logo F1online.sk

Štatistické lahôdky: VC Sachíru 2020

Bahrajn
© Getty Images/Red Bull Content Pool
Vladimír Ševc
Vladimír Ševc3. 12. 2020

V tejto sezóne sme sa dočkali návratu Imoly, Nürburgringu a Istanbul Parku, Formula 1 prvýkrát súťažne zavítala do Mugella i Portimaa a okruhy Red Bull Ring a Silverstone hostili dvoje preteky v rozpätí siedmich dní. Arabské krajiny sa radi odlišujú od bežne zažitého klišé, preto keď bahrajnský Sachír dostal príležitosť organizovať druhú veľkú cenu v rámci jedného ročníka, usporiadatelia sa rozhodli využiť to, čo doteraz nikto nevyskúšal – inú verziu okruhu, ktorá je k dispozícii od jeho postavenia.

Bahrain International Circuit nám ukáže už tretiu podobu. Po klasickej trati a nie príliš vydarenom experimente zo sezóny 2010 využijeme vonkajší oblúk, často označovaný ako ovál. Tento výber od ohlásenia vzbudzuje v športovej verejnosti kontroverzné pocity. Nájdu sa kritici poukazujúci na problémy s premávkou; ale aj nadšenci, ktorí uvidia niečo nové, netradičné.

Nedeľná verzia bola súčasťou pretekárskej trate práve v spomínanom roku 2010. Pamätajú si ju Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, takže dvojica majstrov sveta mala mať pôvodne maličkú výhodu. Až na pár metrov ju absolvovali celú, hoci nikdy nie v blížiacej sa víkendovej podobe. Žiaľ, britský šampión bol začiatkom týždňa pozitívne testovaný na koronavírus, takže túto prednosť využije iba jeho nemecký konkurent.

V každom prípade poskytuje oválová konfigurácia s dĺžkou 3,543 km jedenásť zákrut a piloti ju absolvujú 87-krát. Oproti minulému víkendu jazdci zatočia za štvrtou zákrutou doľava, kde prejdú štyrmi zatáčkami. Potom sa cez mierne zalomenú deviatu zákrutu dostanú dlhou rovinkou a záverečnými dvomi zákrutami na cieľovú rovinku. Odhadovaný čas na jedno kolo má pokoriť hranicu jednej minúty.

Keďže k premiérovej Grand Prix Sachíru sa veľa napísať nedá, ponúkame menšiu exkurziu do dejín F1. Prinášame prehľad najkratších okruhov a predstavenie najrýchlejšieho času zaznamenaného na jedno kolo.

Zvyčajne je najkratším okruhom kalendára monacké Monte Carlo s dĺžkou 3,337 km. Pri jeho absencii preberá žezlo Sachír. Koľko existovalo v kalendári F1 dráh kratších než štyri kilometre? Devätnásť. Zoradili sme ich od najkratšej po “najdlhšiu“. Tam, kde sa využilo viacero verzií, rozhodla najkratšia použitá vzdialenosť.

  1. GP Monaka – Monte Carlo (3,181 km; 3,145 km; 3,278 km; 3,312 km; 3,328 km; 3,366 km; 3,367 km; 3,370 km; 3,340 km; 3,337 km)
  2. GP Rakúska – Zeltweg (3,200 km)
  3. GP USA západ – Long Beach (3,251 km; 3,428 km; 3,275 km)
  4. GP Francúzska – Dijon (3,289 km; 3,801 km)
  5. GP Španielska – Jarama (3,404 km; 3,312 km)
  6. GP Argentíny – Buenos Aires (3,912 km; 3,346 km)
  7. GP Caesars Palace – Las Vegas (3,637 km; 3,650 km)
  8. GP USA – Watkins Glen (3,701 km)
  9. GP Pacifiku – Aida (3,703 km)
  10. GP USA – Phoenix (3,800 km; 3,721 km)
  11. GP Belgicka – Nivelles (3,724 km)
  12. GP Austrálie – Adelaide (3,780 km)
  13. GP Španielska – Montjuich (3,791 km; 3,790 km)
  14. GP Švajčiarska – Dijon (3,801 km)
  15. GP Francúzska – Paul Ricard (3,813 km)
  16. GP Dallasu – Fair Park, Dallas (3,901 km)
  17. GP Juhoafrickej republiky – East London (3,920 km)
  18. GP Kanady – Mosport Park (3,957 km)
  19. GP Maďarska – Hungaroring (3,968 km; 3,972 km; 3,973 km; 3,975 km)

Grand Prix Francúzska 1974, konaná na okruhu Dijon s dĺžkou 3,289 km, priniesla jediný raz v histórii F1 čas na jedno kolo zajazdený pod šesťdesiat sekúnd. Pole position získal Niki Lauda (Ferrari) časom 0:58,79. Pod jednu minútu sa vošlo dohromady dvanásť pilotov. Posledný z nich — Jean Pierre Jarier (Shadow), mal čas 0:59,59. Trinásty Jacky Ickx (Lotus) zvládol kvalifikačné kolo za rovných šesťdesiat sekúnd. V pretekoch sa jazdilo o čosi pomalšie, najrýchlejšie kolo malo hodnotu jednej minúty. Postaral sa oň Jody Scheckter (Tyrrell).

Tento rok bol najbližšie k magickej hranici jednej minúty Valtteri Bottas (Mercedes) v kvalifikácii na Grand Prix Rakúska. Čas jeho pole position mal hodnotu 1:02,939.

Komu sadne nová konfigurácia bahrajnského okruhu najviac? Ak sa pozrieme na dve nové trate aktuálnej sezóny, a teda Mugello a Portimao, Mercedes v nich dosiahol double v poradí Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Na tretej priečke sa vždy objavili zástupcovia Red Bullu. V Toskánsku sa tešil Alexander Albon, v Portugalsku Max Verstappen.

Uvidíme podobné zloženie na stupni pre víťazov i najbližšiu nedeľu? Už teraz je jasné, že Mercedes v identickom poradí GP Sachíru nedokončí, keďže v jeho monoposte sa objaví zastupujúci George Russell. Ako sa bude mladému Britovi dariť v kokpite majstrovského Mercedesu? Dokáže adekvátne nahradiť chorého majstra sveta? Potrápi Bottasa? Využije Hamiltonovu absenciu Max Verstappen alebo niekto iný zo zvyšku sveta? Ako dopadnú debutanti Pietro Fittipaldi a Jack Aitken?

Na tieto otázky nám dajú odpoveď nedeľné nočné púštne preteky. Šampionát, ktorý je z pohľadu jazdeckého i tímového titulu majstra sveta dávno rozhodnutý, dostáva odrazu zaujímavý a atraktívny náboj… Celá F1 sa už teraz môže tešiť na netradičného Mikuláša.