McLaren by musel veľa obetovať, aby sa vyrovnal vývojovému tempu Red Bullu, priznal Stella


Red Bull pokračuje v sťahovaní náskoku McLarenu. Papájoví ukončili tohtoročný vývoj oveľa skôr ako červení býci, čo ich na konci sezóny ešte môže mrzieť. Podľa Andreu Stellu to však bolo správne rozhodnutie, pretože v opačnom prípade by na to tvrdo doplatil budúcoročný monopost.
Rýchlostná výhoda McLarenu bola v prvej polovici sezóny dostatočne veľká na to, aby stajňa už v Singapure získala konštruktérsky titul. Medzi jeho pilotmi je to však veľmi vyrovnané, čo je vodou na mlyn Maxa Verstappena. Na druhej strane Holanďan pozbieral takmer všetky body svojho tímu. Aj keď mu Júki Cunoda nepomáha, aspoň mu body neberie.
Max Verstappen sa v prvom rade spolieha na seba a raketový vývoj v druhej polovici roka. Podľa analýzy Formuly 1 už rýchlostne dobehol McLaren, ktorý sa prepadol dokonca aj za Mercedes.

Podľa Andreu Stellu je to však nutné zlo a lepšie sa to vymyslieť nedalo. Stajňa by musela obetovať príliš veľa. “Projekt na rok 2026 by na to tvrdo doplatil,” prikývol šéf McLarenu. “My chceme v budúcnosti vyhrať titul. Aby ste v budúcnosti vyhrali titul, musíte mať konkurencieschopné auto.”
“Veľmi dôkladne sme zvažovali, ako načasovať presmerovanie všetkých našich zdrojov na rok 2026,” pokračoval taliansky manažér. “Z aerodynamického hľadiska je naše auto už dosť zrelé. Aby sme naň nasadili jeden bod aerodynamickej efektivity, potrebovali by sme týždne, pretože náš aerodynamický vývoj naráža na strop.”
Na druhej strane každý deň práce na budúcoročnom aute má cenu zlata. “Na aute pre rok 2026 nachádzame každý týždeň veľké množstvo prítlaku. S prihliadnutím na všetky dostupné informácie sa teda bolo treba rozhodnúť. Naša práca prinášala čoraz menšie zisky, že sme museli byť realisti a presunúť svoju pozornosť na rok 2026.”
Prečo Red Bull tak dlho vyvíja? Ráta s tým, že sezóna 2026 nebude stáť za nič?
Z tohto pohľadu je zaujímavé, že Red Bull stále pokračuje vo vývoji. Posledné novinky z továrne priviezol do Mexika, pričom sa netýkali len štandardných úprav v súvislosti s vyššími nárokmi na chladenie pohonnej jednotky.
Stella navyše pripomína, že jeho tím má k dispozícii najmenej času vo veternom tuneli a najmenej priestoru pri počítačových simuláciách CFD. “Nesmieme zabúdať na to, že ako majstrov nám pravidlá najviac priškrcujú veterný tunel a CFD. Nemáme teda neobmedzený objem zdrojov, ktoré by sme mohli využiť.”
Red Bull má k dispozícii o desať percent viac priestoru v porovnaní so základom, keďže v posledný júnový deň bol na treťom mieste konštruktérskeho šampionátu. Červení býci však veľkú časť zo svojej výhody oproti McLarenu investujú už do tohto roka.
Podľa Andreu Stellu môže ísť o náznak toho, že Red Bull v tom vidí väčší zmysel ako v investícii do budúcoročného auta. “Ak vezmeme do úvahy niektoré sťažnosti Red Bullu z úvodu sezóny, azda mali väčší priestor na efektívny vývoj auta na rok 2025. A možno radšej obetujú niečo zo sezóny 2026, pretože v súvislosti s rokom 2026 môžu mať iné problémy, tak si povedali: Koncentrujme sa na sezónu 2025,” skonštatoval v súvislosti s Red Bullom, ktorý prvýkrát nasadí celkom vlastnú pohonnú jednotku.
Hovorí sa, že lepší vrabec v hrsti… V McLarene sú však presvedčení, že sa rozhodli správne, aj keby to malo ich jazdcov stáť titul. Nič neľutujú. “Vôbec nie, pretože to nebolo tak, že po troch týždňoch práce na monoposte pre rok 2025 by sme našli desatinu sekundy. Narážali sme na strop.”
“V skutočnosti bolo veľmi ťažké pripraviť vylepšenia v polovici sezóny. Pýtali sme sa sami seba, mali by sme to vôbec dotiahnuť do konca? Mali sme problém zlepšiť už dosť zrelý projekt. Podľa mňa sa vyvíja oveľa ľahšie, keď máte nejaké konkrétne problémy. Napríklad Red Bull hovoril o svojich útrapách, ako vyvážiť auto s predným krídlom, keď nasadili veľké zadné krídlo,” pripomenul problémy s nedotáčavosťou monopostu RB21. “Vtedy ľahšie nájdete čas na kolo, pretože niečo opravujete. Nesnažíte sa zlepšiť niečo, čo funguje.”







