FIA určila limit na ohybnosť DRS klapky. McLaren nebol sám s problémovým krídlom
Po Veľkej cene Azerbajdžanu a odhalení miniatúrneho DRS sa McLaren musel zamyslieť nad tým, ako ho vystužiť, aby sa medzera medzi klapkami nezväčšovala. FIA však v USA potvrdila, že britská stajňa nebola jediná. Od posledných pretekov platí nový limit, ktorý by zrejme nespĺňali ani iné tímy.
Zadné krídlo McLarenu síce prešlo všetkými statickými testami, ale na záberoch z monopostu Oscara Piastriho bolo evidentné, že medzierka v zadnom krídle sa zväčšuje aj bez aktivácie DRS. Britský tím takto získaval drobnú výhodu a hoci jeho riešenie prešlo všetkými testami, nedalo sa povedať, že by spĺňalo pravidlá. Tie prikazujú, aby štrbina mala veľkosť od 10 do 15 milimetrov.
Odmerať to len na základe palubných záberov nebolo možné, no FIA jasne odkázala, že takéto využívanie flexibility nebude tolerovať. “Po Singapure sme vydali oznámenie o zadných krídlach, v ktorom sme povedali, čo budeme považovať za akceptovateľné a čo nie,” prezradil Nikolas Tombazis, šéf FIA pre monoposty, pre motorsport.com. “Dva alebo tri tímy museli spraviť menšie úpravy, aby sa tomu prispôsobili.”
FIA neprezradila identitu zvyšných tímov, no podľa zahraničných portálov podrobne skúmala riešenia všetkých top stajní. Aby do budúcna nastavila jasné mantinely, stanovila konkrétny limit flexibility. Štrbina v zadnom krídle sa po novom nesmie rozšíriť o viac ako dva milimetre.
“Nechceme, aby zväčšenie medzery presiahlo hranicu dvoch milimetrov,” potvrdil 56-ročný Grék. “Nejaké zväčšenie je prirodzené v dôsledku toho, ako sú krídla upevnené, deformujú sa a podobne, ale v prípade niektorých tímov sa deformovali viac.”
Ako chce FIA počas jazdy skúmať, či sa štrbina nerozšírila o viac ako dva milimetre? Zdá sa, že v skutočnosti ide len o akýsi zdvihnutý varovný prst a nie presný postup, ako by niekoho mohla usvedčiť z porušovania pravidiel. Monitorovať to bude totiž z palubnej kamery nasmerovanej dozadu a s pomocou referenčných bodov, ktoré sme okolo letnej prestávky videli aj na predných krídlach. Z nich však nie je možné presne vypočítať, aká veľká je štrbina — a už vôbec nie, keď sa celé krídlo ohýba smerom dozadu.
“My len chceme mať istotu, že sa týmto trendom nebudeme uberať ďalej. Nie je to preto, že by sme mali bezprostredne pripravené nejaké plány zaviesť nové testy,” vysvetlil zástupca FIA.
Tombazis vo svojom rozhovore prezradil ešte jednu zaujímavosť. McLaren sa pred médiami pokúšal navodiť dojem, že s FIA došlo k dohode a zmeny spravil sám od seba. “McLaren po VC Azerbajdžanu proaktívne navrhol drobné úpravy,” vyhlásil hovorca.
Nikolas Tombazis však tvrdí, že v konečnom dôsledku to až také dobrovoľné nebolo. Keby McLaren naďalej používal mini DRS, dostal by sa do problémov. Technický delegát by v prípade nasadenia takého krídla posunul vec komisárom, ktorí by museli rozhodnúť o treste a potenciálnej diskvalifikácii.
“Áno, spravili by sme to, pretože sme ich konkrétne varovali. Povedali sme im: Pozrite, považujeme to za prvok, ktorý musíte upraviť. Keby nás ignorovali, čo vo všeobecnosti nerobia, tak by sme ich nahlásili,” doplnil Tombazis.