logo F1online.skF1online.sk

Najlepšie komentátorské hlášky Jamesa Hunta

James Hunt
© Wikimedia
Milan Kubala
Milan Kubala31. 12. 2024

James Hunt sa po ukončení svojej pretekárskej kariéry presunul do komentátorskej kabíny, kde počas každého priameho prenosu stelesňoval čistú úprimnosť. Diváci si vypočuli aj také ostré hodnotenia toho, čo sa dialo na trati, že dnes vyznievajú zábavne a priam neuveriteľne. Na Silvestra sa tak pozrieme na najlepšie komentátorské počiny Jamesa Hunta.

Ako majster sveta zo sezóny 1976, víťaz desiatich veľkých cien a majiteľ 23 pódiových trofejí bol Hunt veľmi dobre vybavený zaujať pozíciu komentátora vedľa legendy vysielania F1 Murrayho Walkera. Spolu vytvorili kontrastnú dvojicu, na ktorú fanúšikovia spomínajú ešte aj dnes.

Murray Walker bol hlavným komentátorom F1 celých 25 rokov, pričom sa pri ňom vystriedalo viacero expertov a bývalých jazdcov. Len máloktorý mal však taký ostrý jazyk ako práve Hunt.

Jean-Pierre Jarier – VC Austrálie 1983

Jean-Pierre Jarier patril k veľmi skúseným jazdcom v štartovom poli. Počas svojej kariéry absolvoval 143 súťažných víkendov, jazdil aj za tímy ako March, Ligier, Lotus alebo Tyrrell a na konte mal tri pódiá. Sezóna 1983 bola jeho poslednou, a tak patril medzi najostrieľanejších pilotov v efjednotke.

Na konci kariéry si však vypracoval povesť nepríjemného jazdca na chvoste štartového poľa, kde sa veľmi často premieňal na pohyblivý kužeľ na trati — neraz zavadzal jazdcom, ktorí ho predbiehali o kolo, a tým vplýval na priebeh veľkej ceny.

“Jarier tam zavadzia ako vždy, už dve zákruty sa mu darí ich zdržiavať. Je to totálne neprijateľné u jazdca s jeho skúsenosťami,” hovoril James Hunt počas VC Austrálie 1983, keď sa Jariera snažili predbehnúť René Arnoux a Patrick Tambay. Tambay to však nestihol: “Po pretekoch za to bude Jarierovi ďakovať svojimi päsťami!”

“Jarier je totálne mimo, on by naozaj nemal pretekať na veľkých cenách. Mentálne má desať rokov. Toto bolo absolútne hanebné pre jazdca s jeho skúsenosťami. Povedal by som, že kompetentní by si na takúto jazdu mali posvietiť a niečo s tým spraviť, pretože za toto by mal určite dostať kratší dištanc, a za to, že je to on, by mal dostať doživotný dištanc,” odkázal.

Andrea de Cesaris – VC San Marína 1990

Ani Andrea de Cesaris nebol v roku 1990 žiadnym nováčikom. Od jeho debutu uplynulo už desať rokov a hoci v úvode kariéry mal pomerne často nehody, tie sa mu podarilo minimalizovať. Keď sa však v Imole 1990 zabudol pozerať do zrkadiel a zablokoval tým Nigela Mansella, Huntovi to už nedalo.

“Prost bude mať jeden problém, a tým je predbehnúť Williams — uups!” zahlásil James Hunt v momente, keď sa Mansell roztočil. “Mansellovi sa tak-tak podarilo to udržať za Dallarou pred ním. To bol de Cesaris, ktorý predvádza svoj štandard a absolútne neregistruje lídrov, ktorí ho predbiehajú o kolo.”

“Teraz to vidíme zas. Mansella vidíme na vnútornej strane. [De Cesaris] by mal vedieť, že je tam, bol v čele pretekov — no, pozrite sa na tohto idiota!” hodnotil de Cesarisovu jazdu vo chvíli, keď réžia púšťala opakované zábery. “Je hanebné, že mu stále umožňujú zasahovať do pretekov veľkých cien. Okrem toho, že jazdcom kazí preteky, ich kazí aj nám, fanúšikom. Našťastie k tomu tentoraz nedošlo, ale len vďaka tomu, že Mansell to dostal tak rýchlo pod kontrolu.”

René Arnoux – VC Austrálie 1988

Víťazom Veľkej ceny Austrálie 1988 sa stal Alain Prost pred Ayrtonom Sennom, no vďačia za to aj Renému Arnouxovi. Pôvodne bol totiž lídrom pretekov s trojsekundovým náskokom Gerhard Berger, ale len do chvíle, kým nedostihol pomalšie autá Stefana Modenu z tímu EuroBrun a Reného Arnouxa z Ligieru.

V 23. kole sa Berger pokúsil dostať pred oboch, ale Arnoux nerešpektoval modré vlajky. Následná kolízia zničila pilotovi Ferrari zavesenie a musel odstúpiť, čo Prosta a Sennu posunulo na čelo pretekov.

Zatiaľ čo Murray Walker hovoril o Arnouxovi eufemisticky ako o pilotovi “s najširším autom”, James Hunt to povedal priamo: “Tento človek v pretekoch nemá čo hľadať s tým, ako jazdí. Zničil nám preteky, ktoré sa skvele rozbiehali.”

“Pozrite sa na to: Berger ho zjavne predbieha o kolo na vnútornej strane, čo si Arnoux všíma akurát tak s klapkami na očiach, zachytáva prednú časť Ferrari — toto je ozajstná katastrofa, pretože sme mali rozbehnuté skvelé preteky s úžasnou taktikou vpredu,” povzdychol si komentátor.

Kamera a réžia – VC Rakúska 1984

Réžia priameho prenosu to v 80. rokoch nemala jednoduché. Aj v tých časoch sa už očakával priamy prenos na úrovni a James Hunt bol jedným z komentátorov, ktorí sa na to nebáli poukázať.

“Tu je strašný chaos!” vyhlásil Hunt počas priameho prenosu z VC Rakúska 1884, no vzápätí sa zháčil. “Prepána, toto bola strašná práca s kamerou. Prečo sme to nemohli vidieť celé?”

“Žiaľ, celú tú dôležitú časť sme premeškali pre fušerskú prácu s kamerou a zlú réžiu,” krútil hlavou.

René Arnoux – VC Monaka 1989

Krátko po ukončení prvej formulovej turboéry sa kráľovná motoršportu vrátila k atmosférickým motorom. To vraj niektorým jazdcom robilo problémy, ako sa podľa Murrayho Walkera posťažoval René Arnoux. Keď jeho obhajobu zopakoval v priamom prenose, Hunt pustil do éteru ďalšiu komentátorskú bombu, na ktorú Walker radšej ani nereagoval.

“René Arnoux hovorí: Dôvodom toho, prečo v týchto časoch jazdím tak pomaly, je fakt, že som zvyknutý na autá s turbom. Tieto atmosférické motory sú úplne iná kategória.’ To povedal,” citoval francúzskeho jazdca Walker.

James Hunt mal pripravené krátke, ale o to výstižnejšie hodnotenie: “K tomu môžem povedať len toľko, že sú to kraviny.”

“V každom prípade…” pokračoval Walker netušiac, ako na také úprimné slová zareagovať.

Pravidlá – VC Argentíny 1981

Aj v 80. rokoch mali fanúšikovia hlavy v smútku z dominantných výkonov. James Hunt kritizoval Formulu 1 za zmeny v pravidlách, ktoré viedli k tomu, že Brabham s pomocou hydraulického odpruženia dokázal vyžmýkať zo svojho prísavného efektu viac ako ostatné tímy.

Nelson Piquet tak suverénne viedol preteky v Argentíne, zatiaľ čo jeho mexický kolega Héctor Rebaque pokračoval za ním a predbiehal jedného jazdca za druhým, za čo si vyslúžil pochvalu od Murrayho Walkera.

Hunt to videl inak: “Je to smutná vec, Murray. A pri všetkej úcte, Rebaque nie je pilot svetového kalibru, sedí v nekonečne nadradenom aute nad autom Carlosa Reutemanna, čo je výsmech motoršportu. Obávam sa, že je to spôsobené súčasnými pravidlami a tými hádkami,” pripomenul časy, keď pravidlá vo Formule 1 boli oveľa voľnejšie a mali množstvo šedých zón. “Šesť mesiacov sa hádali o pravidlách, ktoré v podstate zničili tento šport. Potom prišli s pravidlami, ktoré sú len kopa hnoja.”

Philippe Alliot – VC Japonska 1989

Francúzsky jazdec Philippe Alliot odjazdil vo Formule 1 dva stinty — medzi rokmi 1986 a 1990, a následne od 1993 do 1994. Počas toho nezaznamenal žiaden väčší úspech, len sedem majstrovských bodov. Väčšinu svojej kariéry odjazdil v tíme Larrousse na chvoste štartového poľa, a veľakrát sa nedokázal vyhnúť nehodám.

James Hunt ich divákom pripomenul počas Veľkej ceny Japonska 1989. “Tu vidíme opakované zábery… Je to Lola-Lamborghini a Alliot, ktorý má jednu zo svojich obvyklých nehôd. Takto vyletieť z trate je u Alliota pomerne bežné. Teda, aj keď to nebola nehoda, ale len drobný výlet — na jeho pomery veľmi drobný,” skonštatoval sledujúc Alliota v štrku.

Ďalšie komentátorské hlášky Jamesa Hunta

  • Murray Walker na VC Monaka: “Zo zadnej časti Prostovho auta šľahajú plamene, zatiaľ čo vchádza do bazéna.”
    James Hunt: “Tak to by ich malo uhasiť!”
  • Piquet nemá v sebe ani za mak motivácie. Vo Formule 1 je len preto, aby držal na hladine svoju 45-metrovú jachtu a aby mal za čo tankovať svoj vrtuľník!
  • Andrea de Cesaris by sa mal ozaj volať De Crasheris. Na testoch rozbil toľko áut… Strápňuje tým seba, svoj tím a tento šport, a možno by mal ísť na dôchodok!
  • “Keď sa niekto dokáže koncentrovať len takto biedne, príde mi to… Piquet by mal asi odísť na dôchodok.”
  • Mansell mal veľké šťastie, že ho nevyradil Alliot svojou komickou jazdou, keď sa ani neunúval pozrieť do zrkadiel! Človek, ktorý beztak havaruje na každej veľkej cene…”

Súvisiace články

Diskusia