Nerovnosť na trati spôsobila zlyhanie Russellovho krídla, prezradil Mercedes
George Russell musel väčšinu nedeľných pretekov odjazdiť so zlomenou klapkou predného krídla. K jej poškodeniu došlo napriek tomu, že britský pretekár s nikým nekolidoval. V Mercedese si preto lámali hlavy nad tým, čo spôsobilo jej zlyhanie. Napokon za vinníka označili “extrémne” okolnosti a hrboľ na trati.
Réžia priameho prenosu nám v nedeľu ponúka aj pohľad na predné krídlo Georgea Russella, z ktorého bolo zrejmé, že jeho ľavá strana je poškodená. Už aj v pomerne nízkej rýchlosti klapka “spadla” do horizontálnej polohy. Russell preto v zákrutách prichádzal o prítlak, no napokon dorazil do cieľa bez toho, aby absolvoval dostatočnú zastávku.
Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin vysvetlil, čo zlyhaniu predchádzalo. “V televízii sme videli dosť presvedčivé zábery, ktoré ukazovali, čo sa stalo. Práve sa pripravoval na predbiehací manéver, pri čom musel jazdiť stredom trate. Na tom mieste sa však nachádza veľký hrboľ, ktorý trafil v plnej rýchlosti.”
“Keď máte aktivované DRS, auto ide rýchlejšie, pretože máte menší odpor. Zároveň s tým ste však stratili prítlak na zadnom krídle, čo predné krídlo pritlačí bližšie k zemi,” opisuje efekt otvoreného DRS. “Auto teda šlo extrémne nízko nad traťou, keď predná časť podlahy tvrdo narazila na hrboľ. Tento náraz bol dostatočne tvrdý na to, aby spôsobil zlyhanie klapky.”
Predné krídlo Mercedesu je už od jari pod drobnohľadom súperov. Niektorí sa pozerajú cez prsty na to, aké je flexibilné. Nedá sa teda vylúčiť, že aj flexibilita predného krídla súvisí s týmto zlyhaním. “Potrebujeme zabezpečiť, aby sa to už nezopakovalo. Auto by malo byť schopné niečo také ustáť, ale bol to dosť extrémny prípad.”
Russell aj napriek tomu pomerne dlho držal za sebou tímového kolegu Lewisa Hamiltona. Podľa Shovlina hendikep nebol taký veľký, aby si vynútil ďalšiu zastávku v boxoch. Russell totiž strácal v zákrutách, ale na druhej strane niečo získaval na rovinkách. Nuž a pomohla mu aj nadmorská výška; rovnaké poškodenie by na inom okruhu znamenalo zhruba o 23 percent vyšší úbytok prítlaku oproti tomu, čo stratil v Mexiku.
“Mali sme šťastie, že klapka celkom neodpadla. Keď do niekoho narazíte, môže sa to stať,” pokračuje Andrew Shovlin. “Stalo sa však len to, že klapka spadla do najnižšej pozície a on stratil aerodynamický balans auta. Pokračovať v jazde bolo bezpečné, ale znamenalo to výraznú nedotáčavosť. Musel jazdiť s týmto problémom.”
“Odviedol naozaj dobrú prácu, pretože spočiatku sme si neboli istí tým, či neskôr nebude nutné krídlo vymeniť. Ukázalo sa však, že dokázal minimalizovať časovú stratu, takže sme ho mohli nechať na trati a ísť až do cieľa,” doplnil.