logo F1online.skF1online.sk

Bearman je taký vyspelý, že sa k nemu nesprávame ako k nováčikovi, znie z Haasu

Oliver Bearman
© LAT Images/Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 19:50

Tohtoročná „formulová škôlka“ predstavuje jeden z mnohých zaujímavých príbehov novej sezóny. Ale aj keď sú si všetky zvieratá rovné, niektoré sú rovnejšie. Mladíci totiž v tomto roku nevyrazia do Formuly 1 z jednej štartovacej čiary, nielenže má každý iné auto, ale tiež inú úroveň skúseností z najvyššej motoristickej triedy. V tomto smere má určitú výhodu aj Oliver Bearman.

Pilot Haasu odjazdil vo Formule 1 tri veľké ceny a jednu z nich dokonca v kokpite mocného Ferrari. Okrem toho strávil niekoľko rokov v akadémii Scuderie, s ktorou podstúpil široký testovací program so súčasnými i staršími monopostami. Voľné tréningy a dve veľké ceny odjazdil aj s Haasom a tieto skúsenosti sa mu pred prvou plnou sezónou v F1 veľmi zídu.

Vo všeobecnosti však majú tohtoroční novici na rošte rôzne skúsenosti. Andrea Kimi Antonelli absolvoval rozsiahly testovací program s Mercedesom, Jack Doohan zas veľa jazdil s Alpinom a s tímom už absolvoval aj prvé preteky. Naopak, Gabriel Bortoleto absolvoval so Sauberom len posezónne testy a tento týždeň si zajazdí s monopostom z roku 2022 v Imole.

Haas tak môže ťažiť zo skutočnosti, že Bearmana pozná a spoločne absolvovali testy, voľné tréningy i preteky. „K Olliemu sa nesprávame ako k nováčikovi. Má veľmi vyspelú povahu a môže nám veľa ponúknuť,“ vyhlásil boss amerického tímu Ajao Komacu.

„Napriek mladému veku má skúsenosti a, samozrejme, taktiež videl, ako funguje Ferrari. Učil sa dosť rýchlo a pokiaľ ide o jeho jazdecký vývoj, nie je ako normálny nováčik. Už teraz nám toho môže veľa ponúknuť. Veľmi sa z toho tešíme,“ uviedol Komacu.

„Absolvoval len dvoje preteky s nami a jedny s Ferrari, takže sme zvedaví na jeho konzistentnosť v priebehu mnohých veľkých cien. Sezóna je náročná a nie je ľahké podávať týždeň čo týždeň špičkové výkony. Chceme vidieť konzistentnosť a odhodlanie tlačiť tím i seba dopredu,“ dodal šéf americkej stajne.

Tento tím sa pod vedením bývalého šéfa Günthera Steinera zdráhal nováčikov. V predchádzajúcich rokoch celkovo panoval vo Formule 1 trend, podľa ktorého dostávali prednosť skúsenejší piloti. V poslednom období sa však ukazuje, že mladík predstavuje oveľa lacnejšiu a nemenej spoľahlivú alternatívu. Príklady viacerých pilotov z posledného obdobia dokázali, že nepotrebujete skúsenosti, aby ste predviedli vynikajúcu rýchlosť.

Na druhej strane, práve konzistentné a bezchybné výkony predstavujú problém. Nehody a výkyvy formy sú presne to, čomu sa potrebujú mladíci vyhnúť a na vlaňajšej Veľkej cene Brazílie to s Haasom na vlastnej koži zažil aj Bearman.

„Je úžasné, že sme k nemu mali prístup a vďaka nášmu vzťahu s Olliem sme ho mohli nasadiť v Baku a na Interlagose. V skutočnosti s nami spolupracoval celé dva roky, čo je skvelé,“ povedal Komacu. „Ak s ním budeme pracovať a zlepší sa do takej miery, že ho Ferrari bude chcieť po roku 2026, tak to pre nás bude kompliment. Musíme rásť ako tím.“

Japonský inžinier zároveň stanovil svojmu tímu pred novou sezónou jasný cieľ. „Do posledných pretekov sme bojovali o šieste miesto a skončili sme na siedmom. Naším základným cieľom musí byť boj na rovnakej úrovni. Nikdy predtým sme nepodávali také konzistentné výkony, dokonca ani počas našej najúspešnejšej sezóny, v roku 2018, sme neboli takí konzistentní,“ povedal Komacu.

Súvisiace články

Diskusia