logo F1online.skF1online.sk

Brown prezradil ďalšie detaily o zariadení Red Bullu. Súperom neverí ani slovo

Technici FIA skúmajú monopost Red Bullu RB20
© Sky Sports/Screenshot
Milan Kubala
Milan Kubala18. 10. 2024

Zamotaná kauza porušovania pravidiel parc fermé sa nám postupne začína rozuzľovať. Vo štvrtok bolo ešte všetko hmlisté a nejasné, ale po piatku už máme viac informácií o tom, ako Red Bull mohol meniť svetlú výšku prednej časti podlahy. Zak Brown žiada dôsledné prešetrenie prípadu, pretože šípi “hrubé porušovanie” pravidiel.

Keď sa niektorý tím dopustí porušenia pravidiel či využije nejakú šedú zónu, po jej odhalení spravidla pár dní zatĺka. Tento prípad je však špecifický. Red Bull hneď po pár hodinách priznal, že v monoposte má zariadenie, z ktorého existencie ho obviňovali súperi.

Podľa Zaka Browna v tomto prípade nemalo zmysel zatĺkať. “Nuž, myslím si, že ani nemali na výber, pretože je to zverejnené. Volá sa to open source komponent a všetky tímy môžu vidieť, čo robia ostatní. Všetky nákresy musíte zaslať FIA a všetky tímy k nim majú prístup, ak patria ku komponentom z verejného zdroja. Každý tým sa teda môže pozrieť a to aj robíme.”

Zrejme takto sa inžinierom súperov podarilo odhaliť trik Red Bullu. “Myslím si, že nikto nespochybňuje, že majú možnosť pristúpiť k nastaveniu prednej tácky zvnútra auta. To nikto nepopiera. Podľa mňa tak nemali na výber, len priznať, že to vedia robiť. My to nevieme, nemáme k tomu prístup. Nemáme to tak navrhnuté a podľa toho, čo sme videli, ani ostatných osem tímov to nevie. Nemali teda na výber.”

Christian Horner sa v piatok na túto tému bavil s reportérmi Sky Sports. Ukázalo sa, že prvotné podozrenie o manipulácii so svetlou výškou prostredníctvom tlačidiel na volante nekorešpondovalo s realitou. Šéf Red Bullu upresnil, že manipulovať s výškou “tácky” nie je možné bez toho, aby boli vymontované pedále. Nastavovací panel sa nachádza pod pedálmi.

Zdalo sa teda, že Red Bull to skutočne pri rutinných kontrolách systémov nemohol nijako využiť. Ale toto platilo len na prvý pohľad. Zak Brown vysvetlil, že mechanici predsa môžu s pedálmi jazdca počas parc fermé slobodne manipulovať, a teda čisto teoreticky mohli meniť aj nastavenie svetlej výšky.

“Prečo by ste to navrhovali tak, aby to bolo prístupné zvnútra auta, keď ostatných deväť tímov to navrhlo tak, že je to zvonku?” pýta sa Zak Brown. “Vynaliezavosť patrí k Formule 1, ale potom tu máme aj čierno-biele pravidlá. Nemôžete manipulovať so svojím autom [počas parc fermé], výnimkou je len komfort jazdca.”

Generálny riaditeľ McLarenu pripomenul vyjadrenia hovorcu Red Bullu, ktorý povedal, že “keď je auto kompletne poskladané, tak k zariadeniu nemáme prístup”. “Oni veľmi pozorne volili slová, keď povedali, že ‘keď je auto kompletne poskladané’. Ale v parc fermé máte povolené nemať auto celkom poskladané, keď pracujete na pohodlí jazdca.”

Pravidlá skutočne povoľujú meniť nastavenie pedálov. To samo osebe však ešte nie je dôkazom, že by počas toho vedeli meniť aj svetlú výšku. Brown to vyčítal z niečoho iného. “Ešte jedna vec celkom nesedí, a to je poznámka, že to nevedia upravovať. Tak prečo potom FIA cíti potrebu dať na to plombu, ak to počas parc fermé nie je prístupné? Prečo na to dávať plombu?”

FIA v piatok prišla preskúmať kokpit Red Bullu

Po austinskom tréningu mali mechanici Red Bullu návštevu. Na kokpit sa prišli pozrieť dvaja technici FIA a mechanik im ukazoval, akým spôsobom dokáže v oblasti pedálov meniť nastavenie svetlej výšky v prednej časti podlahy. Pri týchto úkonoch použil aj nástrčný kľúč, no to je pri pedáloch prirodzené — nejako ich predsa musí nastaviť a upevniť. Otázka znie: Dokáže FIA z kamier v garáži vôbec posúdiť, či mechanik s kľúčom nastavuje pedále, alebo či mení svetlú výšku podlahy?

“Myslím si, že treba spustiť veľmi dôsledné vyšetrovanie,” nalieha Brown. “Ak z hľadiska výkonnosti manipulujete s autom počas alebo po parc fermé, tak to je čierno-biela vec. Je to hrubé porušenie, ktoré má obrovské dôsledky. Manipulovať s autom počas parc fermé je nelegálne, takže si myslím, že FIA musí zistiť, či to robili alebo nie.”

Jedna vec americkému biznismenovi stále vŕta hlavou: “Prečo by ste to navrhovali tak, aby to bolo vo vnútri auta, keď ostatných deväť tímov to tak nemá? Z mojej strany by však nebolo fér, keby som povedal…” odmlčal sa na moment Brown. “Samozrejme, že mám svoj názor na to, či to použili alebo nie. FIA však musí veľmi podrobne preskúmať, či to podľa nej bolo použité alebo nie.”

“Potom vidíte šikovne formulované vyjadrenia ako ‘keď je auto celkom poskladané’, no ja viem, že auto nie je vždy celkom poskladané. Okrem toho FIA cíti potrebu na to dať plombu. Prečo by FIA dávala plombu na niečo, čo nie je prístupné?” zopakoval. “V dnešnej dobe je transparentnosť kriticky dôležitá. Stále mám otázky a po rozhovoroch s ostatnými šéfmi viem, že aj oni majú otázky. Kým tieto otázky nebudú zodpovedané, tak stále bude prebiehať vyšetrovanie.”

Technici FIA na konci svojej návštevy v garáži Red Bullu zaplombovali vstup do nastavovacieho panela v kokpite auta. Všetko teda nasvedčuje tomu, že na zmenu výšky prednej časti podlahy stačilo využiť ten istý nástrčný kľúč, s ktorým mechanici nastavovali pedále jazdca.

Súvisiace články

Diskusia