logo F1online.skF1online.sk

Haas nebude využívať veterný tunel Toyoty: Zariadenia Ferrari sú lepšie

Mechanici Haasu pripravujú predné krídla
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 12:29

Automobilka Toyota vstúpila do Formuly 1 v roku 2002 po viac ako ročných prípravách, ktoré podľa niektorých zdrojov stáli automobilku viac ako miliardu dolárov. Za sedem rokov investovali Japonci do projektu enormné zdroje bez zisku jediného víťazstva. Ich zariadenia v Kolíne nad Rýnom však tímy F1 intenzívne využívali aj po stiahnutí automobilky zo športu. Teraz ich dostane k dispozícii aj tím Haas.

Ten sa vlani popýšil uzavretím technickej spolupráce a japonskou automobilkou, ktorú mnohí považujú za prelomovú. Haas dostal k dispozícii infraštruktúru v Kolíne nad Rýnom, ktoré radi a často využívali viaceré tímy. Hlavne McLaren sa tu dlhodobo usídlil a využíval veterný tunel japonskej automobilky.

Ten je mnohými dodnes považovaný za jeden z najlepších v Európe. Napriek tomu sa tím Haas rozhodol, že bude naďalej využívať veterný tunel Ferrari. Sú za tým aj strategické dôvody, keďže stajňa balansuje medzi viacerými pracoviskami v Amerike, Británii a Taliansku. Vytvorenie aerodynamickej skupiny v Kolíne nad Rýnom by zvýšilo náklady a ešte väčšmi skomplikovalo beztak zložitú logistiku Haasu.

„Nikdy je príliš silné slovo, ale minimálne v dohľadnej budúcnosti sa neplánujeme presťahovať z veterného tunela Ferrari v Maranelle,“ povedal boss stajne Ajao Komacu, ktorého cituje Motorsport.com.

Po odchode Toyoty z F1 využívali od roku 2009 zariadenia v Kolíne nad Rýnom McLaren, Williams, Force India a dokonca aj Ferrari. Stajňa z Maranella tu pôsobila dočasne v období rekonštrukcie svojho veterného tunela. V súčasnosti však zariadenia v Nemecku využíva len nový tím Cadillac.

Tunel Ferrari je lepší

Tunel Toyoty mal kedysi veľkú výhodu, pretože používa tzv. Particle Image Velocimetry (v prekl.: technológia velocimetrie obrazu častíc), čo znamená, že miesto dymu sa na simulovanie prúdenia vzduchu využívajú drobné častice osvetlené laserovým lúčom, čo poskytuje oveľa presnejší obraz prúdenia vzduchu okolo monopostu.

V súčasnosti však väčšina tímov modernizovala svoje zariadenia a tie už disponujú aj PIM. Okrem toho, v ére prísavného efektu sa kladie oveľa väčší dôraz na kvalitu pohyblivej podložky na podlahe tunela, keďže monoposty jazdia oveľa bližšie pri zemi a interakcia medzi podlahou auta a povrchom trate sa stala kľúčovým faktorom výkonnosti.

Práve na túto oblasť sa Ferrari sústredilo vlani v lete pri rekonštrukcii svojho veterného tunela, keď dočasne presunulo svoj vývoj do Kolína. Miesto tradičného oceľového pásu sa teraz používa špeciálna „pogumovaná vozovka“, ktorá vernejšie napodobňuje štruktúru skutočného povrchu trate. Z výhod tejto technológie teraz ťaží aj Haas, kým Toyota niečím podobným nedisponuje.

„Podľa mňa je to výhodné pre obe strany. S Ferrari bojujeme v tom istom šampionáte a keď sa náhodou objaví nejaký špecifický problém s hardvérom veterného tunela, ktorý je priamo napojený na technické pravidlá súčasnej generácie monopostov, Ferrari vykoná výskum a nájde riešenie. My z toho môžeme profitovať bez toho, aby sme museli investovať do vlastného vývoja,“ vysvetlil Komacu.

„Nevidím dôvod, prečo by sme mali opustiť veterný tunel v Maranelle a presunúť sa k Toyote, ktorej zariadenie v súčasnosti nedisponuje pogumovanou poduškou. Áno, Andretti ho využíva, ale tí zatiaľ nie sú v F1, takže dohľadnej dobe nevidím žiadny dôvod na zmenu,“ dodal Komacu.

Haas si pritom priamo v Maranelle prenajíma budovu konštrukčnej kancelárie, takže Taliansko má nepopierateľné výhody aj z logistického hľadiska. Tím by v budúcnosti chcel presunúť čo najviac činností pod jednu strechu. Momentálne sa hovorí aj o presune sídla z Banbury, ktoré prestáva vyhovovať aktuálnym požiadavkám Haasu. Britská časť tímu by sa čoskoro mala presťahovať na iné miesto v Anglicku. Nachádzať by sa tu mal aj nový simulátor, ktorý vznikne na náklady Toyoty.

„Simulátor sme minulý rok nevyužívali viac ako pätnásť dní. Ktoré tímy ho využívajú tak málo? Počas súťažného víkendu ho nevyužívame vôbec, kým ostatné tímy áno, aspoň pokiaľ viem,“ odhalil šéf Haasu.

„Nemáme takéto možnosti a máme len obmedzený prístup k simulátoru v Maranelle. Musíme tam posielať ľudí, pretože kancelária v Maranelle je primárne navrhnutá na iné účely. Simulátor v novom sídle by priniesol obrovský posun v efektivite,“ dodal Komacu.

Súvisiace články

Diskusia