logo F1online.skF1online.sk

FIA vysvetľuje zrkadlo na trati a načasovanie výjazdu safety caru

Carlos Sainz s defektom
© X/F1
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 19:16

Bezpečnosť je vo Formule 1 na prvom mieste. To je podľa komisárov aj dôvod, prečo Max Verstappen dostal penalizáciu v kvalifikácii a Lando Norris zas v pretekoch. Ako by to však dopadlo, keby mala FIA vyšetrovať aj vlastné pochybenia? To sa nedozvieme, ale kompetentní tentoraz aspoň vysvetlili svoje nedeľné rozhodnutia.

Keď z monopostu Alexa Albona odletelo spätné zrkadlo, maršali vyvesili dvojité žlté vlajky. Niekoľko kôl sa však nič zásadné nedialo, až kým po ňom neprešiel Valtteri Bottas. Úlomky sa rozleteli na všetky strany a rozbité zrkadlo prinieslo dvom jazdcom smolu. Lewis Hamilton a Carlos Sainz naň doplatili defektmi.

Po 30 kolách už toho stredne tvrdé pneumatiky nepotrebovali veľa na to, aby to vzdali. Christian Horner napríklad na margo Verstappenovej sady prezradil, že na nej bolo už tak málo gumy, že by ani neprešla kontrolou. Technici Pirelli pri skúmaní sád zistili, že v troch bodoch merania zo šiestich bola guma kompletne zjazdená. Aj drobný úlomok tak predstavoval hrozbu.

V každom prípade platí, že ak FIA vyvesila dvojité žlté vlajky, situáciu musela považovať za vážnu. Prečo sme teda na výjazd safety caru čakali tak dlho? “Bežnou praxou je nevysielať na trať bezpečnostné vozidlo, ak je na trati málo úlomkov a mimo ideálnej stopy.”

Na cieľovej rovinke sa však predbieha s pomocou DRS, takže aj úlomok mimo ideálnej stopy môže predstavovať hrozbu. Tá sa aj naplnila. “Množstvo úlomkov po tom, čo monopost trafil zrkadlo, a keď sa objavili defekty, si vynútil nasadenie bezpečnostného vozidla. VSC by nebolo vhodným riešením, pretože autá zostali roztrúsené a maršali medzi nimi nemali dostatok času na upratanie úlomkov.”

Riaditeľstvo pretekov, ktoré od VC Las Vegas vedie Rui Marques po vyhadzove Nielsa Witticha, pripúšťa, že do budúcna by sa mohlo zachovať inak. “FIA neustále prehodnocuje svoje opatrenia a procesy, tento konkrétny scenár bude ďalej analyzovať a s tímami o ňom diskutovať, aby sme zistili, či by sme v budúcnosti mali prijať iné rozhodnutie.”

Norrisov trest a nefungujúce svetlá

FIA okrem toho vysvetlila aj ďalšie dva momenty. Tým prvým je prísna penalizácia pre Landa Norrisa za nespomalenie pod dvojitými žltými vlajkami. Toto Wolff verdikt označil za “brutálny” a Andrea Stella kritizoval veľký zmätok, ktorý spôsobilo riaditeľstvo pretekov. Dlho sa totiž hralo s dvojitými žltými vlajkami; na chvíľu ich vyvesilo, na chvíľu zvesilo, následne nahradilo obyčajnou žltou a napokon celkom zrušilo, hoci situácia na trati sa vôbec nezmenila — zrkadlo stále ležalo pohodené na trati. Tento zmätok s vlajkami FIA nevysvetlila.

Na margo Norrisovho trestu však uviedla: “Penalizácia bola v súlade s trestnými smernicami, ktoré boli tímom rozdané 19. februára 2024. Porušenie pravidiel dvojitých žltých vlajok je vážnym ohrozením bezpečnosti, čo je dôvod, prečo takéto prehrešky vedú k prísnym trestom.”

V neposlednom rade organizátorov sklamala technika. Krátko pred reštartom pretekov safety car vždy zhasne svoje svetlá na znak toho, že opúšťa trať. Pri druhom reštarte sa ich však nepodarilo vypnúť a Max Verstappen zostal chvíľu v pomykove z toho, čo sa deje. Technický problém v konečnom dôsledku viedol k tomu, že Verstappen sa na reštart nemohol pripraviť ideálne, čo takmer využil Lando Norris.

“Všetky tímy boli ústne upovedomené o tom, že bezpečnostné vozidlo zamieri do boxov, takže reštart prebehol normálnym spôsobom,” odkazuje FIA. “A hoci dôvod zlyhania bol identifikovaný a odstránený, z preventívnych dôvodov bolo bezpečnostné vozidlo pred jeho tretím nasadením vymenené.”

Súvisiace články

Diskusia