Chceme férové a vzrušujúce pretekanie, vysvetľuje aktualizovanú technickú direktívu FIA
V piatok popoludní zahraničné médiá vyrukovali s informáciou, že FIA chystá sprísnenie testov flexibility. Čo boli ešte pred pár hodinami špekulácie, je už teraz potvrdené aj Medzinárodnou automobilovou federáciou. Riadiaci orgán tým chce dosiahnuť férovosť v šampionáte.
Zahrávanie sa s flexibilitou komponentov je vec veľmi dávno známa a FIA pri tvorbe pravidiel s ňou musí počítať. Preto zavádza záťažové testy, ktoré majú odhaliť, či sa tímy v tomto smere držia pravidiel. Samozrejme, nie je možné simulovať reálne podmienky, a tak sa stáva, že technické oddelenia sú o krok pred testami. Všetky záťažové skúšky síce úspešne zvládnu, ale v realite sa predné či zadné krídlo predsa len ohýba.
FIA nemôže nastaviť nulovú toleranciu, keďže každý komponent je do istej miery flexibilný, ale môže ju sprísniť. To sa udeje od Veľkej ceny Španielska — predné krídla sa už nebudú môcť prehnúť o viac ako 10 milimetrov, zatiaľ čo doposiaľ bola horná hranica nastavená na 15 mm.
Trochu nešťastné je však načasovanie tejto zmeny. Prichádza totiž v momente, keď tímy finalizujú vývoj monopostov na štart sezóny, a tak nedokážu dostatočne promptne zareagovať. Aj toto má na svedomí FIA, ktorá až do decembra uisťovala, že sa v tomto smere nechystá podniknúť žiadne kroky.
Dnes už máme čierne na bielom, že je to inak. Potvrdila to FIA v tlačovom vyhlásení. “Po ďalšej analýze, ktorú Oddelenie FIA pre monoposty vykonalo po skončení sezóny 2024, sme sa zaviazali postarať sa o to, aby flexibilita karosérie v roku 2025 nepredstavovala sporný bod.”
“Súčasťou tejto snahy bude zvýšenie rozsahu testov zadných krídel od štartu sezóny 2025, a dodatočné testy predných krídel, ktoré budú zavedené od VC Španielska,” uvádza federácia. “Tento dvojfázový prístup umožní tímom adaptovať sa bez nutnosti zbaviť sa existujúcich komponentov.”
Ak chcú tímy bojovať o titul, do VC Španielska budú musieť jazdiť s flexibilnými krídlami a využívať súčasné pravidlá do poslednej bodky, a potom prísť s alternatívnym riešením. “Tieto úpravy majú za cieľ rozšíriť naše možnosti pri monitorovaní a vynucovaní dodržiavania pravidiel v súvislosti s flexibilitou karosérie, zabezpečia spravodlivé podmienky pre všetkých súťažiacich a podporia férové a vzrušujúce pretekanie.”
- Značky
- FIA