Stavba veterného tunela Red Bullu napreduje: Sme v časovom predstihu, avizuje Waché
V posledných rokoch sa objavilo niekoľko názorov, že veterné tunely zmiznú v učebniciach dejepisu a moderné metódy vývoja aerodynamiky, napríklad CFD, túto „staromódnu“ cestu úplne vytlačia. Opak je pravdou. V dobe obmedzených rozpočtov a obmedzeného času na vývoj vo veternom tuneli sa tieto zariadenia stali absolútne nevyhnutnými pre úspech.
Tímy si to veľmi dobre uvedomujú a v posledných rokoch investovali do stavby nových tunelov, príp. do renovácie starých, nemalé zdroje. McLaren opustil zariadenia Toyoty v Kolíne nad Rýnom a postavil vlastný tunel priamo vo Wokingu, so stavbou nového tunela začali aj Aston Martin a Red Bull.
Stajňa z Milton Keynes momentálne používa zariadenie v Bedforde, ktoré je viac ako sedemdesiat rokov staré a Christian Horner ho nazval „pamiatkou studenej vojny“. Aj keď ho stajňa zrekonštruovala, neustále naráža na jeho obmedzenia. Red Bull preto postaví nový tunel priamo v areáli svojej továrne v Milton Keynes a podľa slov technického riaditeľa stajne Pierra Wachého napredujú práce viac ako úspešne.
„Pri stavbe novej budovy a následnej inštalácii všetkých strojov nikdy neviete, kedy ho dokončíte, ale momentálne sme v trojmesačnom časovom predstihu v porovnaní s naším plánom,“ vyhlásil Waché pre Motorsport.com.
„Chlapci odvádzajú veľmi dobrú prácu, ale nikdy neviete, či nedôjde k nejakým omeškaniam v iných fázach stavby, pretože ide o veľký projekt,“ dodal technický riaditeľ Red Bullu.
Podľa plánov tímu mal nový veterný tunel vstúpiť do prevádzky v roku 2026, čo by znamenalo, že by sa tu aspoň sčasti mohol vyvíjať monopost pre rok 2027 a až ten na sezónu 2028 vznikne od základu v novom zariadení. Je to ešte pomerne ďaleko, ale v Milton Keynes dúfajú, že by stavbu mohli dokončiť skôr.
„Nový tunel nám možno pomôže už v roku 2026,“ povedal Waché. „Máme najstarší tunel vo Formule 1. Kedysi som o tom hovoril aj s Josom Verstappenom, ktorý si pamätal, že ho používal aj jeho tím Arrows.“
„Je to staré zariadenie, ktoré sme modernizovali. Vnútri je množstvo novšieho vybavenia, ale stále narážame na určité obmedzenia. Sme si vedomí týchto obmedzení a snažíme sa s nimi pracovať, ale určite je to náročné, keď sa tam snažíte nájsť drobné zlepšenie. Preto sme sa rozhodli investovať do nového tunela. Myslíme si, že prinesie benefity, ktoré s tým súčasným nemáme k dispozícii,“ dodal Waché.
- Značky
- Pierre Waché
- Red Bull