logo F1online.skF1online.sk

Zákazníci to budú mať ťažšie. V F1 sa pletie bič na úspešných odberateľov

Monopost Haasu v garáži, jazdcova sedačka
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala15. 11. 2024

Formula 1 už roky hľadá spôsob, ako dosiahnuť ideálny balans medzi továrenskými a zákazníckymi tímami. V posledných rokoch sa snažila pomôcť najmä menším stajniam, no zdá sa, že to sa s príchodom veľkých automobiliek zmení. V kráľovnej motoršportu sa chystá zavedenie pravidla, ktoré potrestá úspešných zákazníkov.

Byť továrenským tímom sa oplatí aj v modernej Formule 1. Pripravovať si vlastnú pohonnú jednotku a komponenty totiž znamená väčšiu voľnosť pri vývoji monopostu, s čím prichádza aj väčší výkonnostný potenciál. Mercedesu sa síce darí vyvracať staré známe nepísané pravidlo, že zákaznícke tímy o tituly nebojujú, ale vo Formule 1 je to výnimka.

Zákazníci spravidla medzi sebou súperia v druhej lige a snažia sa všakovak si vypomôcť. Prelomový model predstavil Haas v roku 2016, keď usúdil, že najlacnejšie a najvýhodnejšie bude odoberať maximálny počet komponentov od svojho dodávateľa. Tento recept, podľa ktorého až 60 percent auta bolo totožných s monopostom Ferrari, priniesol vynikajúce výsledky, ale nahneval ostatných zákazníkov, podľa ktorých je Formula 1 súťažou inžinierov a vývoja, nie skladania stavebnice.

Keď tento prístup prestal prinášať výsledky, konkurencia na Haas zabudla. Tlak jej však zvýšili tohtoročné výsledky americkej stajne, ktorá v Pohári konštruktérov bojuje o šiestu priečku. Čoskoro je navyše s vývojom a prípravou auta začne pomáhať Toyota.

Rovnakou cestou sa uberá aj tím Racing Bulls, ktorý zas chce odoberať čo najviac komponentov od továrenského Red Bullu: Pohonná jednotka, prevodovka, zavesenie, hydraulika či riadenie bude totožné na monopostoch Red Bullu aj autách béčkovej stajne. Racing Bulls dokonca bude mať k dispozícii vlastnú budovu priamo v Milton Keynes.

Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport tieto spojenia začínajú prekážať najmä tímom Aston Martin, Alpine a Williams, ktoré začali kampaň proti rozširovaniu medzistajňových spoluprác a dožadujú sa toho, aby si zákazníci vyrábali viac komponentov vo vlastnej réžii. Samozrejme, niečo také sa nedá spraviť zo dňa na deň, a preto sa črtá kompromis.

V pravidlách pre rok 2026 sa má objaviť nová podmienka: Každý tím, ktorý v šampionáte skončí do piateho miesta, si najneskôr do troch rokov musí vyrábať všetky súčiastky sám. Týka sa to napríklad nasledujúcich komponentov: Prevodovka, spojka, predné a zadné zavesenie, predná a zadná náprava, zadná nárazová štruktúra, komponenty riadenia, hydraulika, palivový systém, výfukový systém, rozvody či vybavenie používané pri zastávkach v boxoch.

Voči takémuto kompromisu neprotestujú v Racing Bulls, ktorým by stačilo odčerpať viac ľudí z Red Bull Technology a využívať vybavenie, ktoré už materská stajňa má k dispozícii, ale pre Haas by to predstavovalo väčší problém. Musel by totiž najať desiatky inžinierov, ale aj výrazne rozšíriť svoje vývojové a výrobné kapacity.

Ajao Komacu tento nápad nepovažuje za dobrý. “Malé tímy by to zabilo. Ak chce Formula 1 mať čo najviac konkurencieschopných tímov, tak toto pravidlo odmietne. Čo lepšie sa tomuto športu môže stať, ako keď Dávid vyhrá nad Goliášom?”

Podľa šéfa tímu je navyše fanúšikom jedno, kto vyrobil predné zavesenie alebo zadnú nárazovú štruktúru monopostu. Zaujíma ho v prvom rade to, či na trati vidí dobrú akciu. “Ktorému fanúšikovi záleží na tom, či prevodovka alebo zavesenie pochádza od Ferrari lebo od nás?”

Haas navyše za každý komponent musí zaplatiť. Z hľadiska ziskov to síce môže byť výhodné, keďže kúpa súčiastok je lacnejšia ako ich vývoj, ale pre účely rozpočtového stropu sa počítajú vyššie čiastky, ako keby si ich stajňa vyvíjala sama. “Do nášho rozpočtového stropu sa započítava nominálna suma za zakúpené komponenty. Je taká vysoká, že nezískavame žiadnu výhodu,” podotýka Komacu.

Sauber sa dokonca pred dvoma rokmi rozhodol začať si vyvíjať vlastné prevodovky, pretože vysvitlo, že to bude z pohľadu rozpočtového stropu výhodnejšie ako odoberať ich od Ferrari.

Súvisiace články

Diskusia