Russell chváli nové jazdecké štandardy, podľa Verstappena však súperi nikdy nebudú spokojní
Od začiatku nasledujúcej sezóny vojdú do platnosti aktualizované Smernice o jazdeckých štandardoch, ktoré by mali reagovať aj na sporné verdikty z austinského súboja Maxa Verstappena a Landa Norrisa. Budú tak už všetci spokojní? George Russell si prácu na nových smerniciach pochvaľuje, ale Max Verstappen neverí, že by priniesli zásadnú zmenu v tom, akí spokojní budú jeho súperi uprostred súbojov.
Už od začiatku sezóny 2022 nemajú komisári posudzovať manévre podľa svojho vlastného názoru, ale majú sa držať Smernice o jazdeckých štandardoch, na ktorých FIA pracuje spolu s jazdcami. Smernice majú byť zrkadlom toho, ako chcú na trati pretekať, no Austin odhalil dva nedostatky.
Mnohých hnevalo, že podľa smerníc nie je pilot na vnútornej strane povinný udržať sa v medziach traťových limitov, ale problém bol aj v tom, že pravidlá nedostatočne, resp. vôbec nedefinujú útočníka a obrancu.
“Nemyslím si, že treba toho veľa zmeniť,” povedal predseda Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA George Russell, podľa ktorého sa dočkáme pár noviniek. Nové smernice okrem iného zakážu agresívnu obranu na vnútornej strane, keď pilot tak bezhlavo vletí do zákruty, že sa v nej ani nedokáže udržať. Takisto už útočiaci pilot na vnútornej strane nebude povinný nechávať priestor jazdcovi na vonkajšku.
“Nejakú vetu odtiaľ možno treba vymazať. Napríklad tú, že keď predbiehate na vnútornej strane, od apexu k výjazdu zákruty musíte súperovi nechať jednu šírku auta. Preto som v Austine dostal trest,” pokračuje pilot Mercedesu.
Verstappenovi by už nemala prejsť podobná obrana, akú predviedol pri súboji s Norrisom. “V smerniciach nebolo nič o Maxovom manévri: Ak to pošlete na vnútrajšku a vyjdete z trate, auto v podstate nemáte pod kontrolou. Všetci súhlasia so zmenou v týchto veciach. Nie je to však tak, že by sme pravidlá prepisovali nanovo.”
Napokon doplnil: “Myslím si, že veľa jazdcov sa zhodne na tom, že ak predbiehate na vnútrajšku, v prvom rade musíte byť schopní zostať na trati. Ak sa udržíte na trati, máte právo súpera vytlačiť, ako to všetci poznáme už od motokár.”
Na presné znenie a konkrétne detaily si budeme musieť počkať, ale konečne budeme mať priamy prístup k smernici o jazdeckých štandardoch. Stane sa totiž oficiálnou súčasťou pravidiel — Medzinárodného športového kódexu FIA.
Predseda komisárov FIA Garry Connelly uviedol, že s jazdcami, tímami a zástupcami FIA sa stretávajú každoročne, aby aktualizovali jazdecké štandardy. Vždy sa snažia vyhovieť pilotom. “Ak sa jazdci, tímy a FIA zhodnú na túžbe po agresívnejšom pretekaní, my to vložíme do pravidiel a smerníc. Ak chcú zas prísnejšie štandardy, spravíme to podľa nich.”
Štrkové zóny riešia mnohé problémy prirodzene
Jazdci sa však podľa Russella zhodli aj na tom, že hlavným problémom sú samotné okruhy. Veľkorysé asfaltové zóny ich nabádajú k tomu, aby riskovali, a potom sledujeme rôzne neprirodzené útoky, ktoré končia na stole komisárov. Keby však za dvanástou zákrutou v Austine bol štrk, Lando Norris by si na vonkajšku dvakrát rozmyslel, či bude riskovať, že vyjde naň.
Max Verstappen s tým súhlasí. “Hlavným problémom sú asfaltové zóny na vonkajšku. Keď trochu prebrzdíte, len trochu vyjdete z trate. Na okruhoch zo starej školy takéto problémy nie sú, pretože ľudia sú s brzdami opatrnejší. Aj pilot, ktorý sa pokúša predbiehať, vie, že ak spraví chybu a prebrzdí, skončí v štrku a má po pretekoch.”
Štrk prirodzene rieši mnohé problémy vrátane súboja Verstappena s Norrisom, pri ktorom bol Holanďan kritizovaný za to, že sa neudržal medzi bielymi čiarami. “V Suzuke či dokonca ani na Red Bull Ringu — v pravotočivej [štvrtej] zákrute z kopca — sú takéto otázne manévre ojedinelé, pretože ak spravíte chybu či brzdíte neskoro, vyjdete na štrk a aj tak ste potrestaní. Podľa mňa sa musíme vrátiť k tomu, že keď pilot vyjde mimo trať, tak ho prirodzene potrestajú limity trate.”
S avizovanou zmenou, že pilot na vnútornej strane nebude povinný nechávať priestor súperovi, rozhodne súhlasí. Za žiadnych okolností vraj nemôže pristúpiť na to, aby ho niekto predbehol na vonkajšku. “Ja osobne takto nepretekám. Keď som s vami v súboji, na vonkajšku ma nepredbehnete, pretože tak som vyrastal.”
Je teda možné, že po novom by Verstappen nemal dostať trest za podobnú situáciu, aká sa vyskytla v Mexiku s Landom Norrisom — McLaren predbiehal na vonkajšku, kde mu Holanďan nenechal dostatok miesta. Najskôr si však počkajme na presné znenie pravidiel.
Budú už jazdci spokojní? Podľa Verstappena len sotva
Od nasledujúcej sezóny tak budeme mať sadu pravidiel v podobe, v akej si ju vyžiadali samotní jazdci. Budú už spokojní? Verstappen pochybuje. Rovnako ako v minulosti totiž hodlá pravidlá využívať do bodky, čo sa jeho súperom zrejme nebude páčiť. Napokon v Austine tiež len do bodky využil platné pravidlá. On nebol zodpovedný za chýbajúcu podmienku, aby sa udržal v medziach bielych čiar.
“Ja nie som človek, ktorý by sa na to veľmi sťažoval, pretože si skrátka poviem: OK, ak toto sú pravidlá, budeme to robiť podľa nich. Nebudem skučať, že pravidlá musíme zmeniť,” pokračoval tohtoročný šampión. “Problém je v tom, že ak pravidlá orežete a niečo sa stane, oni začnú kričať po ďalších pravidlách.”
“Teraz máme pravidlá. Možno nie sú dokonalé, ale dokonalé ani nikdy nebudú. Pri danej sade sa objaví ďalší incident, pri ktorom niekto nebude spokojný a začne skučať, že pravidlá opäť nie sú správne,” avizuje Verstappen. “Ja jazdím podľa čoho, čo je podľa mňa povolené v pravidlách. Ak budú pravidlá napísané istým spôsobom, využijem ich.”