logo F1online.skF1online.sk

Katarčania kúpili veľký podiel v Audi, s finančnými problémami VW to vraj nesúvisí

Gernot Döllner a Mohamed Al-Suwaidi
© Audi
Milan Kubala
Milan Kubala29. 11. 2024

Do projektu Audi vo Formule 1 vstupuje nová strana. Spolu so samotnou nemeckou automobilkou bude formulový tím vlastniť aj Katarský investičný fond QIA, ktorý podľa oficiálneho vyhlásenia značky odkúpil “významný menšinový podiel” v spoločnosti.

Formulový tím neinformoval, o aký podiel ide a koľko peňazí tým Audi získa, no podľa informácií britskej Sky by malo ísť o približne 30 percent v celkovej hodnote niekoľkých stoviek miliónov dolárov, čo naznačuje, že hodnota tímu je už na úrovni jednej miliardy. Podľa niektorých špekulácií by podiel mohol byť aj väčší, no maximálne 49 percent.

Audi vďaka investícii získa peniaze na svoj rozvoj a zároveň nebude mať na svojich pleciach všetky náklady spojené s chodom stajne. “Investícia Katarského investičného fondu poskytne významnú kapitálovú injekciu a vydláždi cestu k rozšíreniu infraštruktúry a budovaniu tímu, čím stajňu nasmeruje k dlhodobým úspechom vo Formule 1,” píše Audi vo svojom stanovisku. “Investícia korešponduje s cielením QIA na investície s dlhodobým potenciálom rastu.”

Audi sa týmto krokom približuje k modelu Mercedesu, ktorý vlastní len tretinový podiel vo svojom tíme. Zvyšné dve tretiny sú v rukách Tota Wolffa a spoločnosti Ineos.

Predaj katarskému fondu sa má uskutočniť v priebehu nasledujúceho roka — ešte pred ním je totiž potrebné počkať na presun aktív samotného Sauberu do rúk Audi.

“Investícia od QIA je zrkadlom viery, ktorú už projekt Audi dokázal vzbudiť, a podčiarkuje neochvejný záväzok Audi k tejto iniciatíve,” hovorí generálny riaditeľ Audi Gernot Döllner. “Táto dodatočná investícia urýchli rast tímu a predstavuje ďalší míľnik v našej dlhodobej stratégii. Vstup QIA ešte viac utuží snahy tovární v Hinwile a Neuburgu, zatiaľ čo pracujú na vstupe Audi [do F1] v roku 2026.”

Automobilka Volkswagen sa v poslednom období ocitla vo finančných problémoch. Spoločnosť plánuje zavrieť tri továrne a prepustiť desiatky tisíc ľudí. Predaj časti stajne však s týmito problémami nemá nijako súvisieť. Rokovania s katarským fondom sa totiž začali už pred dvanástimi mesiacmi, tvrdí Döllner.

Vzhľadom na kondíciu automobilky však kompetentných určite poteší, že nebudú musieť dotovať tím sami, najmä pri nie veľmi optimistických vyhliadkach na rok 2026; šéf projektu Mattia Binotto už teraz upozorňuje, že pohonná jednotka nebude mať požadované výkonnostné parametre.

Katarský investičný fond vlastní majetok po celom svete v hodnote približne 475 miliárd dolárov, pričom od roku 2009 je aj čiastočným vlastníkom samotného Volkswagenu. Krajiny Blízkeho východu v posledných rokoch výrazne investujú aj do športových klubov a tímov, pričom do ich správy patrí napríklad PSG, Manchester City či Newcastle United.

Súvisiace články

Diskusia