logo F1online.skF1online.sk

Z Darth Vadera chce opäť spraviť Skywalkera. Brown sa v McLarene usiluje o obrat

Andrea Stella, Oscar Piastri, Zak Brown a Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 22:34

McLaren pod vládou železnej ruky Rona Dennisa dosiahol množstvo úspechov, za ktoré vďačí svojmu bývalému šéfovi. Dá sa to však aj inak, myslí si súčasný generálny riaditeľ Zak Brown, ktorý prezradil, že jedným z jeho cieľov je stiahnuť McLaren z temnej strany a obrátiť ho k svetlu.

Keď Ron Dennis na začiatku osemdesiatych rokov prevzal McLaren, spravil z neho moderný a mimoriadne úspešný tím s vlastným charakterom. Kľúčová bola efektivita, orientácia na výkony a uhladenosť. Postupne sa odrazila aj na lakovaní monopostov, ktoré sa odeli do striebornej a čiernej.

V roku 2016 sa však éra Rona Dennisa skončila po neúspešnom vstupe do novej turboéry a nešťastnom manželstve s Hondou. Zak Brown sa stal výkonným riaditeľom a začal s prestavbou. Tím bol v tom čase v troskách; v sezóne 2017 stačil len na deviatu priečku v Pohári konštruktérov.

“Takmer všetko bolo zle. Tím nemal žiadnu štruktúru, neinvestovali sme. Veterný tunel a simulátor patrili do múzea,” uviedol Zak Brown pre magazín Auto Motor und Sport. “Mali sme len pár sponzorov, asi len desať percent oproti dnešku. Bolo to rekordné dno v histórii tímu.”

Americký biznismen je dnes známy ako marketingový mág, ktorý k tímu pritiahol množstvo sponzorov. Poupratovať však bolo treba na všetkých oddeleniach. “Mali sme v tíme nespokojných zamestnancov, ktorí nemali žiadne vedenie. Auto nefungovalo a okrem toho sa objavili spory medzi vlastníkmi. Ak je problém na vrchnom poschodí, začne sa to šíriť na všetky podlažia. Mali sme však dve veci: Skvelú históriu značky a skvelých ľudí, ktorí len nemohli pracovať na svojej najvyššej úrovni, pretože ich nikto neusmerňoval.”

McLaren sa postupne začal meniť. Poslednou iteráciou tejto zmeny je vybudovanie štruktúry okolo šéfa tímu Andreu Stellu, ktorý má pod sebou troch technických riaditeľov. Hlavným konštruktérom je Rob Marshall, technickým riaditeľom inžinierov Neil Houldey a šéfom aerodynamiky Peter Prodromou.

Brown sa do práce Andreu Stellu nemieša a voľné ruky necháva aj technickému oddeleniu. Podľa neho sú už dávno preč časy, keď jeden človek mohol mať pod palcom všetko. “Dnešných šéfov už nemôžeme porovnávať s tými z minulosti. Stajne sú už príliš veľké na to, aby Ron Dennis mohol kontrolovať úplne všetko. Ak to chcete urobiť správne, potrebujete šéfa tímu a generálneho riaditeľa. Andrea sa stará len o tím, ja o zvyšok.”

“Ja to cítim tak, že pracujem pre tím, nie naopak. Mojou úlohou je podporovať ho pri hľadaní finančných zdrojov, s politickými problémami. Ak bude Andreu rozptyľovať práca s médiami, marketing, kontakt s akcionármi alebo sponzormi, nedokázal by odviesť takú dobrú prácu,” uvedomuje si dôležitosť deľby povinností. “Vedel som, do čoho s ním idem. Osobnostne sa dobre dopĺňame pri našej práci. To isté platí o členoch našej správnej rady. Ak chcete byť úspešní, musíte vybudovať kultúru, v ktorej si ľudia navzájom dôverujú.”

Prvý veľký úspech sa Zakovi Brownovi podaril, hoci v čase rozhovoru ešte konštruktérsky šampionát nebol uzavretý. Už v novembri si však mohol povedať, že z McLarenu spravil víťazný tím, čím napodobnil Rona Dennisa po jeho príchode v roku 1981.

“Nad tým som sa nezamýšľal, no nikdy by som sa neporovnával s Ronom Dennisom, pretože on je pre mňa jednou z troch najväčších legiend motoršportu spolu s Enzom Ferrarim a Berniem Ecclestonom,” vyhlásil Brown pokorne. “Oni vytvorili to, čo je dnes Formulou 1. Chcel by som byť na tom zozname, ale nikdy by som sa neopovážil pripísať tam svoje meno.”

“Ja som s McLarenom vyhral šesť pretekov (v čase rozhovoru, pozn. red.), Ron toho toľko vyhral z pohľadu titulov. Cítim sa však už ako kapitán tohto neskutočného tímu, ktorý chce nadviazať na úspechy, ktoré McLaren zažil za tie roky v športe,” pokračoval 53-ročný Kalifornčan.

Brown už pracuje na vlastnej vízii pre McLaren, ktorá sa bude výrazne líšiť od toho, čo presadzoval Ron Dennis. Z jeho čias existuje množstvo historiek o tom, ako prísne pristupoval aj k tomu, akej farby budú kancelárie. Keď si Adrian Newey po Johnovi Barnadovi premaľoval “depresívne” vyzerajú kanceláriu na svetlomodrú, Dennis vraj šalel “že v jeho továrni je trocha farby a že sa to stalo bez jeho vedomia”.

Aj Brown rieši farby, ale vyhýba sa depresívnym odtieňom a vážnej atmosfére. “Ja sa viac venujem veciam mimo trate: Čo ponúkame fanúšikom, budovaniu značky, sponzorom. Myslím si, že v tomto smere sme spravili veľké pokroky. Nemôžete zostať postávať na mieste, pretože časy sa rýchlo menia. Papájová farba sa stala značkou.”

“Ak to mám porovnať s Hviezdnymi vojnami, McLaren dlho hral rolu Darth Vadera — temný, chladný, hrôzostrašný. Teraz sa snažíme, aby tím vyzeral viac ako Skywalker: mal veľa pozitívnej energie, bol plný farieb a mladý. Teraz zo mňa hovorí fanúšik,” pousmial sa generálny riaditeľ. “A Andrea Stella na trati pracuje na tom, aby tento tím opäť pravidelne vyhrával.”

Súvisiace články

Diskusia