné. Objavili sa viaceré špekulácie vrátane toho, že za zmenu pravidiel mal bojovať samotný McLaren. Z pohľadu britskej stajne by to bol prešpekulovaný ťah; jeho hlavní súperi by investovali nemalé prostriedky do vývoja flexibilného krídla, no napokon by ho nemohli nasadiť. V ideálnom prípade by však nové pravidlá platili už od štartu nového roka, nie až od deviateho podujatia sezóny.
V každom prípade sám šéf McLarenu Andrea Stella priznal, že jeho tím bude musieť upraviť predné krídlo. “Od deviatych pretekov sezóny bude nutná menšia úprava,” potvrdil po predstavení tohtoročného auta pre Sky News. “Naše predné krídlo, ktoré nasadzujeme pri predstavení auta, je príliš flexibilné, aby prešlo novými testami.”
McLaren podobne ako Williams odkazuje, že zmena pravidiel nebude mať na výkonnosť auta veľký vplyv. Aerodynamický prínos flexibilného predného krídla nemá prinášať výrazné časové zisky. “Ja viem, že sa z toho stala veľká téma, ale veci, ktoré riešime a ktoré nám spôsobujú hlavybôľ, sú celkom odlišné.”
“Nechcem však, aby to vyznelo tak, že neprejavujem úctu k mužom a ženám v McLarene, ktorí pracujú veľmi tvrdo na tom, aby už beztak veľmi rýchle auto zo sezóny 2024 spravili ešte rýchlejším,” doplnil.