logo F1online.skF1online.sk

Problém bola korelácia dát na CFD a simulátore, povedal Waché o ťažkostiach s RB20

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík12. 1. 2025

Formula 1 má za sebou jednu z najvzrušujúcejších a najvyrovnanejších sezón za posledné roky. Po dominantnom roku 2023 a jednostrannom úvode do ročníka 2024 sa to zdalo takmer neuveriteľné, ale Red Bull sa s Maxom Verstappenom báli o titul. Dôvodov bolo viacero. Na jednej strane urobil McLaren veľký pokrok, ale tiež sa zasekol kedysi dokonalo namazaný stroj stajne z Milton Keynes.

Jej technický riaditeľ Pierre Waché sa ocitol v nezávideniahodnej situácii. Predvlani sa ho podľa veľmi hodnoverných zdrojov usilovne pokúšal získať šéf Ferrari Frédéric Vasseur. Rok nato prišiel Red Bull o Adriana Neweyho a na Wachého sa zniesol obrovský tlak „zodpovedného vedúceho“ na technickom oddelení stajne z Milton Keynes.

Odchod Neweyho sa pritom priamo kryl s úpadkom formy Red Bullu a automaticky nasledovali otázky, či to spolu súvisí, a či má Waché dostatok schopností, aby zaplnil medzeru po geniálnom konštruktérovi. Rok 2025 bude pri riešení tejto otázky absolútne kľúčový.

Sám Waché sa v rozhovore pre Autosport vrátil k ročníku 2024 a výzvam, ktoré priniesol. „Sezóna bola v podstate taká náročná, ako sme očakávali,“ vyhlásil francúzsky inžinier. „Povedal by som, že nás viac prekvapil začiatok sezóny a náš náskok.“

„Mysleli sme si, že celý rok bude vyzerať presne tak, ako vyzeral jeho záver – bol to tuhý boj s ostatnými tímami. Neočakávali sme, že uprostred sezóny budeme mať taký náskok. Mala to byť veľká bitka s ostatnými,“ povedal Waché.

Bitky sa Red Bull dočkal, ale až o niečo neskôr. V tom čase však mal dostatočný náskok a v kokpite sedel výborný Max Verstappen, ktorý, na rozdiel od McLarenu, dokázal maximalizovať výsledky. V čom však spočívali problémy Red Bullu?

„V tomto príbehu zohráva rolu niekoľko aspektov,“ hovorí technický riaditeľ Red Bullu. „Prvý je korelácia. Z aerodynamického hľadiska nemal monopost také charakteristiky, ako sme očakávali.“

„Ďalším aspektom je, že niektoré elementy mali na výkonnosť väčší vplyv, než sme očakávali. Neboli tam zámerne, ale možno sme im nevenovali dostatočnú pozornosť. Platilo to aj na konci sezóny a smerom do roku 2025 musíme odstrániť tieto neželané prvky,“ pokračoval Waché.

„Pri pohľade na aerodynamické mapovanie sme stratili prítlak v niektorých oblastiach a preto sme nedosiahli výkonnosť, akú sme podľa výsledkov vo veternom tuneli očakávali, takže sa objavili nejaké diery. To je problém s koreláciou a na trati sa to prejavilo predovšetkým ťažkosťami s vyvážením,“ dodal Waché.

Problémy s vyvážením boli v uplynulej sezóne vskutku obohratou platňou Red Bullu. Sťažovali sa na nich piloti a hovorili o nich aj zástupcovia tímu. Úlohou Wachého a jeho ľudí bude odstrániť tieto nedostatky. „Myslím si, že sme tie problémy videli, ale auto bolo rýchle a my sme ho nechceli príliš upravovať,“ povedal technický riaditeľ stajne z Milton Keynes.

„Keď sme sa vrátili do Európy a McLaren na nás tvrdšie zatlačil, bolo nám stále jasnejšie, že je to jedna z najväčších prekážok, ktorá nám bránila zrýchliť. V Katare sme však mali rovnaké charakteristiky, dokázali sme vyhrať a pripraviť na túto trať najrýchlejšie auto. Výkonnosť je teda v porovnaní s ostatnými vždy relatívna,“ vysvetlil Waché.

Súvisiace články

Diskusia