Logá Toyoty sa vrátia do F1. S Haasom sa dohodla na technickej spolupráci
Silverstonská návšteva generálneho manažéra Toyoty Masaja Kadžiho v garáži Haasu napokon nebola len zdvorilostnou návštevou. Haas v piatok skoro ráno na okruhu Fudži oznámil svetu započatie novej technickej spolupráce s Toyotou Gazoo Racing, motoršportovou divíziou japonskej automobilky. Toyota sa má stať oficiálnym technickým partnerom stajne.
Keď sa Masaja Kadži objavil v garáži Haasu, rozprúdil tým ďalšie kolo špekulácií. V zákulisí sa začalo uvažovať, či sa Toyota nepripravuje na návrat do Formuly 1. Kazuki Nakadžima, viceprezident európskej divízie Toyoty Gazoo Racing, to jasne poprel: “V tejto chvíli je to jasné nie.”
Toyota sa od odchodu v roku 2009 z mapy Formuly 1 celkom nestratila. Viacero tímov totiž využívalo jej veterný tunel v Kolíne — napríklad McLaren v ňom prestal vyvíjať svoje monoposty len nedávno, keď rozšíril svoju vlastnú továreň vo Wokingu. Teraz však jej prítomnosť v F1 bude o čosi prominentnejšia. Haas prezradil, že jej logá budeme môcť vidieť už od Veľkej ceny USA na oboch monopostoch stajne.
To všetko na znak spolupráce, ktorá má byť prínosná pre obe strany. Haas bude profitovať z know-how v oblasti vývoja monopostov, ale získa aj nové konštrukčné a výrobné kapacity. Jazdci, mechanici a inžinieri Toyoty Gazoo Racing sa majú podieľať aj na testoch Haasu a budú stajni pomáhať pochopiť potenciálne problémy monopostu. Inžinieri budú takisto asistovať pri vývoji aerodynamiky, ale aj výrobe komponentov z uhlíkových vlákien. Haas ponúkne svoje vlastné odborné znalosti, obchodné a marketingové benefity.
Šéf Haasu Ajao Komacu na tomto projekte pracoval už niekoľko mesiacov a v piatok mohol oficiálne oznámiť tento míľnik v snahe Haasu dostať sa bližšie k čelu štartového poľa. “Som veľmi nadšený, že Haas a Toyota Gazoo Racing sa spojili a vstupujú do tohto technického partnerstva. Spolu s našou organizáciou bude pracovať a podporovať ju svetový líder v automobilovom sektore, zatiaľ čo bude rozvíjať a urýchľovať svoje vlastné technické a inžinierske know-how. Toto je partnerstvo, ktoré má zjavné benefity pre obe strany.”
“Mať možnosť využiť zdroje a znalosti Toyoty Gazoo Racing, profitovať z jej technických výrobných procesov, bude kľúčové pre náš vlastný vývoj a jasnú túžbu zlepšiť našu konkurencieschopnosť vo Formule 1,” pokračoval japonský inžinier. “Na oplátku ponúkneme Toyote Gazoo Racing platformu, vďaka ktorej budú môcť naplno využiť a následne vylepšiť svoje vlastné inžinierske schopnosti.”
Komacu tiež prezradil, že novej spolupráci už “požehnalo” aj Ferrari, ktoré americkej stajni dodáva pohonné jednotky či prevodovky. Haas okrem toho využíva aj jej veterný tunel v Maranelle, z ktorého sa však ani po započatí spolupráce s Toyotou nechystá sťahovať. Okrem toho Haas už dlhé roky spolupracuje s konštruktérom šasi Dallarou.
Prezident Toyoty Gazoo Racing Tomoja Takahaši verí, že spolupráca bude prínosná aj pre jeho spoločnosť a inžinierov. “Tým, že v kráľovnej motoršportu budeme súťažiť spoločne s Haasom, si dávame za cieľ rozvíjať našich jazdcov, inžinierov a mechanikov, zároveň s čím posilníme kapacity Haasu a Toyoty Gazoo Racing.”
- Značky
- Ajao Komacu
- Haas
- Toyota