FIA sprísňuje tresty za urážky. Po novom môžu komisári strhávať body a udeľovať zákazy štartu
Mohamed bin Sulajem si opäť nerobí priateľov v táboroch jazdcov a tímov. FIA v stredu večer zverejnila pozmenené znenie Medzinárodného športového kódexu pre rok 2025 a keď ste očakávali len drobné a zanedbateľné úpravy, tak ste na omyle. Federácia si totiž povedala, že kauzu okolo nadávania a urážania okorení niekoľkonásobným zvýšením výšok trestov.
Podľa toho, čo sme sa o prezidentovi FIA naučili v posledných troch rokoch, vôbec by nás neprekvapilo, keby táto zmena predstavovala prostú osobnú pomstu pilotom za jesenné kauzy. Max Verstappen vtedy dostal za nadávanie na tlačovej konferencii „verejnoprospešné práce“ a Charles Leclerc pokutu desaťtisíc eur.
V roku 2025 ich však urážky môžu vyjsť oveľa drahšie, a to nehovoríme len o ich bankovom konte. Komisári totiž môžu pri opakovaných prehreškoch pristúpiť aj k takým trestom ako strhávanie majstrovských bodov alebo dokonca mesačný(!) zákaz štartu.
Umožňuje im to upravená smernica pre udeľovanie trestov za prehrešky podľa článku 12. Ten definuje priestupok (angl.: misconduct) ako „všeobecné použitie jazyka (písaného alebo hovoreného), gestá a/alebo znaky, ktoré sú urážlivé, hanlivé, hrubé, neslušné alebo agresívne, a ktoré by mohli byť primerane vnímané ako hrubé, nevhodné alebo schopné spôsobiť urážku, poníženie alebo sú nevhodné“. Samozrejme, pravidlá ďalej uvádzajú, že sem patrí aj „napadnutie (napríklad lakťom, kopnutím, úderom, bitím a pod.)“ a „podnecovanie na vykonanie niektorého z vyššie uvedených činov“.
To ešte nie je tá zvláštna časť. Asi sa všetci zhodneme, že urážky či bitky na okruhy nepatria. Definícia priestupku je tiež viac-menej v poriadku, hoci je pomerne všeobecná a doslova hovorí o „všeobecnom použití jazyka“, ktorý je nevhodný, takže zrejme nemusíte niekoho urážať priamo, ale stačí „použiť nevhodný jazyk“.
Zaujímavá je hlavne výška trestov
Až pohľad na výšku trestov nás trochu zarazil. Zabudnite totiž na „symbolické“ pokuty, ako napríklad 5-tisíc alebo 10-tisíc eur. Podľa nového sadzobníka je základná výška pokuty „len“ desaťtisíc eur, ktorá platí v podstate iba pre najnižšie šampionáty, ako napríklad Formulu 4, ale vo Formule 1 sa podľa nových pravidiel automaticky násobí štyrmi, vo WRC a WEC tromi a v regionálnych šampionátoch dvomi. To znamená, že kým v F4 je základná výška pokuty 10-tisíc eur, v F1 je to 40-tisíc eur.
Týchto 40-tisíc je to však len pri prvom prehrešku, pri druhom sa zvyšuje na 80-tisíc a pri treťom na 120-tisíc.
Ani to však nebude zrejme problém, ktorý najviac podráždi nervy pilotov ako Max Verstappen či šéf GPDA George Russell. V prípade druhého prehrešku totiž hrozí nielen vyššia pokuta, ale tiež podmienečný (angl.: suspended) zákaz štartu na mesiac a v prípade tretieho prehrešku dokonca nepodmienečný zákaz štartu na mesiac a strhnutie (nešpecifikovaného počtu) majstrovských bodov.
Aj keď sa stále bavíme vo veľmi teoretickej rovine, komisári po novom môžu po novom za opakované priestupky ako nadávky či neslušné gestá rozdávať zákaz štartu na celý mesiac. Opakovaný prehrešok pritom znamená, že sa priestupku dopustíte dvakrát v priebehu dvoch rokov. Nebude to ako v prípade trestných bodov, ktoré sa „škrtajú“ po 12 mesiacoch, nadávky a neslušné gestá sa budú „škrtať“ až po 24 mesiacoch.
Spomeňte si na prostredník Liama Lawsona na Veľkej cene Mexika. Ten by v tomto roku mohol vyjsť novozélandského mladíka na 40-tisíc eur, čo je priam šialená suma, keď si uvedomíme, že nováčikovia ako Jack Doohan či Gabriel Bortoleto dostanú od svojich tímov nevyhnutné minimum – plus bonusy za umiestnenie, ktoré vôbec nie sú isté.
FIA pritom nezabudla na ďalšie zadné vrátka. Úplne rovnaké tresty sa majú udeľovať za „akékoľvek slová, činy alebo písomnosti, ktoré spôsobili morálnu ujmu alebo škodu FIA, jej orgánom, členom či výkonným predstaviteľom, ako aj vo všeobecnosti poškodili záujmy motoristického športu a hodnoty, ktoré zastáva FIA“.
Naďalej tiež platí – a trestá sa prísnejšími pokutami – aj prezentovanie politických, náboženských či osobných stanovísk, ktoré by boli v rozpore s politickou neutralitou FIA.