Hughes: Verstappen už nemôže jazdiť ako Verstappen, ale nemôžu si to dovoliť ani jazdci McLarenu


Max Verstappen mal po väčšinu svojej kariéry jednu veľkú výhodu, z ktorej dlho ťažil a v skutočnosti ťaží dodnes, keďže jeho súperi sú pri súbojoch s ním oveľa opatrnejší. Prakticky nikdy ho nemuseli trápiť dôsledky jeho konania, no to sa v tejto sezóne zmení, upozorňuje uznávaný formulový novinár Mark Hughes. Verstappen skrátka musí začať jazdiť ako svätý a prestať jazdiť ako Verstappen.
Len pár týždňov dozadu mohol obhajca titulu dúfať maximálne v to, že po letnej prestávke občas zabojuje o víťazstvo. So svojím Red Bullom však nabral ohromnú formu a v skutočnosti sa vrátil do boja o titul. Zostáva mu päť pretekov a dva šprinty, aby zmazal 40-bodovú stratu. Nuž a práve toto manko ho aspoň dočasne môže pretvoriť na jazdca, ktorý sa sám na seba nebude podobať.
Ako totiž upozorňuje novinár Mark Hughes vo svojej piatkovej analýze, aby sa Verstappen tešil z titulu, musí toho čo najviac vyhrať a zároveň sa spoliehať na problémy McLarenu. To však znamená, že pri vzájomných súbojoch bude musieť krotiť vášne, pretože každý stratený bod ho bude veľmi bolieť.
“Rozhodne si nesmie dovoliť ani jedno odstúpenie,” píše Mark Hughes pre motorsportmagazine.com. “Je ironické, že jeho mantra ‘nemám čo stratiť’ ho dostala do bodu, keď musí pozorne zvažovať dôsledky každého svojho manévra koleso na koleso. Predtým na potenciálnom kontakte medzi autami nezáležalo, pretože aj tak nebol v boji o titul. Teraz v ňom však je.”
Dôsledky svojho konania nemusel riešiť ani v uplynulých sezónach. Zakaždým sa ocitol vo výhodnejšej pozícii a v zlomových momentoch šampionát viedol. Mohol si preto dovoliť vystrkovať lakte v súbojoch s Lewisom Hamiltonom v sezóne 2021 či vlani v bitke proti Landovi Norrisovi.
Teraz je však Holanďan v pozícii toho zraniteľnejšieho, ktorý môže oveľa viac stratiť po prípadnom vypadnutí. Dokonca ani vzájomné odstúpenie neprichádza do úvahy, pretože Holanďan nutne potrebuje svoju stratu zmenšovať. Zachovanie status quo kedysi vyhovovalo jemu, ale dnes vyhovuje McLarenu.
“Verstappen ukázal, že s týmto prístupom narába veľmi flexibilne podľa dynamiky šampionátu. V rokoch 2021 a 2024 si bránil svoj bodový náskok hyperagresívnym prístupom k súbojom koleso na koleso s jeho rivalmi. Do karát mu hral fakt, že na prípadnej kolízii mohol stratiť viac pilot, ktorý z pohľadu bodov zaostával. Ten druhý sa musel vyhýbať kontaktu a Max to takticky využíval: V Brazílii a Džidde 2021, ale aj v Austine a Mexiku 2024,” pripomenul nevyberané manévre holandského jazdca.
“Ako k tomu pristúpi teraz? Dochádza tu ku konfliktu,” zamýšľa sa Hughes nad tým, či Verstappen dokáže utlmiť svoju prirodzenú jazdeckú agresivitu a v kľúčových momentoch nechať súperovi viac miesta ako obyčajne.
“Všetko bude fajn, ak získa pole position, zvládne štart a všetkých nechá za sebou, no čo ak sa bude musieť prebojovať cez McLaren? Tentoraz on jazdí s bodovou stratou a kontakt ho potenciálne môže bolieť viac ako pilota McLarenu, pričom zároveň výrazne zvýši šance druhého jazdca McLarenu,” podotýka.
Holanďan má však aj v tomto prípade kus šťastia, že obaja piloti v papájových kombinézach bojujú o titul. “Keďže nejde o priamy duel, ale o súboj troch jazdcov, ani Norris a Piastri si nemôžu osvojiť Verstappenovu taktiku z rokov 2021 a 2024 a riskovať kontakt, pretože by tým dostali do výhody druhého jazdca McLarenu. Neutralizuje toto vzájomne zaručené zničenie hrozbu fyzického kontaktu?”
“Rysuje sa nám jeden z najfascinujúcejších bojov o titul v histórii F1,” uzavrel britský novinár.







