FIA si posvietila na dosky podláh. Okamžité zmeny musí spraviť polovica tímov vrátane Ferrari
Pri súčasnej generácii monopostov je pre tímy životne dôležité jazdiť s minimálnou svetlou výškou. Autá však nemôžu byť takpovediac “prilepené” k zemi, keďže stále je prítomné riziko poskakovania a okrem neho aj diskvalifikácie. FIA pred víkendom v Las Vegas zverejnila technickú direktívu, ktorá môže tímom spôsobiť problémy s nadmerným opotrebovaním dosky podlahy.
Inžinieri musia pri nastavovaní monopostov zohľadňovať množstvo parametrov. Jedným z nich je aj opotrebovanie dosky podlahy. Ak sa jej hrúbka počas pretekov dostane z predpisových 10 mm pod hranicu 9 milimetrov, pilot je automaticky diskvalifikovaný za porušenie technických pravidiel, ako sa to stalo Charlesovi Leclercovi a Lewisovi Hamiltonovi na VC USA 2023.
Tímy sa do istej miery neustále zahrávajú s ohňom. Na jednej strane chcú minimalizovať svetlú výšku a zosilniť prísavný efekt, na druhej strane to neprehnať. Cieľom je dostať sa čo najbližšie k deväťmilimetrovému limitu zhora. Nechávať si veľké rezervy nie je cesta k úspechu. V modernej Formule 1 totiž platí, že zvýšenie svetlej výšky o jediný milimeter spomalí monopost o 0,05 až 0,075 sekundy na kolo, čo v takom vyrovnanom štartovom poli môže znamenať aj viac ako len jednu pozíciu na rošte.
Aj preto sa konštruktéri v minulosti snažili vymyslieť šikovné “tlmiace systémy”. Medzi základňu podlahy a dosku vkladali napríklad špeciálne izolačné materiály s istou mierou pružnosti, vďaka čomu po náraze podlahy na trať pružný materiál pohltil časť energie a chránil ju. Podobne vznikli aj špeciálne tlmiace skrutky, ktorými bola celá štruktúra pripevnená.
V snahe znižovať svetlú výšku tímy naďalej prichádzajú s rôznymi riešeniami, ktoré majú za úlohu dosku chrániť. Ako však podľa magazínu Auto Motor und Sport upozornil Red Bull, niektoré môžu byť šedou zónou v pravidlách. FIA tak s okamžitou platnosťou vydáva technickú direktívu, podľa ktorej musí už od VC Las Vegas upraviť svoje monoposty najmenej polovica tímov.
Ako tieto tímy chránili dosku podlahy?
Technici FIA merajú hrúbku špeciálnej sklolaminátovej dosky podlahy v blízkosti štyroch dier. Na ich obvode majú tímy povolené nainštalovať kovové platne — zväčša titánové. Nasadenie platní je plne v súlade s pravidlami a tímom pomáhajú chrániť dosku a jej hrany okolo spomínanej diery.
Okrem toho jedna z ďalších technických direktív tímom umožnila nasadiť ďalšie podporné titánové platne (známe aj ako “satelitné”) ďalej od bodov merania, no museli spĺňať jednu podmienku: Musia mať rovnakú tuhosť vo vertikálnom smere ako hlavné platne. Technická direktíva však nespomínala ich hrúbku.
Niektoré tímy — podľa nemeckého magazínu približne polovica štartového poľa — túto šedú zónu využili a vyrobili hrubšie “satelitné” platne ako tie hlavné, okolo ktorých sa meria hrúbka dosky. Tým, že do istej miery “vytŕčali” smerom dolu, ju pomáhali chrániť. Aby sa totiž mohla opotrebovať doska, najskôr sa museli zbrúsiť vyčnievajúce satelitné platne.
Trik mali využívať najmä Ferrari, Mercedes, Haas a Aston Martin. Na druhej strane ašpiranti na majstrovský titul z Red Bullu a McLarenu do tejto šedej zóny nezachádzali, čo Red Bull využil a po pretekoch v Brazílii požiadal FIA o upresnenie pravidiel v tomto bode.
Regulačný orgán nečakal ani do VC Kataru. Tímom zaslal novú technickú direktívu, ktorá začína platiť okamžite. Zahraničné médiá tvrdia, že technická direktíva celkom zakazuje nasadenie satelitných platní, čo dotknuté tímy prinúti zvýšiť svetlú výšku monopostu, aby neriskovali diskvalifikáciu.
Ak majú celú aerodynamiku monopostu založenú na tom, že svetlá výška nepresiahne istú hodnotu, môže ich to pripraviť aj o viac ako 0,05 sekundy za každý milimeter.
V padoku sa už počas VC Brazílie špekulovalo o tom, že za relatívnym zlepšením výkonnosti niektorých tímov môže byť zmena svetlej výšky auta. V nedeľu sa jazdilo s intermediálnymi pneumatikami, ktoré sú o 5 mm vyššie ako štandardné sliky — a tým pádom zdvihli celý monopost. Svetlá výška však bola už beztak vysoko, keďže okruh v Brazílii je veľmi hrboľatý.
Uvažuje sa teda, či na tieto dva faktory nedoplatili tie tímy, ktorých monoposty dosahujú výkonnostný aerodynamický vrchol v úzkom rozmedzí hodnôt svetlej výšky. Pridaných 2,5 mm tak mohlo pomôcť ich súperom — napríklad Alpinu —, ktorých autá síce nie sú také rýchle v optimálnych podmienkach, ale majú “širší záber”.
Na dopady novej technickej direktívy nebudeme čakať dlho, keďže už o pár hodín nás čakajú tréningy v Las Vegas. Akékoľvek vplyvy technickej direktívy však môže maskovať niekoľko ďalších zmien: Sprísnenie kontrol Pirelli po podozreniach s vlhkosťou v pneumatikách, nuž a v neposlednom rade aj zákaz flexibilných klapiek DRS — zadné krídla na minimálny prítlak sme totiž odvtedy nevideli.
- Značky
- FIA
- VC Las Vegas 2024