Testy flexibility predných krídel sa nezmenia, vyhlásil Tombazis
Bude rok 2025 rokom flexibility? Už v uplynulej sezóne sme videli, že ohybné komponenty môžu rozhodnúť o osude šampionátu. Aj keď sa nemálo pozornosti v uplynulej sezóne sústredilo na zadné krídla, témou zostávajú aj tie predné. Zdá sa, že na tom sa nič nezmení a FIA dopredu avizuje, že v novom roku neplánuje zmeniť testy flexibility predných krídel.
Práve tomuto komponentu sa prisudzovalo obrodenie Ferrari v závere ročníka. Sám Frédéric Vasseur v neskoršej fáze sezóny priznal, že jeho tím od FIA očakával, že súperom klepne po prstoch. Nestalo sa a ohybné predné krídla pomohli McLarenu a Mercedesu k úspechom v letnej fáze sezóny. Keď Ferrari nasadilo obdobné riešenie v Singapure, nasledovali pomerne dominantné víťazstvá v Austine a Mexiku.
Aj keď pozornosť pútali v uplynulom roku zadné krídla – hlavne to McLarenu po Veľkej cene Azerbajdžanu – na opačnom konci monopostu sa žiadne zásahy proti flexibilite nechystajú. Šéf FIA pre záležitosti monopostov, Nikolas Tombazis, pre Motorsport.com uviedol, že v poslednom roku súčasného cyklu pravidiel sa nechystajú zmeny testov flexibility predných krídel.
„Sme spokojní s tým, čo sme videli,“ uviedol grécky inžinier, ktorého tím od VC Belgicka skúmal záležitosť aj pomocou špeciálnych kamier. „Rád by som povedal, že to nie je len otázka toho, či sme vždy spokojní, alebo nie; je to aj otázka toho, či máte pocit, že dokážete vykonať zmysluplný test.“
„Jednou z výziev v oblasti predného krídla je, v porovnaní s ostatnými dielmi, že záťaž na tomto komponente je oveľa variabilnejšia medzi jednotlivými monopostami vzhľadom na konkrétnu oblasť. Väčšina záťažových testov sa uskutočňuje v určitom smere, v určitej polohe umiestnenia záťaže, v určitej miere a za daných podmienok nesmie ohyb prekročiť určité limity,“ vysvetlil Tombazis.
„Úspešné skúšky čo najviac napodobňujú to, čo sa deje v reálnom svete. V oblasti predného krídla to však rozdiely medzi prednými krídlami dosť sťažujú,“ dodal jeden z popredných zástupcov FIA.
Ten okrem toho dodal, že od zavedenia tejto generácie predpisov v roku 2022 nedošlo v oblasti predného krídla k žiadnym zmenám záťažových testov predných krídel. Pri tejto skutočnosti je namieste otázka, či FIA reaguje dostatočne pružne, keďže tímy a monoposty prešli za tú dobu ohromnú cestu. Je očividné, že FIA ťahá v tomto smere za kratší koniec a tímy budú túto šedú zónu skúmať aj v roku 2025.
„Samozrejme, v lete a začiatkom jesene bol okolo toho veľký humbug. Od roku 2022 však dávame tímom jasne najavo, že neplánujeme zavedenie žiadnych ďalších testov predných krídel a tohto stanoviska sa držíme,“ vyhlásil Tombazis.
- Značky
- FIA
- Nikolas Tombazis