logo F1online.skF1online.sk

O nás bez nás alebo diktátorské praktiky vo FIA? Nové zmeny nepotešili jazdcov ani F1

Max Verstappen a Mohamed bin Sulajem
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 1. 2025

Je to len búrka v pohári vody alebo došlo k ďalšiemu vážnemu zásahu do vzťahov medzi FIA a F1? Nie je to prvýkrát, čo máme pocit, že sa Mohamed bin Sulajem správa ako jediný a samozvaný vládca celej Formuly 1. Veľkú pozornosť médií vyvolalo aj drakonické zvýšenie trestov za tzv. priestupky. Zatiaľ netušíme, ako sa k veci stavia GPDA či FOM; nevieme ani to, či tieto tresty vôbec niekto aplikuje. Budeme sa tak baviť skôr o tom, čo sa stalo, a čo sa môže stať.

V prvom rade si musíme povedať, že FIA v novom vydaní Medzinárodného športového kódexu nesprísnila ani jednu z definícií. Urážky, neslušné slová, neslušné gestá, napádanie zástupcov riadiaceho orgánu a politické či náboženské prejavy sú zakázané už dlho. Podobne ako v hokeji nemôžete nadávať či udrieť rozhodcu, tak vo Formule 1 nesmiete nadávať či udrieť komisára.

Všetci sa zhodneme, že šport by mali vykonávať v prvom rade džentlmeni, ktorí si v rovnom a férovom boji zmerajú sily, potom si podajú ruky a vyrazia na pivo. Diskusia sa však po nových smerniciach pre komisárov a zavedení oveľa prísnejších trestov presúva do inej roviny, ktorú by sme mohli zhrnúť nasledujúcimi otázkami:

  • Môže FIA svojvoľne meniť pravidlá a výšky trestov bez diskusie so zainteresovanými stranami, ktorých sa to týka?
  • Nie je nový sadzobník trestov príliš prísny?
  • Akú úlohu by pri diskusii o podobných zmenách mali zohrávať GPDA či FOM?

Základnú problematiku a zmeny sme rozobrali už v našom prvotnom článku. Dočítať sa však niečo také po verejnej vlne nespokojnosti s trestami pre Maxa Verstappena a Charlesa Leclerca, ktoré sprevádzal známy bojkot oficiálnej tlačovky FIA, zaváňajú osobnou pomstou zo strany prezidenta FIA. Ten si veru nedáva záležať na komunikácii a jazdcom dáva jasne najavo, že sa majú starať o seba a nenachádzajú sa na jeho „mocenskej úrovni“.

Aké je stanovisko FIA?

FIA pokutu 40-tisíc eur, príp. 120-tisíc eur a zákaz štartu na mesiac v prípade opakovania prehrešku, nepovažuje za nič drakonické. Federácia prostredníctvom svojho hovorcu odkázala, že je to len ďalší krok vo vynucovaní už existujúcich pravidiel – najmä z hľadiska správania jazdcov.

Sám Sulajem sa vlani počas VC Kataru bránil, že on tieto pravidlá nevymyslel ani nikoho nepotrestal. Pravidlá tu vraj boli dávno a tresty rozdávali komisári, takže novinárov poslal za nimi. Z pohľadu FIA ide v skutočnosti o posilnenie transparentnosti, keďže znenie pravidiel sa nezmenilo a zverejnené boli iba pokyny pre komisárov, pretože veľa ľudí vlani nevedelo, prečo vlastne dostal Verstappen „verejnoprospešné práce“ za nadávanie.

„Cieľom novej prílohy je ponúknuť jasné vedenie komisárom pri udeľovaní trestov za porušenie špecifických článkov Medzinárodného športového kódexu. Zavedením štruktúrovanejšieho rámca sa FIA snaží zabezpečiť, aby sa tresty uplatňovali jednotne a transparentne, z čoho budú mať prospech komisári aj jazdci/súťažiaci,“ uviedol médiám hovorca FIA.

Okrem toho, federácia na svoju obranu uvádza, že niečo také je skôr návod, nie presný pokyn pre komisárov, ako postupovať. Ako sa píše aj v prílohe B: „Komisári majú naďalej právo zohľadniť akékoľvek poľahčujúce a/alebo priťažujúce okolnosti, ako aj povahu a miesto podujatia, aby mohli prispôsobiť trest konkrétnej situácii.“

Sám Sulajem na svoju obhajobu už niekoľkokrát uviedol, že nerobí nič, čo by sme nepoznali z iných športov. V skutočnosti hovorí, že F1 by sa mala zaradiť k americkým profesionálnym športovým ligám, ktoré niečo také majú. Opäť, aj v tomto má pravdu, ale nepovedal ju celú.

Áno, vo futbalovej NFL skutočne existujú pravidlá, ktoré obsahujú vysoké pokuty zakazujúce fyzický kontakt s rozhodcom alebo jeho verbálne napádanie. Dokonca za to stanovujú veľmi podobnú pokutu 39-tisíc dolárov pri prvom priestupku a 79-tisíc pri druhom. Veď to dá rozum, že nemôžete fyzicky či verbálne napádať rozhodcu nielen vo futbale, ale v žiadnom športe. V tomto smere nie sú výnimkou ani NHL, NBA alebo hokejová Tipos extraliga u nás.

Sulajem však, nie prvýkrát, zabudol na jednu dôležitú vec. V NFL sú tieto pravidlá súčasťou kolektívnej zmluvy medzi hráčskou asociáciou a ligou (majiteľmi klubov). Hokejoví fanúšikovia si určite pamätajú, že za posledné dve desaťročia ochromil NHL hneď dvakrát štrajk práve pre znenie kolektívnej zmluvy medzi odbormi (hráčskou asociáciou NHLPA) a majiteľmi klubov (NHL).

Práve v tomto smere FIA zlyháva na celej čiare a práve to je kameň úrazu celej diskusie, nie definícia priestupku, alebo akokoľvek absurdná výška trestov.

Čo na to F1 a jazdci?

Nové pravidlá uzreli svetlo sveta v stredu večer, keď FIA zverejnila upravené znenie Medzinárodného športového kódexu. Jazdci sa o zmenách s najväčšou pravdepodobnosťou dozvedeli z internetu, nemohli o nich diskutovať ani sa k nim vyjadriť. Podľa všetkého mal pri zmenách veľmi obmedzené slovo aj Stefano Domenicali ako šéf Formuly 1. Na to by Mohamed bin Sulajem zrejme odpovedal svojím tradičným: „Nie je to vaša vec, starajte sa o seba.“ Ale je to tak správne?

Aby nás nikto nemohol obviniť zo zaujatosti, postoj FIA sme uviedli na prvom mieste v celom znení. Čo na to však jazdci, tímy a Liberty Media? Tí sa zatiaľ nepustili do verejnej prestrelky s federáciou – koniec koncov, nemajú na tom žiadny záujem a odkazmi cez médiá by nič nevyriešili.

„GPDA nemá záujem na verejnej vojne s bin Sulajemom – vždy sa viac sústredila na zlepšenie situácie než na získavanie politických bodov na verejnosti –, ale nádej, že veci sa posunú správnym smerom, zničili nové pokyny pre komisárov, ktoré, podľa našich informácií, prišli pre jazdcov z ničoho nič a bez podrobnej konzultácie s nimi,“ píše vo svojej excelentnej analýze situácie reportér Jon Noble z portálu The Race.

Samozrejme, FIA sa môže obhajovať, že jej štatút ju k niečomu takému nezaväzuje, ale to ešte neznamená, že takto je to správne. Spolupráca je vždy lepšia cesta vpred. Ešte znepokojujúcejšie však je, že postoj jazdcov a F1 je negatívny, aj keď zatiaľ neverejný. Samotná GPDA pre médiá zatiaľ odmietla komentovať celú záležitosť.

„Kedysi bola Svetová motoristická rada (WMSC) fórum, na ktorom sa prostredníctvom pravidelných stretnutí debatovalo a diskutovalo. Zdroje však tvrdia, že po zmene režimu sa procesy WMSC viditeľne zmenili. Prišiel posun k virtuálnym stretnutia, v nedávnej dobe sa dokonca častejšie využíva e-hlasovanie bez diskusie, s čím mnohí nie sú spokojní, pretože pokiaľ ide o zmenu pravidiel a štatútov, FIA ich už nevykonáva s náležitou starostlivosťou,“ píše Noble vo svojom článku.

Opäť, e-hlasovanie je platné a nie je v rozpore s legislatívnymi procesmi FIA, ktorá stále vyžaduje väčšinu hlasov na schválenie návrhu, ale „zdroje naznačujú, že panuje určitý nepokoj, pretože veci nefungujú spôsobom, ako by v správnej demokracii mali – s otvorenou diskusiou“.

Jeden vysokopostavený zdroj pre The Race uviedol: „Bolo by oveľa lepšie, keby prebehla diskusia s GPDA a správali sa k nej ako k dospelým, nie bez poriadnej diskusie a rokovania. Jazdci potrebujú, aby sa s nimi jednalo s určitou úrovňou rešpektu.“

Keď sa pýtate, ako je možné, že taká dôležitá zmena sa vykoná bez vedomia najvyšších predstaviteľov F1, tak vedzte, že okrem Sulajema by vám niečo hovorili mená len dvoch členov WMSC – Stefana Domanicaliho a Frédérica Vasseura. V záplave mien prezidenta, zástupcu prezidenta, siedmich viceprezidentov, titulárnych členov (drvivá väčšina z nich by vám nič nehovorila) sú mená Domenicaliho ako zástupcu Formula One Group a Vasseura ako delegáta Komisie F1 hotovými kvapkami v mori.

Ešte významnejšie je, že Domenicali podľa The Race so zmenami nesúhlasil a hlasoval proti, ale čo zmohol proti takej presile? „Podľa informácií The Race hlasoval aj generálny riaditeľ F1 Stefano Domenicali, čo je veľmi zriedkavý krok, keďže menom FOM sa zvyčajne zdrží hlasovania, ak s navrhovanou zmenou nesúhlasí,“ píše The Race.

Sme zvedaví, akú reakciu táto zmena vyvolá. GPDA aj F1 zatiaľ mlčia. Je jasné, že nové tresty vzťahom nepomôžu, ale aký veľký bude ich vplyv? Musíme sa nechať prekvapiť. V tejto chvíli nevieme, či ide o ďalšiu nezanedbateľnú epizódku, alebo začiatok ďalšej kapitoly v rozkole medzi riadiacim orgánom a F1, ktorý postupuje od zvolenia Mohameda bin Sulajema do funkcie.

Súvisiace články

Diskusia