logo F1online.skF1online.sk

AMuS: Audi sa chystá predať menšinový podiel v tíme katarským investorom

Audi, ilustračné
© Twitter/Audi Sport
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík9. 11. 2024

Záväzok Audi k novému projektu vo Formule 1 je spochybňovaný od dňa jeho predstavenia. Aj keď Nemci tvrdošijne odmietajú akékoľvek špekulácie, zo súčasného pohľadu sa príbeh nemeckého továrenského tímu podobá skôr na Alpine, Jaguar či Toyotu, nie na Mercedes. Potvrdzujú to aj posledné správy o predaji menšinového podielu v Sauberi investorom z Blízkeho východu.

Nemali by sme to považovať za dôvod na paniku alebo signál k úplnému predaju pretekárskeho tímu. Menšinový podiel odovzdal spoločnosti Aramco aj Aston Martin. Beztak však ide o veľmi zaujímavú informáciu. Guru všetkých formulových špekulácií, dlhoročný britský novinár Joe Saward, nedávno uviedol, že Audi je pripravené predať svoj tím a vzdať sa nového projektu, ak sa objaví atraktívna ponuka.

„Dokonca aj menšie tímy ako Haas a Toro Rosso majú dnes hodnotu viac ako miliardu eur,“ píše vo svojej analýze nemecký magazín Auto Motor und Sport, ktorý informoval o predaji menšinového podielu v Audi. Reportáž však začala tradičným zhrnutím skvelej finančnej kondície Formuly 1 a s tým súvisiacim nárastom hodnoty každého tímu.

Mnohé stajne to využívajú. Alpine predal 24-percentný podiel „celebritnému“ konzorciu okolo športových a filmových hviezd. V septembri informovali britské médiá o plánovanom predaji 20- alebo 25-percentného podielu v Aston Martine americkým investičným spoločnostiam HPS a Accel. Lawrence Stroll týmto krokom zvýši hodnotu tímu na 1,8 miliardy dolárov – iba v roku 2018 ho so svojím konzorciom získal za 117 miliónov dolárov.

„Podľa informácií Auto Motor und Sport dosiahlo dohodu s investorom aj Audi. Predaj tímu Sauber uzavreli zainteresované strany iba začiatkom tohto kalendárneho roka. Keďže sa však za ten čas výrazne zvýšila hodnota pretekárskych tímov, Audi z toho môže vyťažiť,“ píše nemecký magazín.

Nemecká automobilka mala pôvodne od švédskeho miliardára Finna Rausinga získať „len“ 75-percentný podiel, ale neskôr padlo rozhodnutie, že Audi prevezme všetky akcie. Kedysi bezcenný tím mal stáť Nemcov 450 miliónov dolárov, ale keďže automobilka sa nakoniec stala jediným vlastníkom, cena sa zrejme blížila 600 miliónom.

Teraz na dvere v Ingolstadte klopú Katarčania a tunajší národný investičný fond chce kúpiť menšinový podiel v továrenskom tíme. Po mesiacoch rokovaní hlási AMuS dosiahnutie dohody. Rovnaký subjekt je už dnes vlastníkom akcií v automobilkách Volkswagen a Porsche, takže je to vlastne predaj „v rámci rodiny“.

„Audi pravdepodobne využije peniaze na ďalšie rozšírenie továrne v Hinwile, kde ešte neskončil nábor zamestnancov a práca na infraštruktúre. Automobilka tak vďaka dohode s Katarčanmi nemusí siahať do vlastných rezerv,“ píše AMuS.

Magazín požiadal o vyjadrenie aj samotnú automobilku, ale neprišla žiadna zásadná odpoveď. „Nebudeme sa pliesť do špekulácií. Tím nie je na predaj,“ odkázali stručne z Ingolstadtu.

Škoda, že z článku sme sa nedozvedeli, koľko percent a za akú cenu predalo Audi časť podielu. Táto informácia by vniesla nemálo svetla do diskusie o súčasnej hodnote tímov Formuly 1. „Audi si však rozhodne ponechá plnú kontrolu a nenechá si kecať do rozhodnutí. Podľa našich informácií začali rokovania už pred nejakým časom a nie sú reakciou na súčasnú ekonomickú situáciu,“ píše AMuS.

„Dohoda s Katarčanmi môže mať pre Audi hodnotu aj nad rámec investície ako takej. Priame prepojenie určite vytvorí nové príležitosti na uzavretie sponzorských dohôd. Qatar Airways sa už aktivizovalo vo Formule 1 ako partner celého šampionátu. Je celkom možné, že logá aerolínií sa už čoskoro objavia na lakovaní monopostov stajne z Hinwilu,“ uzatvára svoju reportáž Auto Motor und Sport.

Súvisiace články

Diskusia