logo F1online.skF1online.sk

Binotto očakáva, že Audi bude bojovať o titul v roku 2030

Mattia Binotto
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 10. 2024

Po odchode Andreasa Seidla a Olivera Hoffmana sa v Audi začala ostrá príprava na rok 2026. Všetko má pod palcom Mattia Binotto, ktorý postupne zisťuje, ako je na tom celý projekt a koľko času bude potrebovať, aby sa dostal do konkurencieschopnej formy a dosiahol svoje ciele. Fanúšikov Audi však jeho predpovede veľmi nepotešia. Na boj o titul budú čakať pomerne dlho.

Vo Formule 1 bolo už veľa tímov s ambicióznymi plánmi, ktoré zostali len v rovine zbožných prianí. Binotto je však v kráľovnej motoršportu dosť dlho na to, aby vedel, že na silácke reči je priskoro. Ani Ferrari s obrovským rozpočtom, špičkovou továrňou a množstvom inžinierov nedokázalo od roku 2008 dosiahnuť na titul.

V rozhovore pre Corriere della Sera Mattia Binotto uznal, že Audi zatiaľ zaostáva za ostatnými vrátane jeho bývalého tímu. “Sú to ako dve odlišné reality, potvrdzujú to aj výsledky. Rozdiely sú obrovské vo všetkom od veľkosti až po vybavenie,” prikývol bývalý šéf Scuderie. “Nachádzam však veľa podobností s Ferrari, keď som v ňom začínal v roku 1995.”

V oboch prípadoch sa začína takpovediac odznova. Ferrari síce už v roku 1995 malo dlhú históriu, ale na titul čakalo veľmi dlho a potrebovalo sa reštartovať. “Je to spoločnosť, v ktorej všetko treba vybudovať alebo prestavať. V tých časoch okrem reorganizácie oddelení a metód ste potrebovali naučiť ľudí vyhrávať, vštiepiť im mentalitu ‘nie sme tu, aby sme sa zúčastnili’.”

Mattia Binotto v novembri oslávi 55 rokov. Prečo sa teraz upísal tímu, ktorý len začína? “Presne preto, že začíname od podlahy. Osemnásť mesiacov som strávil mimo sveta motoršportu. Chýbalo mi počas nich súťaženie, byť súčasťou tímu, mať spoločné ambície a ciele. Mal som túžbu začať odznova a jednou atraktívnou výzvou pre mňa bolo Audi, tou najambicióznejšou. Nemalo by zmysel sa pridávať k tímu, ktorý už funguje. Namiesto toho tu môžem budovať tím a opätovne prežiť časť svojej minulosti. Preto mi to príde fascinujúce.”

V Audi si totiž dobre uvedomujú, že v roku 2026 sa projekt bude stále len rozbiehať. Ani pohonná jednotka nebude konkurovať tým najlepším, ako potvrdil Binotto pred pár týždňami. Vraj motory Audi budú určite zaostávať, otázka znie o koľko?

Prvé ciele sú preto dlhodobé. “Dostať sa do Formuly 1 a zostať v nej dostatočne dlho na to, aby sme vytvorili víťazný tím, stali sa referenciou v technickej oblasti. Sme na začiatku výstupu. Pred nami je Mount Everest a my vidíme len jeho úpätie. Rozhodujeme sa, z ktorej strany naň budeme šplhať. Je dôležité určiť si cestu.”

Čoho sa chce Binotto chopiť najskôr? “Musíme začať pracovať na samotnej organizácii, na jej rozmeroch a kultúre. Ak sa porovnáme s našimi súpermi, máme asi o 400 ľudí menej. Musíme ich nabrať, aby sme dokázali súťažiť na rovnakej úrovni. My sme sa rozhodli investovať do mladých ľudí.”

Niekto ich však musí viesť. Tým niekým bude aj Jonathan Wheatley, ktorý kývol na Binottovu ponuku a zanechal za sebou majstrovský Red Bull, keďže v ňom zrejme nevidel budúcnosť. Dostať sa totiž vyššie z pozície športového riaditeľa je pri kariérnej dlhovekosti Christiana Hornera prakticky nemožné.

“Jonathanov príchod ma teší, absolvovali sme podobnú cestu, len v rozdielnych tímoch. Jeho podpísanie vysiela dôležitý signál. Ak k nám prichádza, je to preto, že má isté garancie,” raduje sa rodák z Lausanne, ktorý sa mal zamyslieť aj nad tým, prečo z Red Bull odchádza toľko ľudí. “Pokiaľ ide o Red Bull, nuž, každý cyklus má svoj začiatok a aj koniec. V F1 to tak vždy chodí. Myslím si, že Red Bull je na konci jedného cyklu.”

Na druhej strane na začiatku dlhého cyklu je Audi. Dôležitá bude trpezlivosť a nespadnúť do rovnakej pasce ako Renault a Alpine, v ktorom sa vedenie mení každé dve sezóny. “V iných tímoch to trvalo roky, kým sa dostali na čelo. Todt sa pripojil k Maranellu v roku 1993 a prvý konštruktérsky titul získal v sezóne 1999. To isté platí o Mercedese. Trvá to päť až sedem rokov. My očakávame, že oň zabojujeme v roku 2030.”

Súvisiace články

Diskusia